سفیر سابق ایران در تایلند کشتار مسلمانان میانماری را نتیجه سکوت مجامع بین المللی و کشورهای قدرتمند و صاحب نفوذ در سازمان ملل دانست وگفت:سازمان های بین المللی باید هرچه سریعتر وارد عمل شوندو با اعزام گروه های حقیقت یاب به منطقه آراکان و مشاهده مشکلات این قوم از نزدیک در صدد یافتن راهکاری برای حل مشکلات این قوم برآیند.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۹۷
گروه حقیقت یاب به میانمار اعزام شود/ ایران نسبت به فعال کردن مجامع بین المللی اقدام کند

محسن پاک آیین در گفت وگو با جام جم آنلاین درخصوص چگونگی بروز اختلاف میان دولت میانمار با قوم مسلمان روهینگیا افزود:دلیل اصلی این اتفاقات مربوط به قانونی است که در سال 1928 در میانمار به تصویب رسید.براساس این قانون از میان 144 قوم میانماری فقط 135قوم از حق شهروندی برخوردارشدند و9 قوم دیگر بدون داشتن هرگونه حقوق شهروندی در بدترین شرایط وامکانات زندگی قرار گرفتند.

وی ادامه داد:قوم روهینگیا که حدود2 میلیون نفر یعنی چیزی حدود 4درصد جمعیت میانمار را تشکیل می دادند نیز جزو همین اقوام هستند که از حقوق شهروندی این کشور محروم شدند.پس از تصویب این قانون دولت میانمار تصمیم به کوچ این افراد به بنگلادش وتایلند گرفت .درابتدا این کشورها تعدادی از این افراد را پذیرفتند و پس از مدتی از آن سرباززدند.ومرزهای خودرا به روی این افراد بستند.از آن زمان به بعد بود که هراز گاهی دولت میانمار با اعمال فشارهای مختلف نظیر سوزاندن مزارع وکشتن این افراد با کمک قوم های بودایی با مسلمانان میانماری درگیر می شود.

پاک آیین بازهم برضرورت دخالت سازمان ملل در این خصوص تاکید کردو گفت:سازمان ملل باید هرچه سریعتر گروه حقیقت یاب را به منطقه اعزام کند و با ایجاد مذاکره با بنگلادش ومیانمار در صدد یافتن منطقه ای امن برای این افراد برآید و از دولت میانمار هم بخواهد تا قبل از یافتن منطقه امن از هرگونه اعمال زور وفشار براین افراد خودداری کند.

وی نقش ایران را نیز در حل این بحران و متقاعد کردن مجامع بین المللی موثر دانست و تاکید کرد :ایران می تواند سازمان های مختلف را فعال کرده و وارد مذاکره با میانمار شود.

پاک آئین با اشاره به اینکه درحال حاضر این افراد در منطقه آراکان در بدترین شرایط و بدون هرگونه امکانات زندگی بسر می برند گفت: این افراد به کمک مجامع بین المللی نیاز دارند وباید هرچه سریعتر فکری به حال آنان شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها