28 سال از هجرت امام خمینی (ره)‌ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از این زمین خاکی می‌گذرد و همچنان عاشقانش هر سال در 14 خرداد در مرقد مطهر او گردهم می‌آیند تا با آرمان‌های امام پابرهنگان و مستضعفان جهان تجدیدبعیت کنند و گوش به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دهند، اما مراسم امسال برخلاف سال‌های گذشته که از 9 تا 11 صبح برپا می‌شد، به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، از ساعت 18 تا 20 برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۷۳۲۵
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

به گزارش جام‌جم، باز هم نیمه خرداد آمد تا دوباره با امام مستضعفان عالم تجدید میثاق کنیم که انتظار فرج از نیمه خرداد می‌کشید، اما امسال یاد امام شهدا با ماه مبارک رمضان همزمان شده تا فرصتی باشد برای دوستداران آن عالم بزرگ تا برداشت‌ها و نظراتش را درباره این ماه و نزول قرآن و لقاءالله درک کنند.

برداشت امام از رمضان بسیار متفاوت از برداشت‌های محققان و عرفاست. ضیافت‌الله از نظر امام، یعنی انسان در ترک شهوات نفسانی حتی در عالم خیال موفق باشد.

250 هزار زائر در سمفونی روح‌الله

آن‌طور که دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(ره) می‌گوید، مراسم 14 خرداد امسال به دلیل روزه‌دار بودن مردم و گرمی هوا، عصر 14 خرداد در حرم امام(ره) برگزار می‌شود.

هرساله در این مراسم در کنار مردم مؤمن و انقلابی، شخصیت‌ها و نخبگان خارجی حضور داشتند که به گفته محمدعلی انصاری امسال به دلیل ماه مبارک رمضان، مهمانان کمتری در مراسم حضور دارند که عمدتا از سفرا خواهند بود. در این مراسم همه شخصیت‌های نظام حضور دارند.

او از برنامه‌ریزی مفصل ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره) خبر می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: امسال جمعیت مهمانان ما 250 هزار نفر است که عمدتا از استان تهران، البرز، قم و بخش‌های استان سمنان و اصفهان خواهند بود و نزدیک به 10 هزار نفر نیروی آموزش‌دیده بسیجی و سپاهی، مسئولیت رفاهی مردم را به‌عهده دارند. به باور انصاری، این حضور پرشور، نشأت گرفته از آگاهی و رشد بالای سیاسی آنان و بزرگ‌ترین دستاورد نهضت مقدس امام(ره) و بالاترین سند مردم‌سالاری است.

برای این جمعیت، 200 هزار متر سایبان همراه با زیرانداز و پک‌های غذایی پیش‌بینی شده که شامل افطار و شام است. همه زائرانی که بنا دارند در مراسم ارتحال امام حرکت کنند، از مبدأ تا مقصد بیمه می‌شوند.

حجت‌الاسلام علی کمساری، مسئول شورای فرهنگی ستاد بزرگداشت امام راحل(ره) نیز با بیان این‌که به دلیل مقارن شدن مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام امسال با ماه مبارک رمضان، از شهرستان‌ها و استان‌های دور زائر نداریم، عنوان می‌کند: مراسم امسال سالگرد ارتحال امام راحل راس ساعت 18 شروع می‌شود و بعد از آن با فرمایشات مقام معظم رهبری مراسم ادامه خواهد یافت.

آنان که امام را ندیده‌اند

رضا اواسط دهه 70 به دنیا آمده است. این دانشجوی جوان امسال هم می‌خواهد در مراسم سالگرد بزرگداشت ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی شرکت کند.

او دو سه بار دیگر هم در این مراسم حضور داشته و حتی یک بار با دوستانش پای پیاده مسیر مرقد مطهر را پیموده است. رضا خوشحال است که امسال می‌تواند در ماه مبارک رمضان و زبان روزه در این مراسم حضور داشته باشد و در کنار شنیدن سخنان رهبر معظم انقلاب لحظات روحانی اذان مغرب را در حرم مطهر امام خمینی(ره) بگذراند، اما با آن‌که امام را ندیده است چرا در این مراسم حاضر می‌شود؟ می‌گوید: امام خمینی(ره) روحانی بزرگ و شجاعی بودند؛ سیاستمداری که با انقلاب اسلامی، جهان را به لرزه انداخت. شرکت ما در این مراسم تجدید میثاق دوباره با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب و جانشین بر حق اوست.

علی اما دهه هشتادی است. امسال پا به 16 سالگی گذاشته و برای نخستین بار می‌خواهد در مراسم بزرگداشت سالگرد امام خمینی(ره) شرکت کند. او هم مانند رضا امام را از طریق عکس‌ها و فیلم‌هایی که از تلویزیون از بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران پخش شده، می‌شناسد. به نظرش عنوان بنیانگذار کبیر خیلی به امام می‌آید، بویژه زمانی که دست در دست خلبان فرانسوی با شکوه خاصی از پله‌های هواپیما پایین می‌آید و پس از 15 سال پا به سرزمینش می‌گذارد. می‌گوید عاشق عکس امام است و هر وقت کتاب‌های درسی‌اش را باز می‌کند،‌ نیم‌نگاهی هم به عکس امام خمینی(ره) می‌اندازد.

نظیر رضا و علی کم نیستند که امامشان را ندیده‌اند و زمانه او را درک نکرده‌اند؛ شاید نیمی از جمعیت جوان کشور. اما برای آشنایی بیشتر آنها با بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ حجت‌الاسلام علی کمساری، مسئول شورای فرهنگی ستاد بزرگداشت امام راحل(ره) به تهیه و تدوین سند سیاستگذاری شورای فرهنگی ستاد اشاره می‌کند و می‌گوید: این سند از ماه‌ها قبل تهیه و تدوین شده و هدف‌گذاری مخاطبان برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته است. در این برنامه به جوانان و نوجوانان توجهی ویژ‌ه شده است، چراکه 50 درصد جمعیت جوان کشور در زمان حضرت امام به دنیا نیامده بودند یا کودک بودند که نیاز است شخصیت، تفکر و اندیشه حضرت امام به آنها شناسانده شود.

سیداحمد حسینی، مسئول کمیته جوانان، دانشگاهیان و فرهنگیان ستاد بزرگداشت امام(ره) نیز با بیان این‌که خیل مشتاقان حضرت امام که در مراسم حضور خواهند داشت، نزدیک به 250 هزار نفر از شهرستان‌ها خواهند بود که در جمع کاروان‌هایی به تهران اعزام می‌شود، می‌گوید: اولویت با علاقه‌مندان است که برای اولین بار به تهران اعزام می‌شوند.

خادم امام خوبی‌ها

افتخار می‌کند که از زمان ورود امام خمینی(ره) ‌به ایران در خدمت ایشان بوده است. شعبانعلی رفاهی که این روزها افتخار خادمی حرم امام خمینی(ره) را دارد، از پیش از انقلاب آرزوی دیدار امام را در سر می‌پرورانده است.

پس از انقلاب در حین خدمت سربازی به عنوان نیروی کمکی حفاظت برای یکی از ملاقات‌های عمومی امام انتخاب شد: بعد از ملاقات امام، فرمانده‌ ما، شهید احمد کاظمی نیروها را از بین 20 نفر گلچین کرد. من و یک نفر دیگر را انتخاب کرد، به شرط نداشتن حق رفتن به منزل و مرخصی. پس از مدتی، جانشین فرمانده می‌شود و اتاق بی‌سیم را به او می‌سپرند و به قول خودش در کنار امام ماندگار می‌شود. امروز رفاهی با وجود کهولت سن به عشق امام خمینی، مسیر سه ساعته را طی می‌کند تا به حرم مطهر امام بیاید به زائران امام خوبی‌ها خدمت کند.

سرباز در گهواره

امام خمینی(ره) در آغاز نهضت‌شان فرمودند «سربازان من در گهواره‌ها هستند.» محمدرضا حسنی که این روزها خادم افتخاری حرم امام خمینی(ره) است، می‌گوید یکی از آن سربازهاست: «من هم توفیق سربازی امام در جنگ و هم افتخار خادمی حرم امام خمینی(ره) را داشتم.»

او که از سال 81 وارد حرم مطهر شده است درباره به‌یاد ماندنی‌ترین خاطره‌اش از مراسم بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب در حرم مطهر می‌گوید: من پس از مدتی نگهبانی در ساخت پروژه‌ صحن اصلی به کار مشغول شدم. چون پیش‌زمینه کار نجاری داشتم به کارگاه نجاری رفتم و ساخت قالب‌های چوبی پروژه صحن اصلی را شروع کردم. سال 94 که در مراسم بزرگداشت امام، پروژه صحن اصلی مورد بهره‌برداری قرار گرفت خستگی از تنم خارج شد. مشاهده کردم زحماتی که برای ساخت قالب‌ها و چکش‌کاری کشیده بودم به بار نشست و حضور جمعیت داخل صحن اصلی برای من لذت بخش‌ترین قسمت بود.

کمیل انتظاری - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها