15 اسفند در ایران روز درختکاری است. در این روز دولت مردم را به کاشتن درخت تشویق می‌کند. سراسر جهان و دیگر کشورها نیز روزی به نام درختکاری دارند و بسته به شرایط آب و هوایی‌شان معمولا در یکی از روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار برگزار می‌شود. در این روز مردم به منظور احترام به درخت و طبیعت، نهال‌های متعددی می‌کارند.
کد خبر: ۱۰۰۸۲۳۲

تشویق مردم به درختکاری

اسپانیا : مسئولان این کشور در روز درختکاری مردم را از فواید وجود درخت در تمام جنبه‌های زندگی انسان آگاه و آنها را تشویق می‌کنند که به محیط‌زیست طبیعی زندگی‌شان اهمیت بدهند. این حس توجه و اهمیت را نیز از مدارس در دل و فکر کودکان قرار می‌دهند. دانش‌آموزان در روز درختکاری به همراه بزرگ‌ترهای خود در باغچه خانه یا حیاط مدرسه‌شان، درخت می‌کارند.

ایالات متحده: در این کشور با تاسیس بنیاد درختکاری، برنامه‌های متعددی برای تشویق مردم و همچنین بالا بردن آگاهی آنها ترتیب داده شده است. یکی از این برنامه‌ها «اردوی درخت» است. 237 دانشکده و دانشگاه برای دانش‌آموزان و دانشجویان، اردوهایی برای روز درختکاری برگزار می‌کنند و در این روز علاوه بر فراهم کردن فضایی از تفریح و شادمانی برای جوانان، آنها را از فواید درختکاری آگاه می‌کنند. «درخت‌های موثر در صرفه‌جویی انرژی» نیز برنامه دیگر این بنیاد است. در این برنامه با استفاده از نرم‌افزارهای آنلاین و همچنین تصویربرداری ماهواره‌ای، مردم می‌توانند نقشه باغچه‌شان را برای کارشناسان بفرستند و آنها با توصیه مکان مناسب کاشت درخت در باغچه مورد نظر، به صاحبخانه‌ها در کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند.

بریتانیا: اولین کمپین درختکاری در بریتانیا سال 1963 آغاز به کار کرد و از همان زمان تاکنون، روزی برای درختکاری در این کشور وجود دارد. در این روز گروه‌های مختلفی وارد رقابت درختکاری در شهرها و روستاهای مختلف می‌شوند. در این رقابت‌ها باید سه مقوله «بهترین کاشت، احساس مسئولیت در قبال محیط‌زیست و همکاری افراد جامعه» در نظر گرفته شود. هرساله افراد بسیاری وارد این رقابت شده و در پایان تقریبا 80 گروه به عنوان برنده اعلام می‌شوند. حتی در این روز مسابقه شعرخوانی روز درختکاری نیز برگزار می‌شود.

چین : سال 1981، کشور چین نیز تصمیم گرفت، روزی را به نام درختکاری تعیین کند و به موجب آن افراد از 11 تا 60ساله که توانایی انجام کاشت درخت را داشتند، تشویق به کاشت سالانه سه تا پنج درخت در کشور شدند. این افراد می‌توانستند هرکاری که مربوط به کاشت درخت، از جمله کاشتن یا رسیدگی به آن بود را انجام دهند. امروزه تمام این کارها در روز درختکاری انجام می‌شود و البته سایت‌ها و کارشناسان مختلفی مردم را در انجام این کار راهنمایی و آنها را از فواید درخت آگاه می‌کنند.

هند: ون ماهوستاو، نام جشنواره کاشت درخت در هندوستان است و این جشن یک هفته ادامه دارد. در طول این مراسم در کنار انواع برنامه‌های تفریحی و نواختن موسیقی‌های شاد، میلیون‌ها درخت کاشته می‌شود. این جشن از سال 1950 به وسیله وزیر کشاورزی آن زمان به مردم معرفی شد و از آن سال تاکنون هرسال برگزار می‌شود. در این هفته مردم سراسر هند در کاشت انواع درختان مناسب مناطق خود، همکاری می‌کنند و لحظات شادی را کنار یکدیگر می‌گذرانند.

جمهوری مقدونیه: بخشی از جنگل‌های این کشور در سال 2007 دچار حریق فاجعه‌باری شد و پس از آن در سال 2008، برای جبران این اتفاق، کمپین بازسازی جنگل با نام «تامین آینده با کاشت درخت» به راه افتاد. در این کمپین بیش از 150 هزار نفر از مردم داوطلب مقدونیه، تنها در یک روز دو میلیون درخت (به نشانه هر درخت برای یک شهروند) کاشتند. چند ماه بعد شش میلیون درخت دیگر و سال بعد (2009) نیز 5/12 میلیون درخت دیگر کاشته شد. این سنت کاشت درخت تاکنون ادامه دارد و مردم هر سال در روز درختکاری بسیار مسئولانه درخت‌های متعددی می‌کارند.

آفریقای جنوبی: روز درختکاری اولین بار سال 1983 در آفریقای جنوبی برگزار شد. در این کشور برنامه‌های مختلفی برای آموزش مردم نسبت به فواید درخت و درختکاری وجود دارد. مردم در این برنامه‌ها آموخته‌اند که درخت می‌تواند در ساختمان‌سازی، تولید غذا و میوه، داروسازی و در نهایت داشتن محیط‌زیست سالم و زیبا، اثر بسیار زیادی داشته باشد و نقش مهمی در سلامت و رفاه عمومی جوامع ایفا کند. هرسال در این کشور به مدت یک هفته، برنامه درختکاری برگزار می‌شود و در این برنامه، مدارس، صاحبان مشاغل و سازمان‌های مختلف شرکت کرده و با برنامه‌هایی که ترتیب می‌دهند، بقیه افراد جامعه را به کاشتن نهال در محیط‌زیست خود تشویق می‌کنند.

تاریخچه روز درختکاری در جهان

بنابر تاریخ، اولین بار کشوری که روزی را برای درختکاری اعلام کرد، اسپانیا بود که توسط شهردار روستایی به نام «ماندونه دو» پیشنهاد شد. شهردار این روستا سال 1594، جشن درختکاری به راه انداخت و مردم را به کاشت درخت، عمدتا درخت لیموترش و شاه بلوط تشویق کرد. این رسم پس از مدتی فراموش شد، اما بعدها در سال 1805، دوباره اولین روز درختکاری در این کشور اعلام و این سنت قدیمی احیا شد.

حدود 70 سال بعد در 1872، شهردار شهر نبراسکا در آمریکا نیز برای اولین بار روزی را برای درختکاری تعیین کرد. در آن سال به منظور تشویق مردم، حدود یک میلیون درخت فقط در یک روز (روز درختکاری) در نبراسکا کاشته شد. سپس فردی از کانکتیکات مسئول جهانی کردن روز درختکاری شد و در اولین سفر خود به ژاپن در سال 1883، پیام حامیان طبیعت نبراسکا را به ژاپن برد و آنها را به تعیین یک روز به نام درختکاری تشویق کرد. بعدها ایالات متحده با تاسیس بنیاد درختکاری، کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و کل اروپا را نیز به اختصاص دادن روزی برای درختکاری تشویق کرد.

منبع: arborday.org

نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها