لطفعلی رحیم‌ اوغلو عسکرزاده، مشهور به پروفسور لطفی‌زده، ریاضیدان، مهندس برق و استاد بازنشسته علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا و مبدع نظریه سیستم‌های فازی و شاخه‌های متنوع آن، 16 شهریور 1396 در ایالات متحده درگذشت.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۰۹
بی‌اعتنایی رسانه‌های سلبریتی زده به مرگ یک دانشمند

دکتر لطفی‌زاده، متولد 15 بهمن 1299 در باکو در آذربایجان بود. پدرش اهل اردبیل و مادرش روس بود. او تحصیلات ابتدایی خود را در باکو و تهران به پایان رساند.

بیش از همه او را به‌خاطر طرح مقوله ریاضیات فازی مشتمل بر مفاهیم مرتبط فازی همچون مجموعه‌ های فازی، منطق فازی، الگوریتم‌های فازی، کنترل فازی و احتمالات فازی در جهان می‌شناسند.

گفته می‌شود نوآوری‌های پروفسور لطفی‌زاده، امکان‌پذیری یک پارادایم تازه در هوش مصنوعی را تبیین و رئوس کلی آن را ترسیم کرده ‌است.

او با این‌که علاوه بر تابعیت روسی خود، تبعه ایران و آمریکا نیز بود، خودش را متعلق به کشور یا فرهنگ خاصی نمی‌دانست و معتقد بود بیشتر از هرچیز شهروند این جهان است و مسائل خیلی عمیق‌تری در زندگی وجود دارد. او در مصاحبه‌ای گفته بود: «مساله این نیست که من آمریکایی، روسی، ایرانی، آذربایجانی یا هر چیز دیگری هستم. همه این مردم و فرهنگ‌ها به من شکل داده‌اند و با همه آنها کاملا راحتم.»

ماجرای خبر درگذشت او امسال با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. نخست وبگاه رسمی دانشگاه تهران در شنبه 21 مرداد، خبر درگذشت این استاد بزرگ را مطرح کرد و بلافاصله رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی به پوشش این خبر پرداختند. اما دو روز بعد این خبر از وبگاه دانشگاه تهران حذف و خبر پستی دیگری منتشر شد که در جریان آن ضمن عذرخواهی از مخاطبان بابت اطلاع‌رسانی نادرست قبلی اعلام شد اطلاعات واصله از منابعی آشنا با پروفسور لطفی‌زاده اطلاع‌رسانی شده بود.

با این حال گویی قرار نبود شمع عمر استاد لطفی‌زاده بزرگ بیشتر از یک ماه روشن بماند.

16 شهریور امسال دکتر فیروز نادری، مدیر سابق بخش اکتشافات منظومه شمسی ناسا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، خبر درگذشت پروفسور لطفی‌زاده را اعلام کرد، اما این بار در هیاهوی فضای مجازی و در احتیاط رسانه‌ها با توجه به تکذیبیه خبر قبلی با انتشار و واکنش به مراتب کمتری نسبت به 21 مرداد روبه‌رو شد؛ اتفاقی که می‌توان آن را از آسیب‌های فضای مجازی در پوشش خبرهای مربوط به چهره‌های نامدار دنیای دانش و فناوری دانست که گاهی در هیاهوی روزمره به‌علت دسترسی کمتر به منابع خبری موثق از زندگی نه‌چندان پرحاشیه آنها، پوشش خبرهای صحیح از میان شایعات چنان دشوار می‌شود که بزرگمردی همچون پروفسور لطفی‌زاده با دنیایی از خدمات علمی از میان ما می‌رود و همچنان در اندیشه تائید و تکذیب خبر درگذشت او می‌مانیم. این بار خبر قطعی است و ما یکی از بزرگ‌ترین مفاخر علمی معاصر ایران را در 97 سالگی از دست داده‌ایم.

او وصیت کرده بود در زادگاهش جمهوری آذربایجان به خاک سپرده شود. با این حال تا لحظه تنظیم این یادداشت خبر دقیقی از خاکسپاری او دریافت نکرده‌ایم.

کاظم کوکرم - دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها