از منافع روی کار آمدن ترامپ اقدامات عریانی است که انجام داده و ماهیت واقعی سیاست آمریکا را مشخص کرده است، به گونه‌ای که در همین مدت کوتاه، وجدان انسان‌ها را جریحه‌دار کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۹۲۱
جهان در برابر لجاجت‌های کودکانه ترامپ

نگه داشتن کودک خردسال ایرانی‌الاصل در فرودگاه آمریکا یا جلوگیری از ورود افراد نیازمند به انجام اقدامات پزشکی یا تحریم تجهیزات پزشکی به ایران از سوی ترامپ، این حسن را داشته که نشان دهد که آنچه در سیاست آمریکا مهم است تفسیری است که از منافع ملی خود دارند و به منافع دیگر کشور‌ها توجهی نمی‌کنند.

اخیرا شاهد بودیم آمریکا با این‌که یکی از کشورهای آلوده‌کننده محیط زیست است از پیمان کیوتو خارج شد و اعلام کرد این اقدام در راستای حفظ صنعت آمریکاست. ‌بر این مبنا دیدیم که دولت آمریکا که بزرگ‌ترین مخالف تشکیل دادگاه کیفری بین‌المللی که هدف از ایجاد آن مبارزه با جنایتکاران بین‌المللی است، سعی کرد با این دادگاه مقابله کند به طوری که حتی امضای اولیه آن را که در زمان کلینتون انجام شد در زمان بوش پسر،پس گرفت و اسرائیل هم به تبع آن، امضای اولیه‌ خود را مسترد کرد.

آمریکا معمولا منافع خود را به گونه‌ای که سردمدارانش تفسیر می‌کنند به مسائل دیگر ترجیح می‌دهد و ترامپ این کار را خیلی عریان به دلیل نداشتن عقبه سیاسی انجام می‌دهد وتبعات آن صدمات زیادی را به چهره آمریکا در جهان و دنیای خارج وارد می‌کند. شاید تفسیر ترامپ از رفتار‌هایش خستگی جامعه آمریکایی از ناامنی‌های موجود، بیکاری و برخی عملیات تروریستی توسط مهاجرین باشد تا به این واسطه، نزد توده‌های آمریکایی محبوبیت پیدا کرده یا محبوبیت خود راحفظ کند اما این محاسبه غلطی است که انجام می‌دهد،‌ چون مردم در همه جای دنیا ذاتا با ظلم و اقدامات ظالمانه، رابطه خوبی ندارند.

سیاست پارادوکسیکال صدور ویزا

در تصمیم اخیر ترامپ در مورد عدم مهاجرت اتباع هفت کشور به خاک آمریکا که بسیاری از رسانه‌ها و افراد منصف در آمریکا به آن پرداختند نکاتی نهفته است که واقعیات مشخصی را برای دنیا روشن کرده است. در تصمیم آقای ترامپ نام کشورهایی که اتباعشان در عملیات تروریستی در آمریکا و جهان درگیر بودند برده نشده و اسامی کشورهایی مطرح است که هیچ وقت اتباعشان در این‌گونه عملیات حضور نداشتند. براین اساس شاهدیم که اتباع ایرانی که طی سال‌های بسیار، بدون ویزا به کشورهایی چون ترکیه، امارات متحده و... سفر کردند، گزارشی از حضورشان در اقدامات تروریستی دیده نمی‌شود. درحالی که کشورهایی مثل پاکستان، عربستان، افغانستان و برخی کشورها از این جهت کارنامه خوبی ندارند.

افکار عمومی آمریکا می‌داند که ایرانی‌های مقیم این کشور جزو قشر تحصیلکرده و کارآفرین و از کسانی هستند که به جامعه آمریکایی خدمت می‌کنند و مثل دیگر مهاجرین تنها از امکانات جامعه بهره نمی‌گیرند، ایرانیان در هر نقطه آمریکا به رشد و توسعه این کشور در ابعاد اقتصادی، علمی، پزشکی و مهندسی خدمت کردند و شایسته نیست با چنین ملتی این‌گونه برخورد شود. ترامپ در قدمی دیگر درباره بحث‌های هسته‌ای ایران که مورد توافق‌ آمریکا نیز بوده اعلام کرده قصد دارد به تمام توافقات پشت پا بزند. اما قطعا دراین‌باره افکار عمومی آمریکا از وی سوال خواهند کرد که چه دلیلی برای عدم پایبندی به تعهدات وجود داشته است؟

در بحث مهاجرت نیز قابل قبول نیست که دولتی به فردی ویزای سفر اعطا کند و پس از رسیدنش به خاک آن کشور جلویش را بگیرند. طبق قانون، دولت باید به تعهدات خود مقید و پایبند باشد و این حق مکتسبه‌ای است که افراد براساس ویزایی که به آنها داده شده برای ورود به کشور پیدا کرده‌‌اند. لذا فکر می‌کنم جامعه جهانی و حتی جامعه آمریکا تاب این‌گونه رفتارهای لجوجانه و بچگانه فردی بنام ترامپ را نخواهد داشت و تلاش خواهد کرد شرایطی را ایجاد کند که این فرد حتما رفتارش را تعدیل کند.

دکتر حسین میرمحمدصادقی - حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها