ادرار سوختگی در ناحیه پوشک یکی از شایع‌ترین انواع درماتیت تماسی است. درماتیت یک واژه عمومی است برای راش‌هایی که در ناحیه پوشک و معمولا در پایین شکم، زیر باسن و چین‌های پوستی کودک ایجاد می‌شود. التهاب در ناحیه پوشک علاوه بر این که باعث تحریک‌پذیری و بی‌قراری کودک می‌شود، پوست را در معرض عفونت نیز قرار می‌دهد به طوری که فرد به عفونت با میکروب‌های فرصت‌طلب و فلور نرمال پوست و همچنین عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شود. عوامل متعددی در پیدایش درماتیت پوشک دخیل هستند؛ رطوبت و مالش ناحیه پوشک یا کهنه، بسته بودن محیط، تماس طولانی با ادرار و مدفوع، کاهش عنصر روی در بدن، وجود آنزیم‌های گوارشی و نمک‌های صفراوی در مدفوع شیرخواران و تغییر pH پوست نیز ازجمله این عوامل هستند.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۱۴

باید توجه داشت در مورد این بیماری پوستی هر چه درمان دیرتر انجام شود، احتمال پیشرفت آن به سمت زخم پوست و عفونت ثانویه بیشتر است و در صورت عدم درمان و عفونی شدن، موجب چسبندگی و ایجاد اسکار زخم در دستگاه تناسلی شده و ممکن است برای اصلاح آن حتی نیاز به جراحی باشد.

امروزه ترکیبات متنوعی برای پیشگیری و درمان این مشکل نسبتا شایع وجود دارد، اما میان همه ترکیبات، یک ماده اثربخش مشترک وجود دارد. بیشتر این فرآورده‌ها حاوی عصاره گیاه همیشه بهار یا کالاندولا هستند.

کالاندولا (گل همیشه بهار) گیاهی است که در فصل بهار رشد می‌کند و گل‌های کوچک زرد و نارنجی روشن دارد. گل همیشه بهار دارای مقادیر بالایی از فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است که سلول را از آسیب مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به نظر می‌رسد با التهاب، ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه می‌کند. فرآورده‌های موضعی حاوی کالاندولا در درماتیت‌های آلرژیک، پیشگیری، تسکین التهاب، تحریک پوست بدن شیرخواران بر اثر تماس با ادرار، آزردگی‌های جلدی ناشی از خراش‌ها و بریدگی‌های سطحی، خشکی و ترک‌های پوست، گزیدگی حشرات، پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی مصرف می‌شود.

ترکیباتی با نام کاروتنوئیدها و تانن موجود در این گیاه مسئول پیشگیری و بهبود حالت سرخی، ادم و درد ناشی از آفتاب سوختگی که بر اثر اشعه فرابنفش ایجاد می‌شود، هستند.

همچنین گل همیشه بهار از آزاد شدن هیستامین، برادی کینین و بعضی از آنزیم‌های مخرب جلوگیری می‌کند و با کاهش نفوذپذیری مویرگ‌ها مانع ترشح پلاسما به داخل بافت‌ها می‌شود و مهاجرت گویچه‌های سفید را به ناحیه ملتهب کاهش می‌دهد.

پماد کالاندولا علاوه بـر داشتن خاصیت ضدالتهاب جلدی، با تسریع در عمل گرانولاسیون و تحریک تشکیل سلول‌های جدید، موجب ترمیم و تسکین پوست‌های ملتهب و حساس می‌شود، گردش خون را بهبود می‌بخشد و پوست را
تقویت می‌کند.

برای بهبود التهابات پوستی و ادرار سوختگی کودکان می‌توان پس از تمیز کردن پوست، مقدار کافی از پماد، روزی چند بار (معمولا سه یا چهار بار با فاصله) روی پوست مالیده شود.

همچنین می‌توان از دم‌کرده همیشه بهار برای شست‌وشو محل ادرار سوختگی استفاده شود. یکی از نکات جالب در مورد این گیاه این است که بعضی از مطالعات تائید کرده‌اند پماد کالاندولا در کاهش شدت التهابات پوستی دارای تاثیری معادل بتامتازون است و در عین حال عوارض درازمدت کورتون‌ها را ندارد.

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها