وضعیت سیاست خارجی دولت ترکیه بعد از کودتا نیازمند کالبدشکافی است. این دولت به‌واسطه تحولاتی که در این کشور رخ داده، دچار سکته مغزی شده و وجود این نقیصه را در سیاست خارجی ترکیه شاهدیم. این سیاست نامتوازن عمدتا در بسیاری از رویکردهای دولت ترکیه بروز کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۹۹
ترکیه دچار سکته مغزی شده است

این مساله نشان‌دهنده این است که مجموعه رفتار دولتمردان این کشور از هیچ فرمول و محاسبه سنجیده‌ای پیروی نمی‌کند.

ترکیه بعد از کودتا با بحران‌های زیادی در عرصه‌های امنیتی، ‌سیاسی، سیاست خارجی و اقتصادی روبه‌رو شده است.

همین مساله باعث شده دولت این کشور در حوزه‌های مختلف، سیاست‌های نامتوازن و غیرمنطقی را در مواجهه با ایران، ‌روسیه، ‌سوریه و همچنین ناتو در پیش بگیرد.

ترکیه از یک سو اعلام می‌کند که خواستار سقوط حکومت در سوریه نیست و در مقطعی دیگر ارتش این کشور وارد خاک سوریه می‌شود و بخش‌هایی از آن را اشغال می‌کند.

در مورد ایران هم شاهد بودیم که گاهی مسافرت‌هایی در سطوح بالا از سوی مقامات ترکیه به ایران صورت می‌گیرد و پیام‌های روشنی مبنی بر همکاری به ایران داده می‌شود، اما چندی بعد رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در سفری در جمع سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، سخنانی تند و غیرقابل قبول علیه ایران بیان می‌کند و وزیر خارجه ترکیه در نشست امنیتی اخیری که در مونیخ برگزار شده همان ادعاهای بی‌اساس را تکرار می‌کند.

چنین به نظر می‌رسد که مسئولان این کشور هر روز سیاست‌های جدیدی را اعلام می‌کنند و از این رو دچار پارادوکس شده‌اند. با توجه به چنین عدم توازن و تعادلی در ترکیه، لازم است جمهوری اسلامی ایران سیاستی منطقی را در واکنش به سیاست‌ها و رویکردهای غیرمنطقی دولت این کشور در پیش بگیرد.

اقدام متقابل ایران برای مواجهه با سیاست‌های متغیر در ترکیه کاری ضروری است و چنین رویکردی می‌تواند بر مبنای برنامه‌های درازمدت و کوتاه‌مدت از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شود. البته نباید از یاد برد که توازن استراتژیک ترکیه به هم ریخته و ایران باید در راستای همان توان استراتژیکی که در مورد سوریه، غرب آسیا، ‌خاورمیانه و خلیج فارس دارد، واکنش مناسبی را نشان دهد.

چنین رویکردی هم می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی باشد و هم در عرصه منطقه‌ای. این موضوع طی رایزنی با روسیه و استمرار سیاست‌هایی که تاکنون از سوی ایران در منطقه اعلام می‌شد، دولت ترکیه را متوجه این حقیقت می‌کند که ایران، موضعگیری‌های متفاوت و متضاد دولتی را که به صورت روزانه تصمیم‌گیری می‌کند، برنمی‌تابد.

دکتر مصطفی مصلح‌زاده - سفیر پیشین ایران در اردن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Turkey
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
۰
۰
فقط خواستم به این كارشناس محترم اینو بگم كه ظاهرا از لحاظ شما با این اوصاف همه دنیا دچار سكته مغزی شده اند. هر كشوری كه برخلاف نظر ما صحبت كنه از دید شما اصولا دچار سكته مغزی شده!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها