لانه گزینی چین و چروک پوست را هیچ یک از ما دوست نداریم. مشاهده چین‌های پوست در آیینه حتی اگر سن و سال پایینی هم داشته باشیم، بیننده را دچار دلهره و استرس می‌کند. به همین دلیل، استفاده از روش‌های زیبایی برای به تاخیر انداختن مشاهده چین‌ها میان خانم‌ها و آقایان بشدت رواج دارد.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۲۵

متخصصان، چین و چروک‌های صورت را به دو دسته تقسیم می‌کنند. چین و چروک‌های فعال که بر اثر خندیدن، اخم‌کردن و تغییر فرم عضلات صورت به وجود می‌آیند و چروک‌های غیرفعال که به واسطه تغییرات محتویات درم پوست بر اثر افزایش سن و آغاز پروسه پیری نمایان می‌شوند.

همان گونه که می‌دانید به هر میزان سبک زندگی شما به استانداردهای یک زندگی سالم (خواب مفید و کافی، پرهیز از مصرف سیگار و سایر دخانیات، ورزش، تغذیه مناسب و استرس پایین) نزدیک‌تر باشد به همان میزان می‌توانید انتظار پوستی سالم‌تر، شاداب‌تر و بدون چین و چروک‌تر داشته باشید. هر چند همان گونه که اشاره شد نقش ژنتیک را در بروز این پدیده زیستی نمی‌توان نادیده گرفت.

این روزها دختران جوانان از 25 ـ 20 سالگی سعی می‌کنند اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با چین و چروک را آغاز کنند و اتفاقا به همین دلیل برای استفاده از روش‌های جدید کلاژن‌سازی تمایل بیشتری دارند؛ روش‌هایی که هنوز درباره ایمن و بی‌خطر بودن آنها اطلاعات لازم و کافی وجود ندارد.

کلاژن‌سازی با کمک گاز co2

کربوکسی‌تراپی (Carboxytherapy)ازجمله روش‌هایی است که این روزها مورد توجه عده‌ای از پزشکان و متقاضیان قرار گرفته و ممکن است دیر یا زود هر کدام از ما نیز تمایل داشته باشیم از این روش استفاده کنیم، اما قبل از آن که تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیریم، لازم است میزان قابل اطمینان بودن به‌کارگیری این روش را از دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون آموزشی بیمارستان رازی جویا شویم.

این متخصص پوست درباره تزریق گاز co2 برای رفع چین و چروک پوست به جام‌جم می‌گوید: همان گونه که می‌دانید کلاژن‌ها مسئول جوان ماندن پوست هستند. کلاژن نام یک پروتئین است که بیشترین سهم را میان سایر پروتئین‌ها در بدن دارد و مهم‌ترین نقش را برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده دارد. کلاژن‌ها با افزایش سن و البته با توجه به میزان و نوع مراقبت از پوست به مرور زمان نازک و ضعیف می‌شوند و پوست دچار چین و چروک می‌شود.

دکتر احسانی ادامه می‌دهد: به همین دلیل محققان روش‌های درمانی مختلفی را بررسی و ارائه می‌دهند تا با استفاده از آنها به پوست کمک کنند تا فعالیت خود را برای کلاژن‌سازی ادامه دهد. اکسیژن درمانی یا استفاده از گاز co2 برای درمان بیماری‌های مختلف و ازجمله رفع چین و چروک یکی از این روش‌هاست. تزریق این گاز باعث تحریک فیبروبلاست‌ها و در نتیجه کلاژن‌سازی در نقطه مورد نظر می‌شود.

درمانی با مطالعات ضعیف

برای آن که استفاده از یک روش درمانی موثر با عوارض کم همراه باشد، محققان ملزم هستند سالیان متمادی درباره هر روش تحقیق کنند و متناسب با نوع تحقیق بعد از موفقیت‌آمیز بودن آزمایشات در مرحله حیوانی، تست آن روی انسان آغاز می‌شود. سپس در صورت تأیید شدن برای استفاده در سطح وسیع به بخش درمان معرفی می‌شود.

کربوکسی تراپی نیز تقریبا درچنین وضعیتی قرار دارد. با این تفاوت که سال‌هاست از آن در برخی کشورهای اروپایی استفاده می‌شود، اما این به معنای تأیید شدن و ایمن بودن آن نیست.

تاریخچه استفاده از این روش موجب شده برخی پزشکان بدون توجه به تأیید‌نشدن استفاده از این روش توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان مرجع تأییدکننده استانداردهای مورد نیاز در رابطه با ایمنی مواد غذایی، محصولات تنباکویی، مکمل‌های غذایی، واکسن، تزریق خون، دستگاه‌های پزشکی، دستگاه‌های ساطع اشعه الکترومغناطیس (ERED)، محصولات دامپزشکی و لوازم آرایشی در جهان نسبت به استفاده از روش کربوکسی‌تراپی اقدام کنند.

دکتر احسانی به عنوان معاون آموزشی بیمارستان رازی (بیمارستان تخصصی پوست) در این زمینه می‌گوید: فقدان مطالعات بالینی و علمی قوی در این زمینه و مورد تأیید نبودن استفاده از این روش توسط FDA، بررسی‌ها توسط مراکز دانشگاهی در سراسر دنیا همچنان ادامه دارد و تحقیق درباره این موضوع در ایران نیز در دست آغاز است.

وی تأکید می‌کند: استفاده از این روش کمتر از میزان تبلیغات آن است و لازم است متقاضیان استفاده از روش‌های جوانسازی پوست، هنگام استفاده از این روش بررسی و دقت بیشتری داشته باشند.

صحت و سقم تاثیر فراگیری درمان

ممکن است شما هم هنگام بررسی این روش مطالعه کرده باشید که استفاده از این آن می‌تواند نه‌تنها باعث رفع چین و چروک، بلکه باعث رفع سلولیت و چربی‌های اضافه شود، اما دکتر احسانی همچنان تاثیرگذاری و سایر کاربردهای این روش را مطمئن نمی‌داند و می‌گوید: تجربه نشان داده است تعدد کاربری یک روش درمانی، همیشه موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی تأکید می‌کند: با این وجود باید منتظر اعلام نتایج نهایی حداقل تا یک سال آینده بمانیم.

عوارض کربوکسی‌تراپی

هر روش درمانی عوارضی دارد. کربوکسی‌تراپی نیز از این قاعده مستثنا نیست و چه‌بسا ممکن است عوارض آن نسبت به سایر روش‌های موجود نیز بیشتر باشد. دکتر احسانی می‌گوید: تغییر رنگ پوست، ایجاد زخم‌های لکه‌دار، کبودی، آسیب به سطح پوست و تورم پایدار و ماندگار ازجمله عوارض استفاده از این روش است که می‌تواند در افراد مختلف به شکل و میزان متفاوتی بروز کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از این روش برای رفع سوختگی و کلاژن‌سازی در این مناطق پوست امکان‌پذیر است، می‌گوید: اینها مواردی است که در تبلیغات استفاده می‌شود و هنوز محققان آن را تایید نکرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد روش درمانی که تنوع کاری زیادی دارد، اثربخشی آن نمی‌تواند قابل استناد باشد.

این متخصص پوست در پایان اظهارات خود تأکید می‌کند: در این روش نیز تزریق‌ها تجدیدپذیر هستند و فرد باید در فواصل زمانی مشخص برای تزریق مراجعه کند. توصیه من به متقاضیان اعم از خانم‌ها و آقایان استفاده از روش‌های ایمنی است.

مراقبت پولتان باشید

متاسفانه دریافت هزینه‌های درمان بیماری‌های پوست بسیار سلیقه‌ای است، آنچنان که پزشکانی که از گاز co2 برای کلاژن‌سازی پوست استفاده می‌کنند، برای تزریق این گاز در محدوده دور چشم حداقل 300 تا 400 هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند و گاهی به دو میلیون تومان هم می‌رسد.

سهیلا فلاحی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها