با اعزام یک گروه از ناوهای جنگی صورت گرفت

لشکرکشی آمریکا به آب‌های آرام

هنوز تب و تاب حمله جنگنده‌‌های آمریکایی به خاک سوریه تمام نشده است که رسانه‌ها و منابع خبری روز گذشته از اعزام کشتی‌های جنگی ایالت متحده به اطراف آب‌های شبه‌جزیره کره خبر دادند. این اتفاق درست چند روز پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز اعلام کرد «در صورتی که چین اقدامی در جهت مقابله با تحرکات موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ نداشته باشد، واشنگتن به تنهایی برای مقابله با این کشور وارد عمل می‌شود.» با این حال برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که جنگ‌طلبی آمریکا در منطقه‌ای همچون شبه‌جزیره کره می‌تواند تبعات خطرناک‌تری داشته باشد و به طور کلی با حمله به سوریه متفاوت است.
کد خبر: ۱۰۱۷۷۰۵

آرایش جنگی آمریکا در آب‌های بین‌المللی

آن‌طور که منابع خبری اعلام کرده‌اند ارتش آمریکا به یک ناوگروه جنگی دستور داده تا به سمت شبه‌جزیره کره حرکت کنند. گروه تهاجمی کارل وینسون شامل یک ناو هواپیمابر و چند ناوچه جنگی است که رهگیری و نابودی موشک‌های بالتسیک از جمله ویژگی‌های آنها به حساب می‌آید. فرماندهی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام با بیان این‌که این گروه ضربتی در حال حرکت به سمت غرب اقیانوس آرام است، گفت که این اقدام به منظور برقراری آمادگی در این منطقه صورت می‌گیرد. دیو بنهام، سخنگوی فرماندهی آمریکا در این منطقه در این باره گفت: با توجه به برنامه‌های غیرمسئولانه موشکی کره‌شمالی، این کشور تهدید شماره یک آمریکا در این منطقه به شمار می‌آید. این گروه ضربت که پیشتر قرار بود مطابق با برنامه قبلی از بندر استرالیا نیز بازدید کند تا اطلاع ثانوی در غرب اقیانوس آرام مستقر خواهد بود.

از سوی دیگر این تحرکات نظامی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که چهارشنبه گذشته کره‌شمالی موشک بالستیک میان‌بردی را از بندر شرقی سینپو به سمت دریای ژاپن شلیک کرد که واکنش و تهدید شدید ژاپن و همتایان منطقه‌ای و بین‌المللی آن را همراه داشت. از سوی دیگر آنچه که باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده، بیشتر شدن تعداد آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی بوده است. در این میان برخی شواهد و مدارک نیز حکایت از این دارد که ممکن است کره‌شمالی بزودی یک موشک بالستیک قاره‌پیما را ‌آزمایش کند. پیونگ‌یانگ تاکنون چهار موشک بالستیک را آزمایش کرده که برد آنها آمریکایی‌ها را نگران‌تر کرده است. مشخصات این موشک‌ها عبارت است از: موشک ناندونگ با برد 1300 کیلومتر، موشک تائپه دونگ1 با برد 2000 کیلومتر، موشک موسودان با برد 4000 کیلومتر و موشک تائپه دونگ2 با برد 8000 کیلومتر.

اقدام حساب‌نشده آمریکایی‌ها

آنچه که کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی در مورد احتمال رویارویی در این منطقه می‌گویند این است که آمریکا در صورت آغاز این جنگ پا به عرصه‌ و میدان نامشخصی می‌گذارد که تبعات بسیار سنگین‌تری در مقایسه با سوریه دارد. در همین راستا، ژائو تانگ کارشناس مسائل خارجی در مرکز تحقیقاتی تسونگوا وابسته به مؤسسه بین‌المللی کارنگی در چین می‌گوید: حمله آمریکا به سوریه باعث شد برداشت چینی‌ها نسبت به ترامپ تغییر کند. با این حال ژائو تانگ نیز همانند بسیاری دیگر از کارشناسان منطقه عقیده دارد که شرایط استراتژیک در کره‌شمالی با اوضاع و احوال در سوریه به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. وی در این زمینه به فایننشال تایمز گفت: توانایی مقابله به مثل کره‌شمالی بسیار بیشتر از سوریه است. از سوی دیگر آمریکا باید عواقب چنین حمله‌ای را پذیرفته و امنیت نیروهای نظامی خود و همچنین متحدانش را مدنظر قرار بدهد.

از سوی دیگر در حالی که کره‌جنوبی و ژاپن بشدت نگران تهدید هسته‌ای از سوی پیونگ یانگ هستند، همزمان این نگرانی را نیز دارند که هر حمله آمریکا به کره‌شمالی به حمله احتمالی تلافی‌جویانه موشکی کره‌شمالی به سئول و توکیو منجر شود. در همین راستا، پانگ ژون گینگ استاد دانشگاه رنیم بر این باور است که با وجود تحرکات اخیر از سوی نیروهای نظامی آمریکا، احتمال وقوع چنین حمله‌ای بسیار پایین است. وی می‌گوید: کره‌شمالی به هیچ وجه شبیه سوریه نیست. سوریه بر اثر بیش از پنج سال جنگ دچار چند دستگی شده است، اما کره‌شمالی شاهد جنگی نبوده و در نتیجه مطمئنا می‌تواند پاسخ حملات آمریکا را بدهد که این مساله عواقب اسفباری همراه خواهد داشت.

هان پارک، استاد دانشگاه جورجیا آمریکا در امور بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان در تحلیلی درباره اعزام ناوگروه تهاجمی آمریکا به شبه‌جزیره کره آن را هولناک و تقابل نظامی را فاجعه‌بارتر خواند. هان پارک گفت: این امر تنها باعث افزایش تنش در شبه‌جزیره کره نخواهد شد بلکه علاوه بر آن شدت گرفتن درگیری و تقابل نظامی را نیز همراه خواهد داشت. وی افزود: کره‌شمالی پس از حمله آمریکا به سوریه و با اعزام این ناوگروه بر این باور است که حمله‌ای از سوی آمریکا در راه است، بنابراین پیونگ‌یانگ ممکن است تلاش کند تا پیش از رخ دادن این حمله دست به اقدامی پیشدستانه بزند، بنابراین بیم از یک تقابل نظامی می‌رود. هان پارک می‌افزاید: در صورت وقوع چنین اتفاقی، میلیون‌ها انسان کشته خواهند شد، اما کره‌شمالی همچنان پابرجا خواهد بود و آمریکا نیز از منظر نظامی نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها