چهاردهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی در دانشگاه تهران برپا می‌شود

عرضه 53 هزار عنوان کتاب کاربردی و دانشگاهی

دانشگاه تهران از روز یکشنبه میزبان چهاردهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی است که در آن 53 هزار عنوان کتاب عرضه می‌شود و بیش از نیمی از این کتاب‌ها چاپ سال 2014 به بعد است.
کد خبر: ۹۷۹۰۵۶

به گزارش جام‌جم، قرار بود چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از 24 تا 28 آبان در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شود، اما به دلیل برخی مشکلات برای برگزاری نمایشگاه طی آن زمان در مصلی، زمان و مکان نمایشگاه تغییر کرد و سرانجام این رویداد از یکشنبه 28 آذر تا اول دی در دانشگاه تهران برپا می‏شود.

عرضه 53 هزار عنوان کتاب

امسال حدود بیش از 50 هزار عنوان کتاب از 14 موزع در نمایشگاه ارائه می‌شود که بخش قابل قبولی از آنها کتاب‌های منتشرشده در سال‌های 2015 و 2016 است.

از 53 هزار عنوان کتابی که امسال در نمایشگاه عرضه می‌شود 11053 عنوان کتاب‌های سال 2015، تعداد 7524 عنوان از سال 2014، تعداد 4519 عنوان منتشرشده در سال 2013 و 6220 عنوان نیز چاپ اول سال 2016 است ؛ یعنی نزدیک به 50 درصد کتاب‌ها متعلق به سال 2014 به بعد هستند.

در این دوره از نمایشگاه 17هزار عنوان کتاب حوزه علوم انسانی، 7000 عنوان کتاب در حوزه فنی و مهندسی، 9000 عنوان کتاب در حوزه هنر، 7000 عنوان کتاب در حوزه علوم پایه، 9000 عنوان کتاب در رشته‌های پزشکی و هزار عنوان کتاب مرجع عرضه می‌شود.

درباره گران‏ترین و ارزان‏ترین کتاب‏های ارائه‏شده در نمایشگاه چهاردهم هم باید گفت کتابی که دو سال است رکورد گران‌ترین کتاب نمایشگاه را در اختیار دارد، امسال نیز با قیمت 41 میلیون تومان جایگاه خود را حفظ کرده است. این کتاب یک اثر مرجع در حوزه صنایع و مهندسی مکانیک به شمار می‌آید که توسط موسسه ASTM منتشر شده است. ارزان‌ترین کتاب نمایشگاه هم یک کتاب جیبی راهنمای حقوقی است که قیمتی حدود 2000 تومان دارد. در میان کتاب‏های زبان عربی نیز گران‌ترین کتاب، دوره 26 جلدی مجله التحکیم العالمیه با قیمت دو میلیون و 800 هزار تومان و ارزان‌ترین کتاب یک کتاب جیبی در اصول اعتقادی با قیمت 1000 تومان است.

تخفیف از 10 تا 70 درصد

حداقل میزان تخفیف‌ها 10 درصد و حداکثر آن نیز 70 درصد ثبت شده است و تمامی کتاب‌ها نیز در سایت انجمن فرهنگی ناشران قابل ردگیری و جست‌وجو هستند. حتی امکان دانلود کامل فهرست کتاب‌ها هم فراهم شده است.

هدیه ویژه نمایشگاه

یک هدیه ویژه هم نمایشگاه چهاردهم برای ناشران دارد. ناشران ایرانی طی یک بازه یکساله، حد فاصل برپایی چهاردهمین و پانزدهمین نمایشگاه بین‏‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، خدمات رایگان برای خرید کپی‌رایت دریافت می‌کنند.

مشکلات نمایشگاه

حامد میرزابابایی رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان درباره این نمایشگاه بیان کرد: مشکلاتی بر سر راه نقل و انتقال گمرکی کتاب‏های خارجی وجود داشت که به همت دوستان گمرک ایران برطرف شد و باید از گمرک بابت این همکاری و تعامل، تشکر ویژه کنیم.

وی با اشاره به محل برپایی نمایشگاه عنوان کرد: در حقیقت تهیه هزینه برای محلی که بتواند میزبان برگزاری چنین نمایشگاهی باشد، برای انجمن ناشران بین‌الملل و همکاران ما بسیار سنگین است و در شرایط اقتصادی فعلی نمی‌توانستیم از محل اجاره غرفه این هزینه را تامین کنیم.

میرزابابایی نسبت به فضای اختصاص‏یافته برای نمایشگاه چهاردهم کتب کاربردی و دانشگاهی ابراز نارضایتی کرد و گفت: اگر مقایسه‏ای بین این 14 دوره برگزاری نمایشگاه داشته باشیم، می‏بینیم که در نهایت تاسف نمایشگاهی با زیربنای 1700 متر فضای مفید، در حال حاضر به 500 متر فضای مفید کاهش یافته است. این در حالی است که در‌‌ همان دوره‌های قبلی، 1700 متر نیز کسری جا و مکان را برای ما به دنبال داشت. تمامی این اتفاقات نشان‌دهنده ناسالم بودن بازار و اقتصاد نشر است که اگر به نحوی مهار نشود می‌تواند عواقب بدتری هم داشته باشد.

نه افتتاحیه داریم، نه غرفه‏بندی

وی افزود: در این دوره بخش اعظمی از هزینه‌های نمایشگاه و اصولاً گردش مالی آن با اعتبارات شخصی فعالان نشر بین‌الملل تامین شده است. اما همین هزینه‌ها آنقدر سنگین بود که باعث شد امسال نه افتتاحیه داشته باشیم و نه حتی غرفه‌بندی. ضمن این که بسیاری از ناشران خارجی علاقه‌مند همکاری با ما در تامین کتاب‌ها نیستند یا به خاطر مشکلات نقل و انتقال ریسک نمی‌کنند. به همین دلیل ما مجبور می‌شویم از اعتبارات فردی کمک بگیریم.

فروش کتاب با 2 قیمت متفاوت، ممنوع!

رئیس چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی بیان کرد: با این اوصاف، یکی از ویژگی‌های نمایشگاه چهاردهم این است که با وجود نوسانات ارزی، همچون سال‌های گذشته هیچ کتابی با دو قیمت متفاوت به فروش نمی‏رسد. در واقع ما راهکار تعیین سقف نرخ ارز را به کار می‌بریم. یعنی با وجود تفاوت در نرخ ارز طی بازه‏های زمانی مختلف، یک سقف معین برای آن تعیین شده که هیچ ناشری نمی‌تواند بنا بر نرخ ارزی بیشتر از این قیمت نسبت به فروش کتابش قیمت‌گذاری کند. البته در مورد قیمت‌های کمتر از این سقف، ناشران مجاز هستند مطابق با پرداخت خود قیمت را تعیین کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها