جنگ یمن بیش از 20 ماه است که آغاز شده و تاکنون به کشته شدن 11 هزار و 400یمنی و آواره شدن میلیون‌ها نفر از منازلشان منجر شده است. این جنگ را حاکمان خام و بی‌تجربه عربستان سعودی به بهانه بازگرداندن منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، به‌ راه انداختند، اما تاکنون موفق به تحقق چنین هدفی نشده‌اند.
کد خبر: ۹۷۹۹۶۵

حال بعد از آن که عربستان کاملا در باتلاق یمن فرو رفته و هیچ راه برون رفتی از آن ندارد حامیان بین‌المللی این کشور از جمله انگلستان و آمریکا به تکاپو افتاده‌اند تا راهی برای نجات این کشور پیدا کنند. از همین رو روز گذشته وزرای خارجه انگلستان و آمریکا در کنار وزرای خارجه امارات و عربستان‌سعودی نشستی را برگزار کردند تا شاید به این وسیله بتوانند دست‌کم حاکمان ریاض را متقاعد کنند طرح جان‌کری را پذیرفته و دولت منصور هادی را به پذیرش آن وادار کنند.

تاکنون اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن، بارها طرح‌هایی را برای حل بحران ارائه کرده اما هر بار با مخالفت یکی از طرف‌ها و بخصوص کارشکنی‌های متعدد سعودی‌ها مواجه شده است. وی اخیرا بعد از شکست مذاکرات کویت، براساس پیشنهاد جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا طرحی را برای حل بحران ارائه کرد که براساس آن یک نماینده توافقی برای ریاست جمهوری بر یمن انتخاب شده و تمامی اختیارات رئیس‌جمهور به وی واگذار ‌شود. اما دولت مستعفی یمن این طرح را رد کرد. این در حالی بود که پیشتر جنبش انصارالله و حزب علی عبدالله صالح این طرح را پذیرفته بودند. چندی پیش جنبش انصارالله و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن دولت نجات ملی را در این کشور تشکیل دادند که مورد استقبال کشورهای عربی و غربی قرار نگرفت. حال به نظر می‌رسد مقامات سعودی در صدد چاره برآمده اند تا آبرومندانه از یمن خارج شوند .

ناامیدی واشنگتن نسبت به ریاض

چند روز پیش «سیمون هندرسون» عضو اندیشکده موسسه واشنگتن عملکرد ارتش عربستان سعودی در یمن را به یک «ببرکاغذی» تشبیه کرد و گفت حامیان عربستان از این کشور ناامید شده‌اند. وی گفت: گرچه در ظاهر، ارتش عربستان یکی از مجهزترین ارتش‌های جهان است اما واقعیت آن است که این ارتش به یک ببر کاغذی می‌ماند و تامین‌کنندگان خارجی‌اش، ازجمله آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات را بشدت ناامید کرده است.

هندرسون در مقاله‌ای با اشاره به اتهامات وارده از سوی عربستان به ایران مبنی بر حمایت از شورشیان در یمن، خاطرنشان کرد، از قرار معلوم، شکست ریاض در کسب هرگونه امتیاز نظامی، نه به خاطر به اصطلاح مداخله ایران است بلکه به بی‌کفایتی خود این پادشاهی برمی‌گردد.

نجات عربستان

در همین رابطه، روزگذشته وزرای خارجه عربستان، آمریکا، امارات و انگلیس برای بررسی پرونده یمن در ریاض گردهم ‌آمدند. به گزارش روزنامه رأی الیوم، این نشست چهارجانبه با حضور جان‌کری، بوریس جانسون، عبدالله بن زاید آل‌نهیان، عادل الجبیر، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان و با حضور اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در ریاض برگزار ‌شد.

روز شنبه همچنین وزیرخارجه آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد. «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراین باره گفت: کری در این سفر درباره وضعیت حل بحران یمن از طرق سیاسی با مقامات گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در این میان، برخی خبرها حکایت از اختلاف بین اردوگاه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن دارد چنان که گفته می‌شود به همین منظور فرمانده امنیتی عدن استعفا کرده است. پایگاه خبری «یمن پرس»، نزدیک به دولت مستعفی یمن اعلام کرد که «شلال علی شائع» فرمانده امنیتی استان یمن در متن استعفای خود اعلام کرد که قادر به انجام وظیفه در این پُست نیست. چندی پیش شایع شده بود که وی به‌دلیل اختلاف نظری که با «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن داشته، به نشانه اعتراض نزدیک به دو ماه در امارات مانده بوده تا این‌که «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن از او خواسته بود تا به عدن بازگردد. یمن پرس مدعی شد هادی با استعفای شائع مخالفت کرده است و می‌گوید او با این استعفا می‌خواهد از شکست امنیتی‌اش در عدن فرار کند .

انفجار تروریستی درعدن

این تحولات درحالی است که صبح دیروز یک عامل انتحاری خود را در میان تجمع نیروهای ویژه وابسته به عبدربه منصور هادی منفجر کرد. گفته می‌شود 40 نفر در این حمله کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. استان عدن که در کنترل شبه نظامیان وابسته به هادی و ائتلاف عربی ـ سعودی است، تاکنون شاهد حملات تروریستی متعدد، هرج و مرج و نا امنی بوده است. در همین رابطه روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس چندی پیش در گزارشی نوشت: تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن، شرایط را برای قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی القاعده و داعش مهیا کرده است. از آن گذشته عربستان‌سعودی در حملات تجاوزگرانه خود به یمن بارها مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران و بعضا از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. شدت حملات عربستان به یمن به‌قدری بوده که انتقاد آمریکا و دیگر حامیان عربستان را نیز برانگیخته و مقامات کاخ سفید چند روز پیش اعلام کردند فروش برخی تجهیزات نظامی پیشرفته به عربستان سعودی را محدود یا متوقف خواهند کرد که این اقدام آمریکا از سوی ناظران بی طرف یک شوی پایان دوره دولت و «نوشداروی بعد از مرگ سهراب» توصیف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها