چندی پیش تعدادی از اهالی روستای کجوار تبریز با تجمع مقابل مجتمع پتروشیمی تبریز و در حضور فرماندار این شهرستان و جمعی از مسئولان پتروشیمی ضمن اعلام ناراحتی از بوی بد ناشی از پتروشیمی خواستار رسیدگی به این وضعیت نامطلوب شدند.
کد خبر: ۹۷۳۳۲۸
دردسرهای پالایشگاه برای حاشیه تبریز

به گزارش جام‌جم، روستای کجوار که با توسعه شهر اکنون به یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر تبریز تبدیل شده و یکی از مناطق مهاجرپذیر نیز محسوب می‌شود در جنوب غرب شهر تبریز و در مجاورت پالایشگاه و پتروشیمی واقع شده است.

اهالی این منطقه سال‌هاست از فعل و انفعالات این دو غول صنعتی کلانشهر تبریز در رنج بوده و با وجود اقدامات زیست محیطی صورت گرفته توسط پالایشگاه و پتروشیمی، هنوز هم از هوای آلوده و استشمام بوی بد گلایه دارند.

هرچند پتروشیمی تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین واحدهای صنعتی تبریز در چرخه اقتصادی استان و حتی کشور نقش بسزایی داشته اما یک واقعیت تلخ درباره این واحد پتروشیمی وجود دارد که آلایندگی آن است و باید برای حل یا دست‌کم کاهش آن فکری کرد.

مشکلات مزمن کجوار

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی دراین باره اظهار می‌کند: متاسفانه مشکل آلودگی هوا تنها مربوط به منطقه کجوار نیست و بسیاری از کلانشهرهای کشور را درگیر کرده است، اما برای مردم کجوار این مشکلات مزمن شده و نیاز به رسیدگی دقیق دارد.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال هفته گذشته پالایشگاه تبریز به دلیل شست‌وشوی کوره‌ها برخی مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده بود که قبلا طی نامه‌ای در خصوص این مساله اطلاع‌رسانی و توضیح داده است.

قاسمی بر لزوم اقدام علمی برای حل مسائل زیست محیطی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز تاکید و تصریح می‌کند: به منظور کنترل آلایندگی این دو مجتمع مذاکراتی با دانشگاه تبریز انجام شده، اما این اقدامات زمانبر بوده و مدتی طول می‌کشد تا عملیاتی شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان می‌افزاید: همچنین مقرر شده پتروشیمی و پالایشگاه تبریز طی یک برنامه زمانبندی شده و حداکثر تا یک ماه آینده اقدامات لازم برای کنترل آلایندگی زیست محیطی را اجرایی کنند و نیز به منظور کاهش ورود آلودگی به منطقه کجوار بین پتروشیمی و پالایشگاه تبریز با این منطقه کمربند سبزی ایجاد شود.

قاسمی در ادامه از اجرای طرح غربالگری سلامت ساکنان منطقه کجوار با هزینه شرکت‌های پتروشیمی و پالایش نفت تبریز توسط مرکز بهداشت شهرستان تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح با اولویت دانش‌آموزان و اهالی محل اجرا می‌شود تا از اثرات سوء احتمالی آلایندگی این منطقه پیشگیری به عمل آید.

در تلاش برای کاهش مشکل هستیم

در پاسخ به این انتقادات، سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل مجتمع پتروشیمی تبریز می‌گوید: هرچند هیچ صنعت پتروشیمی صددرصد پاک نبوده و یکسری مشکلات زیست محیطی دارد اما این شرکت از همان ابتدای طراحی، حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلوده شدن منطقه را یکی از اهداف اصلی خود قرارداده و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است.

وی ادامه می‌دهد: با این حال مجتمع پتروشیمی تبریز هم اکنون هم با یکسری مشکلات آلایندگی درگیر است که از جمله آنها می‌توان به وجود حوضچه‌های روباز اشاره کرد. به این صورت که بخشی از آلایندگی هوای منطقه به تبخیر شده‌هایی مربوط می‌شود که از این حوضچه‌های روباز به هوا پخش می‌شود و هرچند برای تعدیل میزان آلایندگی این ناحیه که جزو آلوده‌ترین مناطق پتروشیمی محسوب می‌شود فضای سبز و درختکاری ایجاد شده، اما این اقدامات کافی نبوده و شرکت برای حل کامل این مشکل دو پروژه بزرگ در دست اقدام دارد که با اتمام آنها سعی می‌کنیم حداکثر تا یک سال آینده آلایندگی این قسمت را نیز از بین ببریم.

سلیمانی کنترل روی آلاینده هوا را یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی شرکت پتروشیمی تبریز دانست و افزود: باوجود مشکلات کنترلی که روی آلاینده‌های هوا وجود دارد، اقدامات پیشگیرانه زیادی برای حل معضلات ناشی از آلودگی هوا صورت گرفته که پوشش‌گذاری روی حوضچه‌ها، پروژه جمع‌آوری و امحاء گازهای آلاینده و ایجاد بیش از صد هکتار فضای سبز مفید در داخل مجتمع از جمله پروژه‌های شاخص زیست محیطی این شرکت است که امیدواریم به کاهش تبعات زیست محیطی این مجتمع بزرگ صنعتی منجر شود.

مردم به تنگ آمده‌اند

رحیم شهرتی‌فر، فرماندار شهرستان تبریز در باره مشکل آلودگی هوای کجوار و بوی بد پتروشیمی تبریز که اهالی این منطقه از شهر را به تنگ آورده، می‌گوید: در راستای حل معضل آلودگی هوای کجوار، جلسه‌ای برای بررسی مسائل و مشکلات مطروحه با حضور مدیران پتروشیمی، پالایشگاه، نمایندگان اداره کل محیط‌زیست و کارشناسان مربوط در دفتر فرمانداری شهرستان تبریز برگزار شد و باتوجه به این‌که آب و هوای سالم از ابتدایی‌ترین حقوق انسان‌هاست و باید برای رفع آلاینده‌های مضر اقدام عاجل صورت بگیرد، دستور پیگیری و حل این معضل زیست محیطی در اسرع وقت صادر شد.

وی می‌افزاید: تولید و عرضه بنزین یورو4 و گازوئیل استاندارد گامی موثر در راستای کاهش آلودگی هوای تبریز است و پس از گازسوز کردن نیروگاه حرارتی، رفع آلاینده‌های پتروشیمی و پالایشگاه اولویت مهم فرمانداری تبریز است.

سعیده دلال علیپور

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها