درحالی که مقامات آمریکایی و انگلیسی یکی پس از دیگری به شکست سیاست‌های خود در سوریه اذعان می‌کنند، دونالد جان ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواب‌های آشفته دیگری درباره سوریه دیده و می‌گوید باید در این کشور مناطق امن ایجاد شود! این سخنان بیانگر آن است که هنوز دولتمردان غربی بویژه آمریکایی‌ها از شکست‌های گذشته خود درس نگرفته و همچنان تمایل دارند به تکروی و جنگ‌افروزی ادامه دهند .
کد خبر: ۹۷۹۵۱۵

اعتراف به شکست

ژنرال دیوید ریچاردز، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش انگلیس در گفت‌وگو با رادیو بی.بی.سی اعتراف کرد کشورش و هم‌پیمانان غربی آن در برابر پوتین و اسد شکست خورده‌اند. وی می‌گوید: اما شکست در جنگ به این معنی نیست که ما در تحقق صلح نیز شکست خورده‌ایم. وی افزود: کشورهای غربی مانند پوتین و بشار اسد دارای یک استراتژی مشخص نیستند.

در همین حال تولسی گابارد، نماینده زن کنگره و از کهنه سربازان ارتش آمریکا جمعه شب در صفحه توییتر خود نوشت: «طی چهار سال، سیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال مسلح کردن شورشیان به اصطلاح «میانه‌رو» بود که با القاعده متحد شده بودند تا حکومت سوریه را سرنگون کنند. احتمالا منظور از کمک آمریکا به القاعده کمک‌های متعدد کشورهای غربی و عربی به «جبهه النصره» یا همان «جبهه فتح الشام» است که متحد القاعده در سوریه محسوب می‌شود.

این دو اظهارنظر بیانگر دخالت مستقیم آمریکا و انگلستان در آشوب‌های سوریه و در نهایت شکست آنهاست. اگر دخالت کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از صدها گروه تروریستی در سوریه نبود این کشور به چنان سرنوشت تلخی دچار نمی‌شد. طی پنج سال گذشته هزاران سوری قربانی جنگ افروزی‌های بیگانگان شده و میلیون‌ها نفر از سرزمین خود به خارج گریخته‌اند. حال کشورهای غربی به جای جبران مافات و کمک به حل بحران سوریه به دنبال طرح‌های توهمی تازه هستند.

طرح ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا می‌گوید دولتش «مناطق امن» در سوریه ایجاد خواهد کرد تا به این وسیله بتواند به شهروندان تحت محاصره کمک کرده و آنها را نجات دهد. ترامپ روز جمعه گذشته در سخنانی در اورلاندو گفت: ما در این راه تلاش و به مردم کمک خواهیم کرد . ما مناطق امن ایجاد خواهیم کرد و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را برآن خواهیم داشت تا هزینه‌اش را پرداخت کنند. مراسم تحلیف دونالد ترامپ روز 20 ژانویه (بیش از یک ماه دیگر) به طور رسمی برپا خواهد شد. او در این اظهارات شفاف‌سازی نکرده است که منظورش از کمک به مردم چیست؟ آیا آنچنان که تاکنون سابقه داشته، کمک به مردم بهانه‌ای جدید برای نجات تروریست‌ها در شهرهای تحت محاصره سوریه نیست؟

باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ می‌گوید: ایجاد مناطق امن نیازمند حمایت نیروهای زمینی است. مقامات آمریکایی تاکنون بارها از باراک اوباما به این دلیل انتقاد کرده اند که در مواقع لزوم با ارسال نیروی نظامی به سوریه مخالفت کرد. اوباما هرچند در سخنان اخیر خود می‌گوید نسبت به سوریه اشتباه کرده است اما از این تصمیم که نیروی نظامی به این کشور نفرستاده است، دفاع می‌کند.

سامانتا پاور؛ مادر ترزای دولت اوباما

در چند روز گذشته و پس از آزادی حلب، رسانه‌های آمریکا و دولت اوباما علاوه بر هجمه‌های تبلیغاتی عجیب، حمایت ایران و روسیه از دولت سوریه را بشدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. آنها ایران و روسیه را به دست داشتن در کشتارهای سوریه متهم کرده و می‌گویند باید شورای امنیت را برای توقف خونریزی‌ها در سوریه تحت فشار گذاشت. سامانتا پاور، نماینده دولت اوباما در سازمان ملل طی سخنانی آتشین علیه ایران و روسیه از این دو حامی دولت قانونی سوریه خواست از کرده خود در حلب خجالت بکشند. خانم پاور که انتظار لحن تند ویتالی چورکین، نماینده سوریه ر ا نداشت پس از پایان سخنانش با جنگ لفظی از سوی چورکین روبه‌رو شد.

چورکین با برشمردن جنایات آمریکا، در افغانستان، عراق، یمن و کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به جنایات عربستان در یمن خطاب به سامانتا پاور گفت: شما به گونه‌ای صحبت می‌کنید که انگار خودتان مادر ترزا هستید. در همین حال بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد نیز اقدامات اخیر کشورهای غربی در سازمان ملل متحد علیه سوریه را «غم‌انگیزترین مصادیق ریاکاری دیپلماتیک و سیاسی» خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها