در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین، در میان تولیدات ایران خودرو پژو پارس TU5 از جمله محصولاتی است که چه در گذشته و در بازار پر رقابت این روزها همواره از فروش خوبی برخوردار بوده است. البته بخشی از اقبال خریداران این خودرو را می توان به دلیل ضعف های فنی و ظاهری دیگر سدان های تولید این شرکت دانست. در هر حال تصمیم داریم تا در این مطلب به ارزیابی و بررسی کیفی پژو پارس TU5 بپردازیم.
پیرامون طراحی خارجی پژو پارس چندان نمی توان صحبت کرد چراکه این نمای تکراری قدمتی 17 ساله دارد و همچنان با همان ظاهر همیشگی تولید می شود. این طرح، حاصل ترکیب المان های پژو 406 نظیر چراغ های گربه ای جلو، جلوپنجره شیر نشان، ورودی هوا و مه شکن های روی سپر و ضربه گیرهای مشکی رنگ با بدنه پژو 405 بود که در زمان خود به عنوان لوکس ترین محصول ایران خودرو به بازار عرضه شد. هرچند که در آن دوران نیز اختلاف چشمگیری با همتایان خود در بازار جهانی داشت و امروزه نیز از لحاظ لوکس بودن حرفی برای گفتن ندارد.
پژو پارس LX از پیشرانه TU5 متعلق به پژو 206 تیپ 5 استفاده میکند که 4 سیلندر با حجم 1.6 لیتر و توان 105 اسب بخار است. این پیشرانه از مصرف سوخت شهری 10 لیتر و برون شهری 7 لیتر برخوردار بوده و میتواند خودرو را به بیشینه سرعت 190 کیلومتر بر ساعت رسانده و شتاب صفر تا 100 آن نیز 13.2 ثانیه ثبت شده است. این خودرو پس از سال 92 تنها با جعبهدنده دستی تولید شد. قیمت پژو پارس TU5 هم اکنون در بازار ایران نزدیک به 42 میلیون تومان ارزیابی می شود.
طراحی کابین
طراحان ایران خودرو پس از سال ها تولید مستمر و بدون تغییر پژو پارس تصمیم به ارائه یک داشبورد جدید برای این خودرو گرفتند. این داشبورد اگرچه نسبت به نسخه قبل از طراحی بهتری برخوردار بود اما کیفیت مواد مصرفی در آن بسیار کاهش یافت. با این حال نرمی و راحتی بیشتر صندلی ها، فرمان پذیری بهتر کلیدهای روی فرمان، بهبود طراحی غربیلک فرمان و سیستم تهویه مطبوع خودکار از جمله تغییرات مثبتی است که در پژو پارس جدید مشاهده می شود. با این حال به دلیل کیفیت بد قطعات و طراحی نامناسب اتاقک سر و صدای زیاد داخل کابین منتقل می شود که از جمله ایرادات این خودرو به شمار می رود.
امکانات و تجهیزات ایمنی
خوشبختانه به لطف سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی، ایمنی پژو پارس TU5 نسبت به گذشته بهبود یافته و وجود 2 کیسه هوای ایمنی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به سیستم های ABS و EBD، سیستم ضد سرقت و سنسور هشدار دنده عقب از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو به شمار می روند. افزون بر این، امکاناتی نظیر تهویه مطبوع خودکار، آینه های جانبی برقی و راهنمادار، تنظیم برقی پشتی صندلی ها و کنترل کننده های روی فرمان از جمله امکاناتی هستند که اگرچه امروزه در بسیاری از خودروهای ارزان قیمت خارجی مشاهده می شوند اما براستی برای یک خودروی تولید داخل تازگی دارند. هرچند جای خالی روکش چرم صندلی ها همچنان در پژو پارس TU5 نیز مشاهده می شود و استفاده بیش از اندازه از پلاستیک خشک در طراحی اتاقک کمی با طراحی کلاس روز جهانی فاصله دارد. در مجموع می توان گفت که در رنج قیمت پژو پارس TU5 گزینه های دیگری نظیر پژو 206 و تندر نیز وجود دارند که به لحاظ ظاهری از طراحی بهروزتری برخوردارند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد