انگیزه‌ای درون برخی انسان‌ها وجود دارد که براساس آن خود را بیش از آنچه واقعی هستند بزرگ و شایسته تلقی می‌کنند. در مورد سلفی هم همین گونه است. امروزه تقریبا گرفتن سلفی توسط کاربران فضای مجازی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام به یک پدیده عادی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۷۹۸
سـلفی با مـرگ

هدف ساده و اولیه از این موضوع البته جلب توجه دوستان و گرفتن لایک است. علاقه‌مندان به سلفی از هر قشر و سنی هستند. هر چند سلفی گرفتن شاید برای برخی کاربران رضایتبخش و سرگرم‌کننده است، اما گاه همین سلفی گرفتن می‌تواند با جان آنها بازی کند. برخی افراد برای گرفتن عکس‌های سلفی به محل‌های خطرناک مانند لبه دره، بالای آبشار و حتی روی سقف قطار می‌روند که سرانجامی جز مرگ برای آنها ندارد.

در این گزارش، به بررسی سلفی‌هایی که پایانی مرگبار داشتند، پرداخته می‌شود.

سلفی با آبشار مرگ

مرد 26 ساله تصمیم گرفته بود برای تفریح به آبشار شلماش در شهر سردشت برود. گوشی‌اش را هم با خود برد تا از منظره زیبای آنجا عکس بگیرد، غافل از این‌که این تفریح سرنوشت تلخی را برایش رقم می‌زند. بالای صخره رفت و خود را به نزدیکی آبشار رساند تا از آنجا تعدادی عکس سلفی از خود بگیرد، اما دوربین آخرین تصویر او را در زندگی ثبت کرد. ناگهان پایش لیز خورد و از بالای صخره به داخل آبشار افتاد و به دلیل نداشتن مهارت شنا غرق شد. آخرین سلفی به جای این‌که برای او خاطره‌آفرین شود، برایش خطرآفرین شد.

 

سلفی با قطار

پسر 24 ساله عکس‌های سلفی مختلفی را می‌گرفت و همیشه به دوستانش نشان می‌داد. این بار وی تصمیم گرفت سلفی متفاوتی از خود برجا بگذارد. ناگهان فکری به ذهنش رسید و بالای واگن مخزن‌دار قطار در ایستگاه رفت تا در آنجا عکس سلفی بگیرد، غافل از این‌که خط راه‌آهن متصل به برق است. همان موقع گوشی تلفنش را بالا گرفت تا از خود و سقف واگن قطار که رویش ایستاده عکس سلفی بگیرد که ناگهان قطار تکان‌هایی خورد و او براثر تماس با کابل فشار قوی دچار شوک شده و فوت کرد. آخرین سلفی او با قطار عکسی متفاوت شد؛ تفاوتی همراه با مرگ.

مرگ 4 جوان سلفی‌باز

زمان کوتاهی از طغیان رودخانه دشت پلنگ بوشهر نگذشته بود. همه خیال می‌کردند طغیان برطرف شده و دیگرآب رودخانه پیشروی نمی‌کند. چهار جوان که با هم دوست بودند، تصمیم گرفتند با رفتن به کنار رودخانه عکس سلفی بگیرند. هنوز دقایقی از حضور آنها کنار رودخانه نگذشته بود که یکباره رودخانه طغیان کرد و این چهار پسر جوان را که در حال سلفی گرفتن بودند به داخل رودخانه کشاند. آنها هرچه تلاش کردند نتوانستند خود را نجات دهند و در میان امواج خروشان رودخانه غرق شدند. آنها می‌خواستند سلفی رودخانه را به رخ هم بکشند غافل از این‌که رودخانه خشم خود را به رخ آنها می‌کشد .

غرق شدن در رودخانه

دختر نوجوان همراه خانواده‌اش تصمیم گرفت برای تفریح به حاشیه رودخانه زاب برود. خانواده‌اش بساط خود را در حاشیه رودخانه پهن کردند. او گوشی به دست عکس سلفی می‌گرفت. همین طور که از خودش عکس می‌گرفت به حاشیه رودخانه رفت. روی تخته‌سنگی ایستاد تا از این موقعیت سلفی بگیرد که ناگهان پایش لیز خورد و به داخل رودخانه افتاد. اعضای خانواده با دیدن این صحنه سراسیمه به سمت رودخانه رفتند تا او را نجات دهند اما موفق نشدند و تفریح آنها به تلخ‌ترین روز زندگی‌شان تبدیل شد .

مرگ 2 دانشجو هنگام گرفتن عکس سلفی

دانشجویان که گروهی 24 نفره بودند آخرین امتحان خود را پشت‌سر گذاشته بودند. گروهی تصمیم گرفتند روی دریاچه یخ‌زده شورابیل عکس‌های یادگاری و سلفی بگیرند، غافل از این‌که ضخامت یخ دریاچه تحمل وزن آنها را ندارد. همان طور که می‌خندیدند و عکس‌های سلفی می‌گرفتند ناگهان یخ دریاچه شکست و به داخل آن سقوط کردند. تعدادی از آنها بسرعت خود را از آب یخ‌زده دریاچه خارج کردند. با صدای کمک‌خواهی آنها بود که مردم به کمکشان شتافتند و بقیه را نجات دادند. اما دو دختر دانشجو گرفتار شدند و جان باختند.

انگیزه سلفی گرفتن

دکتر امیر محمود حریرچی

استاد دانشگاه و جامعه‌شناس

مشکلی که جامعه ما در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو شده، مربوط به استفاده نابه‌جای افراد از فضای مجازی است. جامعه دچار یک نوع خودخواهی شده که نمی‌داند آن را چطور به نمایش بگذارد. افرای که اقدام به گرفتن سلفی به‌ویژه سلفی‌های مرگبار می‌کنند به خاطر این است که در زندگی شخصی دچار کمبودهای عاطفی بوده و در جست‌وجوی آن هستند تا نظر و توجه دیگران را به خود جلب کنند. این گونه اشخاص، افرادی تنها‌ می‌باشند که فقط به دنبال این هستند که خود را بزرگ جلوه دهند تا دیگران گمان کنند آنها وجود دارند و نظرات افراد را که عمدتا غریبه هستند و با آنها آشنایی ندارند، به خود جلب کنند. این گونه افراد باعث آزار دیگران در فضای مجازی نیز می‌شوند. آنها اغلب در خانواده‌هایی رشد می‌کنند که اعتماد به نفس آنها را تقویت نمی‌کنند و عواقب سلفی گرفتن‌های مرگبار را به آنها آموزش نمی‌دهند. خانواده باید علاوه بر آن قدرت مهارت شخصی و اجتماعی فرزندانشان را تقویت کنند تا آنها اعمال خوب را از کارهای بد تشخیص بدهند و آنها را برای نقش‌آفرینی در جامعه آماده کنند. باید فضاهایی به وجود آوریم که جوان‌ها هیجانات خود را به درستی کنترل کنند تا این هیجانات شکل مخرب و دردسر آفرین به خود نگیرد . رسانه ملی درارتباط با موضوع سلفی‌های مرگبار نیز می‌تواند برنامه‌های آموزش محور داشته باشد و به جوانان آموزش دهد که نباید هیجانات خود را با تلخی به نمایش بگذارند و هیجانات را کنترل کرده و آنها را به سمت و سوی مثبت ببرند.

مراقب سلفی‌های خطرناک باشید

جلال ملکی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران

هرچند عکس انداختن جذابیت دارد اما ممکن است خطرآفرین نیز باشد. در چند سال اخیر گرفتن عکس سلفی میان افراد بویژه جوانان باب شده است. گاهی فرد وقتی کسی کنارش نیست تا از او عکس بگیرد، سعی می‌کند عکسی به عنوان سلفی از خود بگیرد. بیشتر مواقع افراد در مکان‌هایی از جمله کوه‌ها، دره‌ها، رودخانه‌ها، لبه دره، بالای تپه و کنار پل قرار می‌گیرند و از خود و منظره پیرامون عکس سلفی می‌گیرند. گاهی می‌خواهند شجاعت خود را از مکان‌هایی که دیگران نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، نشان دهند و به همین خاطر عکس می‌گیرند که گاه ممکن است به قیمت جانشان تمام شود. گاه کنار صخره ایستاده‌اند و کمی بی‌دقتی باعث می‌شود از روی آن به پایین سقوط کرده و دچار حادثه شوند. گاه در کنار جاده شروع می‌کنند به عکس سلفی گرفتن که با خودرویی تصادف می‌کنند. برخی اوقات هم بی‌توجه به پشت‌سر عقب می‌روند و داخل دره یا گودالی سقوط می‌کنند.

هرچند عکس سلفی گرفتن جذاب است اما خطرهایی نیز با خود به همراه دارد که افراد هنگام عکس سلفی گرفتن بویژه در دامان طبیعت باید دقت و ملاحظه بیشتری به خرج دهند تا دچار حادثه نشوند. توجه داشته باشند در فضاهایی عکس بگیرند که دست‌کم امکان حضور امدادرسانان در آنجا وجود داشته باشد تا در صورت بروز مشکل و حادثه از آنها کمک بگیرند.

معصومه ملکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها