در صورتی که این جعل نام خلیج‌فارس را به صورت مستقیم از زبان ترامپ نمی‌شنیدم، باور نمی‌کردم که رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین کشور قدرتمند تا این درجه از افکار کودکانه سقوط کرده که در لجبازی با جمهوری اسلامی ایران یک نام تغییرناپذیر جغرافیایی را تغییر می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۸۵۸۵۷

آقای روحانی بسیار مناسب درس تاریخ و جغرافیا به ترامپ داد، اما در تکمیل آن باید خطاب به ترامپ بگویم خلیج‌فارس به جمهوری اسلامی ایران تعلق ندارد، بلکه منطقه پراهمیت از جهان است با هشت کشور در اطرافش که از دیرباز به نام تمدن پارس شناخته شده است. خلیج‌فارس نامی است که از میراث تمدنی غرب است که از تمدن یونانی سرچشمه گرفته، ‌دانشمندان و فلاسفه یونانی این نام را انتخاب کردند در حالی‌که ایرانیان در آن مقطع به آن «دریای پارس» می‌گفتند. به این ترتیب نام خلیج‌فارس یک نام جغرافیایی تثبیت شده است که امروز در سطح جهانی برگرفته از میراث تمدنی باختر زمین است و در سطح جهانی توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسمی رسیده است. این نام از میراث تمدنی غربی است که ترامپ خود را وارث آن میراث تمدنی می‌داند. در این صورت است که باید به آقای ترامپ گفت، شما چقدر از میراث تمدنی خود بی‌خبر هستید که سبک خیالانه این میراث فرهنگی و تمدنی را این‌گونه به تمسخر می‌کشید. همچنین آقای ترامپ شما در سخنرانی خود مرتب از تمدن ایرانیان و غرور ملی آنها سخن گفتید، ولی نشان دادید که چه کم‌حافظه هستید که بعد از دو جمله ناگهان آنها را مرتکب تهاجمی ضدفرهنگی و تمدنی نسبت به همان غرور تمدنی و احساس ملی می‌کنید.

این‌گونه سخنان ناآگاهانه و خطای بزرگ شما موجب شد حتی اگر در میان ایرانیان دو دوست و هم‌احساس داشتید آنها را هم از دست بدهید، شما به همان غروری اهانت کردید که چند جمله قبل از آن تمجید می‌کردید. شما تا چه اندازه ناآگاهانه این کار را انجام دادید. بهتر است آقای ترامپ مقداری تحقیق در وضعیت حقوقی بین‌المللی و تاریخی نام خلیج‌فارس انجام می‌داد تا متوجه می‌شد سازمان ملل در چند بیانیه نام خلیج‌فارس را نامی غیرقابل تغییر اعلام کرده است. ای کاش او درمی‌یافت که سازمان ملل متحد در چند نوبت در پنج دهه گذشته طی بیانیه‌های رسمی فارسی بودن نام خلیج‌فارس را تاکید کرده و کمیسیون هماهنگ‌سازی اسامی جغرافیایی سازمان ملل متحد همه ساله در پاسخ تقاضای برخی از عرب‌ها تاکید می‌کند که نام خلیج‌فارس «خلیج‌فارس» است و این نام تغییرناپذیر است. آقای ترامپ که بر کرسی ریاست‌جمهوری بزرگترین قدرت جهان تکیه دارد و می‌کوشد مداخله‌های خود در امور کشورهای مختلف را براساس بیانیه‌ها و مقررات سازمان ملل متحد توجیه کند حالا چطور برای بیانیه سازمان ملل در مورد نام خلیج‌فارس ارزشی قائل نمی‌شود.

حیرت دارم که ترامپ حتی متوجه نشد نام جعلی که در مورد خلیج‌فارس استفاده کرد نامی است نژادپرستانه که از سوی بعثی‌های متعصب ضدایرانی در عراق متداول شد و رهبر پیشین بعثی عراق چه تلاش‌های گسترده‌ای با هزینه کردن مبالغ سرسام‌آور را پیگیری کرد تا بتواند یک نام جغرافیایی تغییر نایافتنی مورد تاکید سازمان ملل متحد را میان ملل متحد جا اندازد. آقای ترامپ حتی متوجه نشد تا چه اندازه سبک خیالانه مرتکب خطاترین خطاهای تاریخی و جغرافیایی نژادپرستانه عربی را مورد تمجید قرار داده است. خطاترین خطای نژادپرستانه عربی که پس از صدام حسین و معمر قذافی که به پادشاه وهابی متعصب ضدشیعی در عربستان سعودی میراث رسیده است، کسی که برای ریشه‌کن کردن مسلمانان شیعی در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان گروه‌های تروریستی وهابی را در مدرسه‌های پاکستان ایجاد کرده و مسلح نموده است و با استفاده از جنگ‌افزارهای کشتار جمعی که به بهای بسیار گزاف از شما دریافت می‌کند در یمن و بر علیه جمعیت شیعی مذهب آن سرزمین به کار می‌برد و کشتارهای دسته‌جمعی غیرنظامیان به دستور پادشاه عربستان سعودی بارها از سوی همه سازمان‌های حقوق بشری و حقوق بشردوستانه محکوم شده است. آقای ترامپ چه ننگی بالاتر از این که برای تعریف شخصیت سیاسی مقام ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا به صورت مداوم شعارهای حقوق بشری را برای توجیه اعمال خود به کار می‌بردند، ولی برای خدمت به امیال پادشاه نژادپرست ضدشیعی عربستان سعودی همه گونه جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را برای استفاده علیه زنان و مردان و کودکان شیعه مذهب غیرنظامی یمن و سوریه و عراق در اختیارش می‌گذارد و حتی به بیان دیکتاتوری قرون وسطایی آل‌سعود را تشویق به کشتار جمعی همه آن غیرنظامیان شیعی مذهب می‌کند؟

در مورد اسناد حقوق بین‌الملل در ارتباط با خلیج‌فارس گمان نمی‌کنم نیازی باشد که مطلب اثبات شده جهانی را بار دیگر و بار دیگر تکرار کنیم که تمام اسناد تاریخی جهان بشری از ابتدای تاریخ تا امروز نامی جز خلیج‌فارس بر آن دریا نشناخته و نشنیده است، بجز این اواخر که صدام حسین بر اساس ادعای برتری نژادی عرب بر فارس نام جعلی که شما برای خلیج‌فارس استفاده کردید را در مورد خلیج‌فارس مطرح می‌کرد. این در حالی است که در جهان امروز سازمان ملل متحد ده‌ها بار رسما تغییرناپذیری اسامی جغرافیایی از جمله نام خلیج‌فارس را مورد تاکید قرار داده است.

دکتر پیروز مجتهدزاده / استاد ژئوپولیتیک (جغرافیای سیاسی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها