با این که فرهنگ‌سازی مناسبی درباره اهدای عضو افرادی که مرگ مغزی می‌شوند، در کشور صورت گرفته اما هنوز راهی دراز برای رسیدن به نقطه ایده‌آل باقی است. بوشهر یکی از استان‌هایی است که اگرچه آماری مناسب در این باره دارد اما هنوز جای کار فرهنگی وآموزشی در آن بسیار است. با علیرضا باقری، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۰۰۰۰۶۱
تلاش بوشهر برای بهبود فرهنگ اهدای عضو

امسال چه تعداد اهدای عضو در بوشهر انجام شده و وضعیت استان از این نظر چگونه است؟

از ابتدای امسال تاکنون 9 مورد اهدای عضو در سطح استان بوشهر صورت گرفته است که این آمار در مقایسه با سال گذشته که تنها سه مورد بود، از رشدی قابل ملاحظه بر خوردار است. اما در عین حالی که در زمینه اهدای عضو رشدی چشمگیر داشته‌ایم، اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم؛ زیرا سالانه حدود 40 تا50 مرگ مغزی به دلیل وقوع حوادث متعدد و متنوع مرگ و میر در سطح استان اتفاق می‌افتد که به‌رغم این که می‌توانند اهداکننده خوبی باشند ولی درصد کمی از آنها تحقق پیدا می‌کند. حداقل انتظار این است که 25درصد آن به برداشت و اهدای عضو برسد.

مهم‌ترین چالش موجود در این راه چیست؟

رضایت‌گیری از خانواده بیماران مرگ مغزی عمده‌ترین و مهم‌ترین چالش در مسیر روند بهبود شاخص‌های اهدای عضو در استان است. به عنوان مثال موردی داشتیم که یک بیمار مرگ مغزی شده بود و خانواده متوفی حتی رضایت کتبی برای اهدای عضو داده بودند اما صرفا با وعده یک متخصص طب سنتی که بر خلاف نظر پزشکی امیدواری کاذبی برای آنها به وجود آورده بود، از اهدای اعضای بیمار خود منصرف شدند و در نهایت با مرگ آن بیمار، همان شب بیمار نیازمند دیگری هم که منتظر دریافت عضو بود نیز از دنیا رفت.

شما وضعیت این بیماران را از نظر پزشکی برای خانواده‌ها تشریح نمی‌کنید؟

البته که این کار را می‌کنیم. ما توضیح می‌دهیم در مواردی که به مرگ مغزی منجر می‌شود ساقه و کورتکس مغز تخریب شده و در عمل هیچ‌گونه شانسی برای بازگشت بیمار به زندگی وجود ندارد. ولی در کما اختلال در عملکرد مغز به وجود می‌آید و احتمال زنده ماندن بیشتری دارد. بنابراین نبود درک صحیح این تمایز توسط بستگان بیمار عملا کار ما را برای کسب رضایت و برداشت اعضای بیماران مرگ مغزی بسیار سخت می‌کند. البته پس از تائید مرگ مغزی توسط متخصص مربوط، تیم‌های تخصصی، جراح مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی تست‌ها و آزمایش‌های ویژه خود را انجام می‌دهند و پس از تائید آنها و با ورود پزشکی قانونی هم مراحل دیگری انجام می‌شود.

بوشهر در انجام مراحل پزشکی برداشت /پیوند عضو خودکفاست؟

افق کار این گونه ترسیم شده است که پیوند از مرحله برداشت تا پیوند عضو در استان اتفاق بیفتد که اکنون در جذب نیروهای متخصص به خودکفایی رسیده ایم ولی لازمه کار تنها متخصص نیست و باید دهنده مناسب و خوبی هم باشد. مثلادر حالی که الان حدود 480 تا500 بیمار دیالیزی در سطح استان داریم که به پیوند کلیه نیاز دارند ولی با این سطح کسب رضایت‌گیری و برداشت اعضا رضایت‌بخش نیست.

برای افزایش آگاهی عمومی از اهدای عضو برنامه‌های فرهنگی ندارید؟

چرا داریم. در اردیبهشت هر سال که به عنوان روز پیوند اعضا در گاهشمار ملی سلامت ایران نامگذاری شده است در استان بوشهر هم ویژه‌برنامه خاصی برگزار خواهیم کرد. همچنین سفیران اهدا در سراسر استان فعال هستند که در امر فرهنگ‌سازی کمکی شایان به مجموعه علوم پزشکی استان می‌کنند. برگزاری جشن نفس با حضور فعالان اجتماعی و خانواده‌های دهنده و گیرنده عضو از دیگر برنامه‌هایی است که برای قدردانی از خانواده‌های این عزیزان برگزار می‌شود. افزون بر این تصویب شده است که در زمینه گرفتن رضایت و تشخیص مرگ مغزی در سال آینده دوره‌های آموزشی با جدیت برگزار شود.

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها