سیف الاسلام قذافی آزاد شد

روز گذشته منابع خبری عرب زبان از آزادی سیف‌الاسلام قذافی فرزند دیکتاتور سابق لیبی خبر دادند. این در حالی است که پیش‌تر همین منابع چندبار از فرار و حتی از اعدام او خبر داده بودند. خبر آزادی فرزند قذافی در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش نیز اعلام شد 30نفر از مقامات دولت قذافی مشمول عفو قرار گرفته و از زندان آزاد شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۰۴۸۱

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، گردان وابسته به فرماندهی کل ارتش ملی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد سیف‌الاسلام قذافی را آزاد کرده است. این بیانیه افزود: سیف‌الاسلام شهر الزنتان در غرب شهر طرابلس را به محل نامعلومی در داخل لیبی ترک کرد. در این بیانیه آمده است: آزاد کردن فرزند معمر قذافی در پاسخ به درخواست وزارت دادگستری و قانون عفو عمومی صورت گرفته است. این قانون مقرر می‌کند همه کسانی را که دست داشتن آنها در جرایم علیه مردم لیبی‌ها ثابت نشده باید آزاد شوند. پارلمان لیبی این قانون را تصویب کرده است. روز گذشته خالد الزایدی وکیل سیف‌الاسلام قذافی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: سیف‌الاسلام لیبی را ترک نکرده و هم اکنون در یکی از شهرهای لیبی است. وی از اعلام نام این شهر خودداری کرد اما گفت: سیف‌الاسلام راهبردی مشخص برای ایجاد آشتی ملی دارد و نقشی محوری را در این مرحله بازی خواهد کرد. مقبولیت زیاد مردمی او به این امر کمک خواهد کرد. احمد مخرب از نزدیکان سیف‌الاسلام نیز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اکنون و بعد از آزادی سیف ما منتظر تحولات غیرمنتظره بزرگی در هفته‌های آیند هستیم.

سیف‌الاسلام از سال 2011 در زندان الزنتان جنوب غربی شهر طرابلس پایتخت لیبی به‌ سر می‎برد. او 41 ساله و یکی از فرزندان شاخص سرهنگ معمر قذافی است که در سال 2015 محکوم به اعدام شده بود. سیف‌الاسلام همیشه از چهره‌های پر سر و صدای لیبی بوده است. سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی سیف بعد از ناآرامی‌های لیبی همیشه مورد اعتراض شدید مخالفان قرار می‌گرفت. در دوران حاکمیت پدرش نیز سیف چهره‌ای اصلاح‌طلب به خود گرفته بود و امید می‌رفت که بعد از پدر جانشین او شود. مقامات محلی لیبی پس از دستگیری او را در دادگاهی محاکمه و به اعدام محکوم کردند. این درحالی بود که اتحادیه اروپا، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری لاهه، نهادهای حقوق بشری و ایالات متحده آمریکا بارها خواستار تحویل او به دیوان لاهه بودند.

خبر آزادی فرزند دیکتاتور سابق لیبی یک روز پس از آن منتشر می‌شود که گفته شد 30 مدیر دوره قذافی نیز از زندان آزاد شده‌اند. این افراد از زندان پایگاه هوایی معیتیقه در شرق طرابلس آزاد شده‌اند. به گزارش العالم، یک منبع عالی‌رتبه امنیتی با اشاره به آزادی تعدادی از مسئولان امنیتی، اجتماعی و نظامی رژیم قذافی گفت که از بارزترین این افراد سرتیپ ناجی مسعود حریر، سرتیپ الشریف محمدین نیران، سرگرد سالم اعویدات، سرهنگ فتحی ابراهیم مبروک، سرهنگ محمد عبدالرحیم عبدالله و الطاهر أحمد المرغنی هستند. این شش نفر پس از گذشت حدود شش سال حبس با تصمیم دادستانی کل آزاد شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها