رحمت امینی، مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی:

نمایش فاخر در زمینه انقلاب کم تولید کرده‌ایم

سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، شهید اهل قلم را روز هنر انقلاب اسلامی نامیده‌اند و به این مناسبت در طول یک هفته که به هفته هنر انقلاب اسلامی مشهور شده، برنامه‌های متعددی برای پاسداشت شهید آوینی و هنر انقلاب برپا می‌شود. قرار است در آخرین روز این هفته یعنی فردا مراسمی با معرفی چهره هنر انقلاب برگزار شود. به بهانه برگزاری سومین هفته هنر انقلاب درباره جایگاه مضامین انقلاب در عرصه نمایش با رحمت امینی، مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی گفت‌وگو کردیم. امینی که دانش‌آموخته دکترای مطالعات عالی هنر از دانشگاه تهران است، در کنار نمایشنامه‌‌نویسی و کارگردانی تئاتر، سوابق مدیریتی چون دبیری جشنواره تئاتر فجر و مدیریت هنرهای نمایشی حوزه هنری را در کارنامه خود دارد.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۰۵

ارزیابی شما از آثاری که در عرصه نمایش درباره انقلاب اسلامی تولید شده چیست؟

موضوع انقلاب، مفهوم وسیعی است که شامل تاریخ انقلاب، وقایع آن، تاثیرگذاری آن بر مردم و جریانات سیاسی می‌شود. همچنین بخش دیگری از این مضامین می‌تواند با نمایش وجوه دینی، تظاهرات و رفتارهای دینی و خصوصیاتی مثل امانتداری و... در آثار نمایشی نمود یابد.

به نظر می‌رسد در عرصه نمایش درباره تاریخ انقلاب و تاثیرات آن آثار چندانی را تهیه و تولید نکرده‌ایم، بویژه نمایش‌هایی که درباره شخصیت‌های انقلابی تولید و اجرا شود. شاید از نظر کمی، تعداد این آثار بعضا قابل توجه باشد، اما به اصطلاح اثر فاخر یا نمایش‌هایی که در ذهن بماند، در این زمینه کم تولید شده است.

به نظر شما تئاتر می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد؟

اهمیت دادن به تئاتر می‌تواند به ارتقای جایگاه مضامین انقلاب نیز کمک کند. البته مفاهیم و مضامین انقلاب اسلامی ایران صرفا در حوزه تئاتر انقلاب نیست که پیشرفت می‌کند؛ بلکه برای ارتقای جایگاه این مفهوم باید به خود تئاتر در معنای کلی‌اش اهمیت داد.

یعنی دقیقا چه اقدامی باید صورت گیرد؟

سالن‌های مناسبی با برنامه‌ریزی و بودجه مناسب تاسیس شود. همچنین تلاش‌هایی برای آمدن تماشاگر به این سالن‌ها صورت بگیرد. این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اگر بنیان تئاتر قدرتمند باشد، بقیه عرصه‌های نمایشی و ژانرهای آن را هم تقویت می‌کند.

آیا شهید آوینی درباره تئاتر نظریاتی داشت و اقدامی برای ترویج این نظریات در تئاتر صورت گرفته است؟

مباحث نظری شهید آوینی گرچه بیشتر درباره سینماست، اما به تئاتر نیز برمی‌گردد. به نظرم در این دوره، رصد کردن آرا و اندیشه‌های او و ارائه راهکار برای تولیدات مبتنی بر آن، کار صاحب‌نظران است؛ زیرا شخصیت‌هایی نظیر او کمتر سراغ داریم. شهید آوینی انقلاب را خوب می‌شناخت و سواد سینمایی بالایی داشت. نباید به صورت شعاری نام او را زنده نگه داریم یا به برگزاری مراسم‌ها محدود شویم. می‌توان درباره نظرات ایشان حداقل برای خود هنرمندان نشست‌هایی برگزار کرد که این اتفاق هم نیازمند حمایت مادی و معنوی است.

در میان نامزدهای معرفی چهره هنر انقلاب، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدحسین مهدویان، بهناز ضرابی‌زاده، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی و حمید حسام به کدامیک برای دریافت این عنوان رای می‌دهید؟

من به آقای ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدحسین مهدویان رای می‌دهم. این دو فیلمساز از دو نسل مختلفند. حاتمی‌کیا به معنای درست کلمه بر اصول خود پایبند بود و در مسیر انقلاب خود نیز پیشرفت کرد. افراد کمی شبیه او در مسیر هنری خود انعطاف‌پذیر بوده‌اند. او فیلمسازی کلاسیک به معنای اخص کلمه است. محمدحسین مهدویان نیز جوانی تیزهوش و شاید یک پدیده در سینماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها