ساخت سازه‌ها و ساختمان‌ها از مسائل اصلی و مورد نیاز در کل تاریخ بشر است. این‌گونه ساختمان‌سازی همواره با مشکلاتی مانند خطر برای کارگران و بهره‌وری کم در مراحل و زمان ساخت روبه‌رو بوده است.
کد خبر: ۱۰۲۴۹۹۹
خانه‌سازی به سبک ربات‌ها

چند سال است دانشمندان به فکر ساخت ربات‌هایی هستند که بتوانند به ساخت سازه بپردازند. در ساخت سازه‌های کوچک مشکل خاصی نیست، اما ساخت بناهای بزرگ کار بسیار پیچیده‌ای است.

محققان در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ساخت ربات جدیدی به عنوان نمونه اولیه شده‌اند که قادر است بناها و سازه‌های بزرگی بسازد. این ربات از لحاظ مکانیسم و ساختار بدنه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. یک بازو برای تزریق مواد مورد نیاز برای ساخت سازه، یک بیلچه خاکبردار، جک‌های هیدورلیک برای ثابت نگه داشتن و بالابردن توانایی ربات در ایجاد فشارهای مورد نیاز برای ساخت و ساز و برداشت مواد و مصالح، مکانیسم حرکتی شنی، پنل‌های خورشیدی برای کمک به شارژ باتری‌های بخش‌های مختلف و استفاده از انرژی پاک، یک بازوی اصلی با قابلیت گستردگی و بزرگ شدن برای رساندن بازو و تزریق مواد و بیلچه به ارتفاع‌های بالا، ریل‌های حمل مواد و... کار این ربات به نوعی پرینت سه بعدی یک ساختمان است. این ربات می‌تواند با استفاده از هوش جمعی، با تعداد دیگری از ربات‌ها به صورت گروهی به شکل 24 ساعته فعالیت کند.

در ماموریت‌های پیش‌بینی شده برای این ربات، ساخت سازه‌هایی در مناطقی با شرایط سخت مانند قطب و‌... در نظر گرفته شده است. این ربات با استفاده از خاک و مواد موجود در محیط، قابلیت تهیه پلیمرهای مورد نیاز و ساخت یا همان پرینت خانه‌ها و سازه‌های بزرگ در مدت زمانی کوتاه و با ایمنی بالا را دارد.

دانشمندان فکر می‌کنند این‌گونه ربات‌ها تحولی در ساخت و سازهای آینده بشر ایجاد می‌کنند. در آینده با استفاده از این نوع ربات‌ها در ماموریت‌های فضایی مانند سفرهای آینده فضایی بشر به ماه، نسبت به ساخت خانه و پناهگاه قبل از ورود انسان به آن منطقه اقدام خواهد شد. آینده بسیاری از صنایع با دانش رباتیک، مکاترونیک و هوش مصنوعی گره خورده است و در کشور ما نیز نیازهای بسیاری است که می‌توان با روش‌های رباتیک آنها را برطرف کرد؛ البته به نحوی که باعث افزایش کیفیت زندگی افراد شود و با تربیت نیروهای ماهر در برنامه‌ریزی و ساخت سیستم‌های رباتیک و اموری مانند تعمیر و نگهداری آنها می‌توان مشاغل بسیاری به نسبت روش‌های سنتی انجام کارها ایجاد کرد.

آریا صبوری

پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها