نمایندگان مجلس در رای اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور باید شاخص‌هایی را در نظر بگیرند که ملاک کارآمدی است، چراکه در گذشته در بخش اجرایی نظام در مقاطعی با ناکارآمدی‌هایی مواجه بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۶۳۷۹۱
شاخص‌های وزرای کارآمد

خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش امنیتی ـ نظامی و تا حدودی در بخش علمی و فناوری کارآمدی‌های خوبی داشته است، اما در امور اجرایی بخصوص مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با مشکلاتی در زمینه کارآمدی مواجه بوده‌ایم.

انتظار مردم از دولت، کارآمد بودن در حل مشکلاتی است که پیش‌رو دارند. بخش‌هایی از جامعه در زمینه اقتصادی واقعا احساس کمبودهای جدی، خسارت و خسران می‌کنند و احساسشان این است که مشکلات در این زمینه، روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

بنابراین انتظار می‌رود کابینه‌ای داشته باشیم که از نظر مدیریت، قوی‌تر از گذشته باشد و بهتر بتواند رضایت عمومی مردم را تامین کند؛ کابینه‌ای که حاشیه‌ نداشته باشد و به مسائل به صورت اساسی و ریشه‌ای نگاه کند، همچنین سرعت عمل، دقت و اقدام بهنگام از نکاتی است که بسیار رضایت عامه مردم را تامین خواهد کرد.

نمایندگان مجلس در انتخاب وزرایی که مربوط به امور سیاست داخلی و خارجی هستند، باید دقت کنند تا این وزرا در مدیریت اجرایی فراجناحی باشند و در محدوده احزاب و تمایلات جناحی عمل نکنند، همچنین افرادی انتخاب شوند که در انتصاب‌های آینده خود در وزارتخانه‌ها شایسته‌ترین‌ها را به کار گیرند.

همچنین در زمینه سیاست خارجی سه اصل حکمت، عزت و مصلحت مبنای کار است و باید اولویت روابط را به همسایگان اختصاص داد و به گونه‌ای با آنها در تعامل باشیم که همراه با سه اصل یادشده روابط بهتری داشته باشیم. همچنین روابط به گونه‌ای باشد که نشان‌دهنده وحدت منطقه البته در راستای اهداف نظام باشد. به تعبیری باید به دنبال روابط بهتر با کشورهای همسایه بدون عدول از اصول اساسی جمهوری اسلامی ایران بود.

همچنین نسبت به کشورهای غیر از منطقه و همسایگان البته به‌جز آمریکا و رژیم صهیونیستی هم باید به گونه‌ای رفتار کنیم که اقتضای نظام است تا به این ترتیب ارتباط را تقویت کرده و دشمن خود را ناکام بگذاریم و به گونه‌ای عمل کنیم که تصمیمات آنها با شکست مواجه شود.

در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز باید وزرایی انتخاب شوند که نسبت به قلمرو کارشان از علم و بصیرت و آگاهی بالایی برخوردار باشند. مسائل فرهنگی و اجتماعی باید دقیقا مبتنی بر هویت اسلامی ـ ایرانی باشد و مشکلات ناگوار اجتماعی موجود در جامعه از جمله طلاق، اعتیاد و... را حل کند.

در همین‌باره چاره‌اندیشی برای فضای مجازی و سالم‌سازی آن از اولویت‌هاست تا هم میدان برای بهره‌مندی از آنها باز شده و هم شاهد کاهش ناهنجاری‌ها باشیم.

غلامرضا مصباحی‌مقدم - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها