رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: براساس برآوردها ارزش کالای قاچاق در کشور سالانه حدود 20 تا 25 میلیارد دلار است.
کد خبر: ۱۰۱۶۲۵۴

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: برآوردها حاکی از این است که ارزش کالای قاچاق در کشور سالانه حدود 20 تا 25 میلیارد دلار است که بخشی از آن از مبادی رسمی انجام می‌شود و اگر بخواهیم به طور مثال ته‌لنجی و تعاونی مرزنشینان را در نظر بگیریم، این عدد حدود هفت میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: بخش دیگر نیز در بخش‌هایی از مناطق آزاد کشور شکل می‌گیرد که به علت نبود نظارت جامع در سرزمین اصلی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برآوردها نشان می‌دهد نزدیک به 70 درصد قاچاق کالا از مبادی رسمی وارد می‌شود و بخش کمی از مبادی غیررسمی صورت می‌گیرد.

پورابراهیمی با بیان این‌که در مناطق آزاد باید حتما بین سرزمین اصلی و منطقه آزاد امکان نظارت و کنترل وجود داشته باشد، گفت: هیچ منطقه آزادی در دنیا وجود ندارد که شما یک مانع طبیعی مثل رودخانه و کوه یا مانع ساخته شده‌ای مثل دیوار آن را محصور نکرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما منطقه آزادی تعریف می‌کنیم که داخل خانه‌های مردم است و این محدوده‌ها تعریف نشده باشد، به دلیل عدم تشخیص سرزمین اصلی و نبود امکان نظارت منطقه آزاد که قانون تعریف کرده، موضوع واردات کالا چالش اساسی ما در بخش اقتصادی می‌شود.

پورابراهیمی اظهار کرد: با اقداماتی که در کمیسیون اقتصادی و تلفیق برنامه ششم انجام شده در قانون برنامه ششم بحث انتقال مناطق آزاد را به دلیل همین مشکلات از جمله بحث مالیاتی، گمرکی و سرمایه‌گذاری خارجی به حوزه وزارت اقتصاد ملحق کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد دولت در سه چهار سال اخیر در بخش اجرای قانون مبارزه با قاچاق ضعیف بوده است و قابل دفاع نیست.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: در فرآیند ورود کالا تا عرضه در بازار، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی کاملا مشهود است.

در ادامه داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: همان‌طور که همکارانم گفته‌اند سالانه 18 تا 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود و سالانه از این محل دو میلیون فرصت شغلی از بین می‌رود و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مبارزه با قاچاق کالا این موضوع در دستور کار کمیسیون اصل90 قرار گرفت.

محمدی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 20 دستگاه در بخش مبارزه با قاچاق کالا وجود دارند که هماهنگی لازم بین آنها وجود ندارد و همچنین برنامه مدون قابل رصد نیز وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها