روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست از سفر این هفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۰۴
اهداف نتانیاهو در سفر به روسیه

ایران محور مذاکرات نتانیاهو با پوتین

به گزارش روزنامه اورشلیم پست قرار است نتانیاهو روز چهارشنبه اول شهریورماه در شهر سوچی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند. دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد نتانیاهو در این دیدار قرار است درباره ایران و نگرانی‌هایش درباره نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه گفت‌وگو کند.

نتانیاهو در نوزدهم اسفند سال 96 هم در دیدار با پوتین در مسکو با ادعای حضور نظامی ایران در سوریه درباره حضور دائمی ایران در مرزهای اسراییل ابراز نگرانی کرده بود.

روزنامه صهیونیستی هیوم از برنامه نتانیاهو برای گفتگو با دبیرکل سازمان ملل درباره ایران و حزب الله خبر داد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بناست تا 10 روز آینده به سرزمین‎های اشغالی سفر کند.

یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی موساد هم قرار است به زودی به واشنگتن سفر و در دیدار با مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا درباره ایران بحث و رایزنی کند.

علت نگرانی نتانیاهو از ایران

منابع صهیونیستی به صورت مشخص از پایان تدریجی نفوذ داعش در منطقه و افزایش نفوذ ایران به ویژه در سوریه ابراز نگرانی کرده و تحرکات گسترده‎ای را برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران در منطقه آغاز کرده‎اند.

یوسی کوهن، رییس موساد اخیرا با اشاره به روند تضعیف داعش در منطقه مدعی شد که ایران در حال توسعه نفوذ و کنترل خود در خاورمیانه از طریق نیروهای نیابتی‌اش در عراق، سوریه، لبنان و یمن است.

هرتزی هالیوی، رئیس واحد اطلاعات و امنیت نظامی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از تضعیف و نابودی داعش، گفت: اگر داعش ضعیف تر شود ایران و حزب الله در سوریه پیروزخواهند شد و این هرگز به نفع اسرائیل نیست.

این نگرانی‌ها زمانی افزایش یافته و به صورت جدی‎تری از سوی مقامات رژیم صهیونیستی بیان شده است که هنری کیسینجر، استراتژیست ارشد آمریکایی از روند ظهور «امپراتوری ایرانی» در پی سقوط داعش خبر داد، و مدعی شد «ایران، مشکلی بزرگ‌تر از داعش برای آمریکاست.»
به باور تحلیلگران، این اظهارات مقامات آمریکایی و صهیونیستی گویای نقش پنهان آنها در شکل‌گیری موجودیت داعش و جایگاه این جریان تروریستی – تکفیری در تامین منافع منطقه‌ای واشنگتن و تل آویو است.

به همین دلیل تضعیف داعش در منطقه از نگاه صهیونیست‌ها مترادف با برتری هزمونی و نفوذ منطقه‌ای ایران ارزیابی شده و تل آویو برای مقابله با این وضعیت جدید تحرکات دیپلماتیک گسترده‌ای را آغاز کرده است.

یکی از این تحرکات اثرگذاری بر واشنگتن و مسکو در فرایند توافق صلح در سوریه است. در این چارچوب اندیشکده «مرکز امور عمومی اورشلیم» به بررسی چرایی نگرانی اسرائیل از توافق اخیر آمریکا و روسیه بر سر سوریه پرداخت و نوشت: تل آویو از ثبات در جنوب سوریه استقبال می‌کند. اما نتانیاهو نگران است که این توافق باعث افزایش حضور نیروهای تحت حمایت ایران در مناطق تحت نفوذ دولت و ارتش سوریه شود.

مقامات رژیم صهیونیستی همچنین از تکمیل حلقه اتصال ایران به عراق، سوریه و لبنان و فلسطین به عنوان یک تهدید راهبردی برای این رژیم یاد می‎کنند، که با سقوط داعش حاصل خواهد شد، آسیب پذیری اسرائیل در برابر جبهه مقاومت به رهبری ایران را افزایش خواهد داد.

نکته دیگری که نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از ایران را برانگیخته است، حملات موشکی دقیق و موثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه داعش در خاک سوریه است. برد و دقت نقطه زنی این موشک‎های راهبردی سپاه پاسداران که دو ماه پیش به سوی مواضع داعش در دیرالزور سوریه شلیک شد، کارشناسان نظامی و موشکی رژیم صهیونیستی را با واقعیت‎های توان و اقتدار موشکی جمهوری اسلامی ایران آشنا کرد.

روزنامه جروزالم پست در گزارشی درباره این شلیک موفقیت آمیز نوشت: با اینکه ایران داعش را در سوریه با موشک هدف قرارداد اما مخاطبان اصلی این حمله اسرائیل، عربستان و آمریکا بودند. این روزنامه در ادامه عنوان کرد: به رغم تلاش نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل برای غیرمهم نشان دادن حملات موشکی ایران علیه داعش، اصابت 6 موشک بالستیک ذوالفقار که به فاصله‌ بیش از 600 کیلومتر از داخل خاک ایران شلیک شد اقدام مهمی است که باید در ملاحظات امنیتی منطقه مد نظر قرار گیرد.

دلیل دیگر نگرانی رژیم صهیونیستی از تضعیف داعش در منطقه شکست برنامه تجزیه در منطقه به ویژه در کشورهای عراق و سوریه است. جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان پیشتر با اشاره به اهداف ضدعربی داعش در منطقه، این جریان تروریستی – تکفیری را آلت دست اسرائیل برای تجزیه منطقه معرفی کرده بود.

موضع روسیه در قبال ایران

مقامات کاخ کرملین در موضوع سوریه و مبارزه با داعش موضعی همسو و نزدیک با تهران دارند، و تلاش‌های جبهه ضد ایرانی منطقه ای و فرامنطقه‌ای تا کنون نتوانسته تغییر در همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در مبارزه با تروریست‎ها به ویژه در سوریه ایجاد کند.

در همین چارچوب روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به سفرهای چهارگانه نتانیاهو به روسیه در سال 95 که آخرین مورد آن در 19 اسفند سال گذشته روی داد نوشت: نخست وزیر اسرائیل با هدف متقاعد کردن پوتین برای تضعیف حضور نظامی ایران و حزب الله در سوریه به مسکو رفت، و خواستار توافق صلحی برای کاهش نفوذ تهران در منطقه شد، اما پاسخ رئیس جمهور روسیه به درخواست نتانیاهو جالب‌توجه بود، که گفت: «روسیه تا پایان جنگ سوریه و رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان منازعات، به نقش ایران در سوریه نیاز دارد، بنابراین مسکو نمی‌تواند در نقش حامی اسرائیل ظاهر شود.»

در واقع روسیه بر خلاف آمریکا، اسرائیل و عربستان که همواره بر تاکید کرده‎اند بشار اسد در آینده سوریه جایی ندارد، به دنبال حفظ بشار اسد در قدرت است، و در این چارچوب همکاری نزدیکی با تهران دارد.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها