«‌من کنت مولاه فهذا علی مولاه» تا همیشه جاودان است

غدیر، پیامی جاری در زمان و مکان برای همه بشریت

تاریخ اسلام مملو از رویدادهای بزرگی است که برای مسلمانان و شیعیان اهمیت زیادی دارد؛ اتفاقاتی مانند غدیر خم و حادثه بزرگ عاشورا.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۵۷
غدیر؛ پیوند بشریت با ولایت

«غدیر» تحول و اتفاقی بسیار مهم برای شیعیان است، چون به نوعی ما را به حریم ولایت نزدیک کرده و ولایت‌پذیری را در همه ارکان زندگی ما جاری و ساری می‌کند.

عید غدیر، عید پیوند همه نسل‌ها ، با اتفاق بزرگی است که در این روز رخ داد. واقعه غدیر، شیعه 12 امامی را بنیان گذاشت.

هر چند بیشتر نگاه‌ها به سمت اتفاقی است که در محل غدیر خم رخ داد و پیامبر اسلام (ص)، حضرت علی (ع) را به جانشینی خود انتخاب کرد؛ اما این واقعه تاریخی در همان روز تمام نشد بلکه استمرار پیدا کرد و همه ارکان زندگی ما شیعیان را تحت تاثیر قرار داد.

همین استمرار است که اهمیت دارد، چون امت اسلامی را در مسیر آبراه و گذرگاه ولایت قرار داد و نسل به نسل پیش آمد و همچنان با قدرت راه خود را طی می‌کند و تبلور آن را می‌توان در ایران دید که محل بروز تفکر شیعه است.

نگاهم به واقعه غدیر فراتر از یک اتفاق مذهبی است؛ معتقدم اتفاقی که در غدیر خم رخ داد همه انسان‌ها را حتی آنهایی که شیعه نیستند، تحت‌تاثیر قرار داده و می‌دهد؛ چون بعد از غدیر بود که امام علی(ع) و خانواده ایشان در مرکز توجه قرار گرفتند؛ خانواده‌ای که تاثیر زیادی بر روند اسلام داشت.

به عنوان یک داستان‌نویس، زمانی که تصمیم گرفتم رمان «قدیس» را بنویسم از زوایای مختلف، زندگی حضرت علی(ع) و خانواده ایشان را مورد بررسی قرار دادم و آنها را در قالب داستان روایت کردم.

معتقدم نویسنده‌هایی که تصمیم دارند درباره غدیر کتاب بنویسند، باید به این واقعه از زاویه جدید نگاه کرده و ناگفته‌‌های این رخداد مهم را بیان کنند.

لازم است نسل جوان را با شخصیت بزرگ امام علی(ع) آشنا کنیم تا آنها بدرستی متوجه شوند که چرا پیامبر اسلام، ایشان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.

برای چنین هدفی نمی‌توان جوان‌ها را به کتاب‌های پژوهشی صرف که مباحث پیچیده و سنگینی دارند، ارجاع داد بلکه باید اتفاقات مهم تاریخ اسلام را در قالب رمان و دیگر هنرها روایت کرد.

البته از شبکه‌های اجتماعی هم نباید غافل شد. واقعیت این است که ما برای ترویج اسلام و بازگو کردن اتفاقاتی مانند غدیر خم از این فضا غافل شده‌ایم.

برخی می‌گویند باید شبکه‌های اجتماعی را محدود کرد یا کاملا بست، اما به نظرم باید فضای مجازی را مدیریت و از آن برای تبیین ارزش‌‌های اسلامی استفاده کرد.

بیشترین مخاطبان شبکه‌های اجتماعی جوان‌ها هستند، بنابراین فرهیختگان و اندیشمندان باید راه و رسم ورود به فضای مجازی را بیاموزند و دست به کار شده و برای جوانان تولید محتوا کرده و آنها را با اندیشه‌‌های اسلامی آشنا کنند.

ابراهیم حسن‌ بیگی - نویسنده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها