ایمپلنت چیست؟
کد خبر: ۹۵۶۸۱۴

به‌طور کلی در گذشته موادی جایگزین دندان از دست رفته می‌شد،‌ به نام پروتز ثابت که در آن،‌ ناحیه مجاور دندان را تراش می‌دادند و جای خالی را با روکش می‌پوشاندند، اما در حال حاضر، با تولید ایمپلنت، به تعداد دندان از دست رفته، ایمپلنت قرار می‌دهیم و با روکش آن ناحیه را بازسازی می‌کنیم. مهم‌ترین عوارض بی‌دندانی در صورت استفاده از پروتز ثابت یا متحرک، تحلیل استخوانی است. فکی که دندان نداشته باشد،‌ استخوان آن تحلیل می‌رود. سال اول، چهار میلی‌متر در فک پایین،‌ تحلیل استخوانی داریم. لذا با عملکرد ایمپلنت، از تحلیل سالانه استخوان جلوگیری می‌کنیم. شاید به مراجعه‌کنندگان تا 10 سال پیش برای جایگزینی دندان راه‌های مختلفی از‌جمله پروتزهای سنتی پیشنهاد می‌شد،‌ اما اکنون مردم آگاهی دارند و خودشان تمایل بیشتری به استفاده از ایمپلنت دندانی دارند.

عمر مفید ایمپلنت چند سال است؟

اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت کند، می‌توان وعده موفقیت برای تمام عمر را بیان کرد.

چه افرادی نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟ آیا افراد دیابتی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

افراد مبتلا به دیابت باید هرروز قند خون را اندازه‌گیری کنند و اگر هموگلوبین بالای 7 درصد باشد،‌ ریسک ایمپلنت محسوب می‌شود. اگر معدل قند خون شخص در چند ماه گذشته کمتر از 7 درصد باشد، می‌تواند کاندید خوبی برای ایمپلنت باشد. علت این که افراد دیابتی برای ایمپلنت ریسک‌پذیر هستند، این است که التیام استخوانی در آنها با تاخیر انجام می‌شود. افراد مبتلا به لوکمی (سرطان مزمن خون) هم به علت التیام دیر و با تاخیر،‌ برای این کار مناسب نیستند. اگر کسی سابقه رادیو‌تراپی دارد، تا دو سال نباید ایمپلنت کند. افرادی که بهداشت را خوب رعایت نمی‌کنند، گزینه مناسبی نیستند، مگر این که از نظر رعایت بهداشت به مرحله باثبات برسند.

آیا با تحلیل لثه، ایمپلنت مشکل پیدا می‌کند و آیا ایمپلنت قابل تعمیر یا تعویض است؟

یکی از عوارض بیماری‌های لثه، بی‌دندانی است. فرد استخوان از دست می‌دهد و نمی‌تواند دندان را نگه دارد و در نتیجه دندان را از دست می‌دهد‌. برای جایگزین، اولویت با ایمپلنت است. همان میکرو‌ارگانیسم‌هایی که عامل بیماری لثه هستند،‌ روی ایمپلنت هم اثر می‌گذارند. افراد مبتلا به بیماری‌های لثه پر ریسک هستند. لذا توصیه بهداشتی بیشتری نسبت به بیماران معمولی دارند. اگر بیماران را سالانه برای چک کردن و ویزیت دوره‌ای فراخوان کنیم، این افراد را هر سه یا شش ماه ویزیت می‌کنیم. درباره طول عمر ایمپلنت باید بگوییم ما بنا را بر این می‌گذاریم که ایمپلنت برای تمام عمر، عملکرد داشته باشد. در طول دوران استفاده، یک عقب‌نشینی استخوان اطراف ایمپلنت داریم که روی ظاهر دندان اثر می‌گذارد که اگر استاندارد باشد، ‌سالی 2/0 میلی‌متر عقب‌نشینی استخوان بیشتر نداریم، اما با افزایش تعداد درمان ایمپلنت، ما فیلر یا شکست ایمپلنت هم داریم. اگر قطعه‌ای بشکند یا درصد ناچیزی از فلز آن دچار شکستگی شود، مجبوریم آن را از دهان خارج کنیم.

چه تفاوتی بین ایمپلنت کشورهای مختلف وجود دارد؟

ایمپلنت ابتدا از کشورهای اروپایی شروع شد. بعد به آمریکای شمالی منتقل شد. در حال حاضر در کره و چین هم تولید می‌شود. توصیه می‌شود از ایمپلنتی استفاده شود که حداقل تاریخچه 15 ساله در درمان داشته باشد. افراد می‌توانند با مراجعه به اینترنت و جست‌وجو در آن، تاریخچه ایمپلنت را به دست آورند.

برای طول عمر بیشتر ایمپلنت چه مراقبت‌هایی را باید انجام بدهیم؟

مثل دندان طبیعی حداقل دو بار مسواک‌زدن و حداقل یکبار در شبانه‌روز، ‌نخ دندان کشیدن ضروری است. مخصوصا قسمت زیر روکش را باید با نخ تمیز کرد، چون اکثر بیماران از گیر غذایی روکش شکایت دارند که پیش از این وجود نداشته است.

دکتر کوروش صادق‌پور

متخصص پروتز و ایمپلنت ‌های دندانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها