مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص تهدید و اخاذی، راه ندادن همسر به خانه، پارکینگ مزاحم و نفقه به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۹۸۸۴۰۰

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

یکی از همکارانم با طرح دوستی مرا به خانه‌اش کشاند و از رابطه اش با من فیلم گرفته و به بهانه منتشر نکردن فیلم از من اخاذی می کند. او مدام در تلگرام برای پیام‌های تهدید آمیز می فرستد. چطور می‌توانم از او شکایت کنم؟

پرسش مبهم است؛ اما به طور کلی باید گفت که این موارد در مورد همکارتان ذکر کرده اید، می‌تواند مصداقی از جرم تلقی شود. شما می توانید با مراجعه به دادسرای محل به بهانه تهدید و اخاذی از او شکایت کنید.

مردی که قفل در خانه را عوض کند و اجازه ندهد همسرش به خانه بیاید حکمش چیست؟

چنین اقداماتی خلاف قانون و مصلحت خانواده می‌باشد. مرد مطابق ماده 1707 قانون مدنی مکلف به تهیه مسکن برای زن است.

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، غذا ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. بنابراین تامین نشدن این نیاز ها دارای ضمانت اجراهای گوناگونی خواهد بود. از همین روی ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده بیان می‌دارد هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب ‌ النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می ‌ شود.

از طرف دیگر از این بابت زن در رنج و مشقت ( عسر و حرج) قرار می گیرد، پس می تواند اقدام به طلاق بواسطه عسر و حرج کند.

از وقتی به خانه جدید آمده ایم، با وجود داشتن پارکینگ بدلیل پارک کردن خودرویی در نزدیکی آن، به زحمت می توانیم از پارکینگ خانه مان استفاده کنیم. چاره چیست؟

اگر شخصی به طور مستمر خودرو خود را طوری پارک کند که شما برای ورود و خروج به پارکینگ منزلتان دچار مشکل شوید، پس از آنکه در ساعات مختلف از آن عکس گرفتید، شکوائیه «مزاحمت و ممانعت از حق» به دادسرا ارائه دهید تا مورد رسیدگی قرار گیرد. در مورد پارک کردن خودرو ناشناس مقابل خانه هم می توانید موارد را به 110 گزارش کنید. بر اساس قانون، پارک خودرو مقابل در ورودی خانه‌ها، مصداق توقف در محل ممنوع و تخلف محسوب می شود و جریمه هم دارد.

همسرم پنج ماه است که از پرداخت خرجی خودداری می کند. آیا می توانم او را وادار به این کار کنم؟

ماده 53 قانون حمایت خانواده، ‌مصوب 1391، هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب ‌ النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می ‌ شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می ‌ شود.

امتناع از پرداخت نفقه زن که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها