سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی

بی‌گدار به جاده نزنید

برنامه‌ریزی، نکته کمتر دیده شده بسیاری از حوادث است. متاسفانه افراد زیادی هستند که تصمیمات لحظه آخری می‌گیرند، در حالی که شرایط تابستان به شکلی است که می‌توان به توزیع سفر در سه ماه تابستان فکر کرد. افزایش تصادفات در جاده‌ها ارتباط مستقیمی با میزان ترددها دارد.
کد خبر: ۱۰۷۴۳۸۲
بی‌گدار به جاده نزنید
ازدحام سفر در روزهای پایانی مشکلات بسیاری برای مسافران ایجاد می‌کند؛ به عنوان مثال برخی معابر پاسخگوی این حجم از تردد نیست و همین باعث می‌شود مسافت‌های دو ساعته را چند برابر از مسافران زمان بگیرد. این اولین عارضه نبود برنامه‌ریزی است، چون می‌توان به دیگر مواردی همچون آلودگی هوا،‌ افزایش مصرف سوخت و... هم اشاره کرد.

توصیه دیگر این است که سفری ایمن داشت. اما سفر ایمن به چه معناست؟ راننده باید مبدا و مقصد سفر خود را تعریف کند. در طول سفر حتما مطابق آن برنامه‌ای که پیش‌بینی کرده، حرکت کند؛ مثلا مشخص کند کجا غذایش را صرف می‌کند و کجا استراحت کند. توصیه پلیس این است در ازای هر دوساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت شود.

خوشبختانه فرهنگ بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشین جلو جا افتاده است. اگر این موضوع برای سرنشینان عقب هم فرهنگسازی شود، کمک شایانی به کاهش تعداد تلفات در جاده‌ها خواهد شد؛ چرا که علت فوت حدود 60 درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است و بستن کمربند ایمنی کمک مهمی به برخورد نکردن سر به بدنه خودرو می‌کند.

عجله، سرعت، شتاب و سبقت غیرمجاز نیز از مهم‌ترین عوامل مرگ‌آفرین هنگام رانندگی بویژه در جاده‌هاست. در کنار تمام این عوامل نباید از کودکان نیز غفلت کرد. چه بسیار تصادفات دلخراشی که کودکان و نونهالان در تصادفات از پنجره خودرو به بیرون پرتاب شده‌اند. بر این اساس وسایل ایمنی برای کودکان، اعم از صندلی کودک همگی در پیشگیری از تلفات نوزادان و خردسالان هنگام سفر با خودرو بسیار موثر هستند. استفاده از این گونه وسایل، نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را میان نوزادان تا 71 درصد و در کودکان تا 54 درصد کاهش می‌دهد.

سختی سفر نباید تمرکز رانندگان را برهم بزند و سرنشینان خودرو نیز نباید عامل بر هم زدن این تمرکز باشند. شهروندان باید زمان بازگشت از سفرهای خود را برنامه‌ریزی کرده و بازگشت خود را به آخرین روزها و دقایق تعطیلات موکول نکنند تا ترافیک ناشی از حجم خودروها، خستگی رانندگان را دو چندان نکند.

از طرفی رانندگان هنگام مواجهه با ترافیک سنگین نباید شانه خاکی اطراف جاده، آن هم در جهت خلاف مسیر حرکت کنند و باید به حقوق دیگران احترام بگذارند.

لازم است رانندگان از انجام هر عملی که تمرکزشان را نسبت به رانندگی کاهش می‌دهد، از جمله استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، خوردن و آشامیدن، صحبت کردن و همچنین رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی جدا پرهیز کنند.

همچنین رانندگان در جاده‌های دو طرفه باید از سبقت غیرمجاز خودداری کنند و در مواقعی که تابلوها، سبقت آزاد را نشان می‌دهد، حتما فاصله ایمن از خودروی روبه‌رو را در لاین مخالف در نظر بگیرند و از عجله بپرهیزند.

چنانچه جاده لغزنده باشد، رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت کنند بخصوص اگر در مناطق مسکونی تردد می‌کنندو در کل با وجود کاستی‌هایی که ممکن است در صنعت خودرو و زیر ساخت جاده‌ای کشور وجود داشته باشد با رعایت مواردی با عنوان عامل انسانی، اعم از سرعت مجاز، سرعت مطمئنه، سبقت مجاز، بستن کمربند ایمنی حتی برای سرنشینان عقب، صندلی ایمن کودک و مهم‌تر از همه عدم خواب‌آلودگی، می‌توان شاهد کاهش بسیار چشمگیر تلفات جاده‌ای بود. ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها