سرپرست هیات بررسی شهرستان پاسارگاد، از شناسایی تعدادی معادن سنگ مجموعه تاریخی و آثار نویافته جدید از دوره هخامشی در دشت پاسارگاد و نواحی همجوار آن خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۲۱۷۰

به‌گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فرهاد زارعی کردشولی با بیان این مطلب گفت: از این آثار می‌توان به دو معدن سنگ‌های آهکی تراورتن سفید در کوه الماس‌بُری تنب کرم و معادن سنگ‌های ماسه سنگی موسوم به ابوالوردی اشاره کرد.

وی با اشاره به وسعت بیش از شش کیلومترمربع معدن الماس‌بری افزود: این معدن، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معدن هخامنشی مربوط به پاسارگاد است که از بیش از 40 قسمت آن سنگ برداشت شده است. زارعی کردشولی درباره سیستم برداشت سنگ از معادن نیز گفت: پس از انتخاب محل بُرش و براساس ابعاد بلوک موردنیاز، حجاران اقدام به جداسازی بلوک‌ها با انواع تیشه و قلم می‌کردند و در مرحله بعد، بلوک‌ها را که به‌صورت قلمه‌ستون‎‌های نیمه‌تراش و مکعبی‌شکل دو تا 50 تُنی بود، از صخره‌ها جدا می‌کردند. این باستان‌شناس در ادامه اظهارکرد: در مرحله بعدی بلوک‌ها را سوار ارابه‌های بزرگ می‌کردند و با چهارپایان به پاسارگاد انتقال می‌دادند و کار می‌گذاشتند. سپس بلوک‌ها یا قلمه‌ستون‌ها را با انواع تیشه‌ها (از زبره‌تراش تا بسیار ظریف) صاف می‌کردند و در پایان به‌وسیله لیف درخت خرما یا پوست کوسه صیقل می‌دادند.

سرپرست هیات بررسی شهرستان پاسارگاد با بیان این‌که کشاورزی یکی از زیرساخت‌های حکومت دوره هخامنشی را تشکیل می‌داد، تصریح کرد: هخامنشیان اقدام به ساخت کانال، جوی و سد‌هایی در دشت پاسارگاد و نواحی همجوار آن می‌کردند و به کشت و زراعت و باغداری می‌پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها