کارشناسان شاخص‌های اقتصادی برنامه ششم توسعه را بررسی ‌می‌کنند

برنامه ششم در خوان هفتم

امروز در حالی بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی به پایان می‌رسد که چگونگی تحقق اهداف اقتصادی مدنظر، مهم‌ترین مساله برنامه ششم محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۸۹۱۳۳

براساس مصوبات لایحه برنامه ششم،در دوره پنجساله 1400-1396 متوسط رشد اقتصادی کشور 8 درصد، رشد بهره‌وری سالانه 8/2 درصد، ضریب جینی 34/0درصد،‌ نرخ تورم 8/8 درصد و نرخ بیکاری 2/10 تعیین شده است. برخی کارشناسان تحقق این شاخص‌های اقتصادی را درصورت ادامه شرایط فعلی مدیریت اقتصادی کشور، بلند پروازانه می‌دانند، اما می‌گویند که همین آمارهای بلندپروازانه با اجرای اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

توجه به توان داخلی

در همین زمینه دکتر ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان به خبرنگار ما گفت: آنچه در مصوبات برنامه ششم توسعه مشاهده می‌شود، حکم کردن برخی تکالیفی است که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و به‌دلایل مختلف در اجرای آن کوتاهی شده است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور پربازده ظرفیت‌های ملی و درون‌زا تقویت شود، باید اجرای اقتصاد مقاومتی را سرلوحه همه اقدامات قرار دهیم و دولت‌ها در چارچوب احکام برنامه ششم توسعه، بودجه خود را تنظیم کنند.

شاه‌ویسی با تاکید بر این‌که متاسفانه دولت‌ها نتوانستند آنچه را مورد مطالبه رهبر بوده اجرا کنند، ادامه داد: سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گوید که اقتصاد باید به سمت مردمی‌شدن برود. به بیان بهتر هدایت اقتصاد کشور باید مبتنی بر مدیریت جهادی در بخش اقدام و عمل باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم شناسایی ظرفیت‌ها تصریح کرد: اقتصاد باید از بخش آلوده دولتی فاصله بگیرد و سرمایه‌گذاری‌های لازم در بخش نیروی انسانی به‌عنوان تقویت اقتصاد درون‌زا و هدایت فناوری انجام شود.

وی تاکید کرد: برای حرکت به سمت یک اقتصاد درون‌زا باید نرخ بهره‌وری را افزایش دهیم و بخشی از رشد اقتصادی کشور به رشد بهره‌وری گره‌خورده است و این از نظر نمایندگان مجلس دور نماند.

این استاد دانشگاه گفت: اکنون در برخی فضاها دچار رشد منفی هستیم و تا زمانی که اقتصاد، مردمی نباشد و دولت مشارکت اقتصادی را به‌عنوان وظیفه به‌عهده نگیرد، نمی‌توانیم رشد را در این بخش شاهد باشیم. ما باید آزادسازی، توانمندسازی و خصوصی‌سازی را اجرا کنیم به این دلیل که در صورت تحقق این موضوع حتماً رشد اقتصادی و بهره‌وری را شاهد خواهیم بود.

سلامت اقتصادی بسیار مهم است

از سوی دیگر، دکتر مهدی پازوکی، اقتصاددان به جام‌جم گفت: اقتصاد ایران نیاز‌به انضباط اقتصادی دارد که شامل سه مورد می‌شود. ابتدا در بخش پولی است که مسئول آن بانک مرکزی است. دوم، انضباط مالی که در بخش بودجه قرار دارد و با همکاری دولت و مجلس صورت می‌گیرد و سوم، انضباط اداری که از طریق سیستم اداری کشور محقق می‌شود که نتیجه آن سلامت اداری و سالم شدن فضای کسب‌ وکار است.

مزایای اقتصاد مقاومتی

این کارشناس اقتصادی گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید سعی کنیم که تولیدمان را افزایش دهیم. هرچه توان اقتصادی ما بالاتر برود در مقابل شوک‌های خارجی، اقتصاد را مقاوم‌تر کرده‌ایم و به سمت سلامت سوق داده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری در اقتصاد گفت: یکی از راه‌های دستیابی به رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری است که این موضوع مهم از طریق نیروی انسانی کارآمد، متخصص و سرمایه به‌دست می‌آید.

پازوکی با اشاره به وجود معضلات در این بخش تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌جای عمل تنها شعار دادیم و به جای جذب نیروهای متخصص و فارغ‌التحصیل در بخش‌های مختلف، از افرادی بهره می‌بریم که از تخصص کافی برای انجام آن کار برخوردار نیستند.

این اقتصاددان گفت: بهره‌وری به معنای این است که با عوامل تولید کمتر محصول بیشتری به دست بیاوریم و این اتفاق با انحلال سازمان بهره‌وری رخ می‌دهد. این سازمان در 30 سال گذشته بسیار ناکارآمد بوده است.

استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: ایران نیاز به یک مرکز بهره‌وری دارد که با دنیا ارتباط داشته باشد و از دوره‌های آموزشی برای انتقال فناوری استفاده کند.

پازوکی گفت: منظور این نیست که خارجی‌ها برای ما تصمیم بگیرند یا در ایران حضور داشته باشند تا ما پیشرفت کنیم. اکنون دانشمندان زیادی در ایران هستند که به دانش آنها توجهی نمی‌شود. چند نفر از نخبگان دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه شریف در بدنه اقتصادی کشور مشغول به‌کارند؟ به همین دلیل است که بهره‌وری سرمایه و نیروی کار پایین است.

پازوکی اضافه کرد: برای کاهش ضریب جینی باید سیستم تأمین اجتماعی را درست کنیم و جلوی رانت‌ها را بگیریم. رانت‌ها طبقه جدیدی به نام نوکیسه به‌وجود آورده که دغدغه توسعه ایران را ندارند و باعث توزیع ناعادلانه درآمدهای کشور شده‌اند.

شاخص‌های مهم اقتصاد کلان در برنامه ششم توسعه

نام شاخص

واحد اندازهگیری

1395

ابتدای برنامه (1396)

انتهای برنامه (1400)

متوسط در برنامه ششم (درصد)

تولید ناخالص داخلی

هزار میلیارد ریال به قیمت ثابت 1383

2095

2256

3078

(متوسط رشد سالانه) 8

تولید سرانه

میلیون ریال به ازای هر نفر به قیمت ثابت 1383

1/26

8/27

1/36

(متوسط رشد سالانه) 7/6

بهرهوری کل عوامل تولید

شاخص (100=1395)

100

102

115

(متوسط رشد سالانه) 8/2

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص

هزار میلیارد ریال به قیمت ثابت 1383

440

495

1160

(متوسط رشد سالانه) 4/21

صادرات غیرنفتی کالا و خدمات

(بدون میعانات گازی)

میلیون دلار

42150

47583

112739

(متوسط رشد سالانه) 7/21

نرخ تورم

درصد

7/9

8.3

9/7

(متوسط برنامه) 8/8

نرخ بیکاری

درصد

6/12

12

6/8

(متوسط برنامه) 2/10

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها