چندین سالن تئاتر در شهرستان مبارکه وجود داشته که متاسفانه در سال‌های گذشته یکی پس از دیگری تعطیل شده است حالا اهالی تئاتر شهرستان مبارکه که از نبود سالن مناسب برای تمرین تئاتر گلایه دارند مرده‌شورخانه قبرستان این شهرستان را سن نمایش خود کرده‌اند!
کد خبر: ۱۰۵۶۸۶۱
غسالخانه ای که سالن تئاتر شد!

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! این امر بغرنج بودن وضعیت هنر در این شهرستان را بیش از پیش آشکار می‌کند.

عوامل نمایش «قیمت بگذار» همان گروهی هستند که به دلیل نبود سالن مناسب دست از فعالیتشان نکشیده‌اند و مرده شورخانه قبرستان را برای تمریناتشان انتخاب کرده‌اند.

نظریان، کارگردان این کار گفت‌: ما حتی از همین لوکیشن فیلم می‌گیریم و برای جشنواره‌ها ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به هنرمندان بومی در شهرستان مبارکه بها داده نمی‌شود، افزود: تمام این مشکلات تنها مربوط به هنرمندان بومی شهرستان مبارکه می‌شود؛ اما وقتی برنامه‌ای برگزار می‌شود و هنرمندی را از بیرون از شهرستان برای اجرا دعوت می‌کنند، چندین میلیون تومان برای او هزینه می‌شود.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: گروه ما به گونه‌ای فعال است که به اقصی نقاط کشور از جمله شیراز و تهران برای اجرا دعوت می‌شویم، در جشنواره بین المللی همدان حضور داشته‌ایم، به جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان راه پیدا کرده‌ایم و در حال تولید برنامه‌ای در سطح ملی هستیم. در سطح کشور به ما بها داده می‌شود اما در شهر خودمان اینگونه نیست.

صادق احمدیان پور، یکی از فعالان تئاتر در مبارکه نیز گفت: چیزی به نام سالن تئاتر در شهرستان مبارکه وجود ندارد. شاید ارگانی برای خودشان سالن آمفی تئاتر داشته باشند اما آن سالن‌ها مخصوص برگزاری جلسات و همایش‌ها است و نمی‌توان در آن تئاتر اجرا و یا تمرین کرد.

وی افزود: اگر پای حرف‌ها و دغدغه‌ها و درد و دل‌های هنرمندان شهر مبارکه بنشینیم می‌توان از آن یک کتاب 500 تا 600 کلمه‌ای نوشت.

احمدیان پور ادامه داد: مبارکه حدود 7-8 سال گذشته یک سالن سینما داشت که به صورت خصوصی اداره می‌شد و به دلیل اینکه همکاری با آن صورت نگرفت، تعطیل شد.

این فعال تئاتر با انتقاد از شهرداری مبارکه به دلیل عدم همکاری‌اش با هنرمندان می‌افزاید: در سال گذشته برای اینکه یک سالن اجرای تئاتر دریافت کنیم، باید از شهرداری التماس می‌کردیم، در صورتی که بودجه‌هایی به صورت بی جا در شهر هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از گروه‌های تئاتری در شهرستان افتخارات استانی و کشوری کسب کرده‌اند، افزود: شهرستان مبارکه 15 گروه تئاتر داشته اما در حال حاضر به دلیل نبود سالن تئاتر، بسیاری از این گروه‌ها فعالیتی انجام نمی‌دهند.

احمدیان پور تصریح کرد: هیچ فضای تمرینی در شهرستان وجود ندارد، در حال حاضر گروهی در شهرستان مبارکه وجود دارد که در قبرستان تمرین می‌کند، یا گروهی دیگر در مساجد تمرین می کنند و یا گروهی در پارک و روی حصیر تمرین می‌کنند و اینها جای تاسف دارد و دردآور است.

الیاس آذری نیز از فعالان و کارگردانان تئاتر به ویژه تئاتر کودکان و نوجوانان در این باره می‌گوید: در سال‌های گذشته سالن چمران به دلیل احداث ساختمان اموزش و پرورش تخریب شد. همچنین سالن سینمای مبارکه نیز با مدیریت اشتباه تخریب شد.

وی می‌افزاید: تنها سالن تقریبا استاندارد برای آمفی تئاتر، سالن فرهنگسرا بود که آن هم با مدیریت اشتباه تخریب شد.

این کارگردان تئاتر اضافه می کند: تمرین در قبرستان شهر به طور عمدی نبوده است بلکه به دلیل اینکه جای دیگری وجود ندارد و برخی گروه‌ها باید به سرعت فیلم‌ها و پلاتوها را برای جشنواره‌های مختلف ارسال کنند هر مکانی را که کمترین مزاحمتی داشته باشند برای تمرین انتخاب می‌کنند.

آذری می‌گوید: در قسمت غسالخانه، جایی را برای نماز میت مسقف کرده‌اند که در اطراف آن زمین‌های کشاورزی وجود دارد که فعالان تئاتر خیابانی معمولا برای تمرین آنجا می‌روند.

به گزارش ایسنا؛ کمبود سالن برای اجراهای فرهنگی اعم از کنسرت، تئاتر و ... در بیشتر شهرستان‌های کشور وجود دارد اما باید در راه زنده نگه داشتن هنر ششم تلاش کرد.

مسئولان فرهنگی و شهری در شهرستان مبارکه و استان اصفهان چه پاسخی برای این مشکل دارند؟ آیا پس از گذشت چند ماه هنوز غسالخانه را بهترین سن برای هنرمندان شهرشان می‌دانند؟! اگر اینگونه باشد باید منتظر مرگ هنر تئاتر در شهرستان مبارکه در همان قبرستان و خاکسپاری آن باشیم!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها