زلزله‌خیزی چالش جدی خراسان رضوی

زلزله روز گذشته در استان خراسان رضوی خوشبختانه در مجموع به‌خیر گذشت و با خسارات گسترده و غیرقابل جبرانی همراه نبود، بویژه در شهر پرجمعیت مشهد خساراتی نداشت و فقط به برخی از روستاهای اطراف این شهر صدماتی وارد شد که آن هم توسط مسئولان استان و فرماندار مشهد درحال بررسی و رسیدگی است.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۸۶
زلزله‌خیزی چالش جدی خراسان رضوی

اما باید به این نکته توجه کرد که خراسان رضوی ظرفیت لرزه‌خیزی بالایی داشته و 65 درصد پهنه این استان خطر نسبی بالایی برای وقوع زلزله دارد و 35‌درصد دیگر نیز از این لحاظ متوسط است.

همچنین در طول تاریخ این استان تاکنون 24 زلزله بالای شش ریشتر رخ داده و 90 گسل فعال نیز طبق آخرین مطالعات در این استان وجود دارد، بنابراین خطر وقوع زلزله همواره در خراسان وجود دارد.

از سویی در شهری مثل مشهد که تقریبا یک میلیون و 300 هزار حاشیه‌نشین دارد که منازل آنها مقاومت بالایی هم ندارد، زلزله‌های احتمالی می‌تواند نگران‌کننده باشد، مخصوصا این‌که تمام واحدهای مسکونی آسیب‌دیده استان در زلزله روز گذشته نیز جزو واحدهای روستایی فرسوده خشتی و گلی بودند که اولا بازسازی نشده و ثانیا در روزهای گذشته و به دلیل بارش‌های زیاد در سطح استان از ابتدای سال تاکنون ( میانگین حدود 30 میلیمتر)، دارای مقداری رطوبت و نم‌کشیدگی هم بودند.

البته مشکل بافت‌های نامقاوم حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده روستایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند، مربوط به کل کشور است و تنها به خراسان محدود نمی‌شود.

هرچند اتفاقی چون زلزله روز گذشته خراسان می‌تواند خود انگیزه‌ای برای سرعت بخشیدن به بازسازی و نوسازی منازل فرسوده باشد البته بنیاد مسکن خراسان رضوی تاکنون حدود 108 هزار واحد مسکونی فرسوده استان را نوسازی و مقاوم‌سازی کرده، اما این واحدهای مقاوم‌سازی شده فقط حدود 25 درصد از کل واحدهای فرسوده استان است و هنوز 75 درصد دیگر نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

با این حال درخصوص زلزله روز گذشته می‌توان گفت که تاکنون توانسته‌ایم این بحران را بخوبی مدیریت کنیم. تمام شبکه‌های تاسیسات زیربنایی ما نیز پابرجا و فعال بوده و با هیچ مشکلی مواجه نشدند؛ فقط مخابرات استان در ساعات پس از زلزله به دلیل ترافیک شدید دچار اختلال و مشکل شد.

هم اکنون شش تیم ارزیاب بنیاد مسکن نیز برای ارزیابی اولیه به مناطق و روستاهای متاثر از زلزله که تعدادشان تاکنون به 27 روستا افزایش یافته، رفته‌اند، اما ارزیابی‌های ثانویه برای پیگیری بازسازی منازل آسیب‌دیده کمی زمانبر خواهد بود. روستاهای آسیب‌دیده در شهرستان‌های فریمان، تربت جام، سرخس و مشهد قرار دارند.

حجت علی شایان‌فر - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها