از نوروز تا نو، روز ...

از امروز، دقیقا چهار روز دیگر یعنی دوشنبه هفته آینده، سال تحویل شده و نوروز آغاز می‌شود. نوروز عید است اما زمانی عیدی کامل خواهد بود که «نو، روز» باشد.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۹۹

یعنی روزی نو برای همه ما آغاز شده باشد. روزی نو، به معنای آن‌که به یک ارزیابی منصفانه از عملکردمان در سال گذشته برسیم و در بخشی از تعطیلات به تغییر بیندیشیم. قرار نیست همه ما پاک و پاکیزه و گل و بلبل شویم، چراکه انسان موجودی خاکستری یعنی مخلوطی از سیاه و سفید است و به فرموده قرآن کریم؛ لایکلف‌الله الانسان الا وسعها (خداوند متعال بیش از طاقت تکلیف نمی‌کند. بقره 286).

اما می‌توان با رجوع به درون خودمان، این اراده را ایجاد کنیم که در اندازه وسع و طاقتمان در اصلاح بدی‌هایمان بکوشیم. خدای ناکرده اگر حق‌الناس به گردنمان است، ادا کنیم، حسادت‌ها و کینه‌ها را از وجودمان بزداییم، صبر و بخششمان را نسبت به اخلاق و اعمال بعضا تند و ناپسند دیگران تا حد امکان افزایش بدهیم. اخلاق‌های شخصی تند یا ناپسندمان را کمرنگ کنیم و با اطرافیانمان مهربان و خوشبین باشیم. بدانیم اگر در ریزترین رفتارهای اجتماعی‌مان از رانندگی گرفته تا خرید، قانونمدار و مهربان باشیم، به گسترش جامعه‌ای پاک و مهربان در حد خودمان کمک کرده‌ایم و این کار کمی نیست و اتفاقا در این قاعده یک دست صدا دارد!

فلسفه نامیدن عید ایرانی به نوروز، نو شدن انسان است و کاش که قدرت نو شدن را در خودمان ایجاد کنیم و در سال 96 انسان بهتری باشیم. برای خودمان و شما چنین باد.

سید علی دوستی موسوی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها