توزیع 30 نوع گیاه سمی از سوی عطاری‌ها

این روزها، بازار عطاری‌ها حسابی داغ است و خیلی از مردم به هوای بی‌خطر بودن داروهای گیاهی، هر فرآورده تجویزی از سوی عطاری‌ها را مصرف می‌کنند. روز گذشته، مجری طرح توسعه کشت گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از اوضاع ناگوار عطاری‌ها گلایه کرد و با ذکر آمارهای قابل تامل خبر داد که «رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها سبب شده حدود 30 مورد گیاه سمی غیردارویی به مردم فروخته شود.»
کد خبر: ۹۵۶۵۸۵

پیمان یوسفی‌آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما هشدار داد که « متاسفانه عطاری‌ها تحت نظارت نیستند و 28 تا 30 مورد گیاه سمی به مردم می‌فروشند و حتی از آنجا که اطلاعات دقیقی ندارند 14 تا 15 مورد گیاه دارویی را نیز به اشتباه برای مردم تجویز می‌کنند. ادامه این روند به جایگاه گیاهان دارویی ضربه می‌زند که به همین دلیل، اگر آگاهانه وارد نشویم این جایگاه آسیب می‌بیند.»

به گفته این مقام مسئول، «گیاه دارویی باید برچسب استاندارد، تاریخ تولید و مصرف و روش نگهداری و مصرف و تولید و فرآوری داشته باشد، اما در بسیاری از موارد روش‌های جمع‌آوری و نگهداری گیاهان دارویی بسیار نامناسب است و گیاهان در انبارهای غیراستاندارد نگهداری می‌شود. این کار، نه فقط مواد موثره گیاهان دارویی را از بین می‌برد، بلکه میزان باکتری‌ها و قارچ‌ها را نیز در گیاهان افزایش می‌دهد.»

دکتر محمدحسین میرجلیلی، مدیر گروه کشاورزی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم از وضعیت فعلی بازار فروش داروهای گیاهی انتقاد می‌کند و می‌گوید: اغلب افرادی که در عطاری‌ها کار می‌کنند، تخصص این کار را ندارند و صرفا چون شنیده‌اند که بازار فروش گیاهان دارویی داغ است، به سمت فروش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی رفته‌اند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، خیلی از افرادی که به تاسیس عطاری‌ها اقدام می‌کنند، فقط یک دوره کوتاه‌مدت را صرفا برای گرفتن مجوز می‌گذرانند، اما تخصص جدی در حوزه سلامت ندارند و صرفا از منظر سودجویی به این موضوع نگاه می‌کنند.

میرجلیلی تاکید دارد که فروش داروهای گیاهی باید زیر نظر متخصص طب سنتی باشد، زیرا در غیر این صورت می‌تواند سلامت مردم را به طور جدی به مخاطره بیندازد.

گرچه گاهی نهادهای ناظر با عطاری‌های متخلف برخورد می‌کنند، اما این استاد دانشگاه بر این باور است که باید آموزش و فرهنگ‌سازی در اولویت باشد، طوری که مردم به هر گیاهی به عنوان یک فرآورده دارویی بی‌خطر نگاه نکنند و این فرآورده‌ها را هم فقط از مراکز مجاز و معتبر تهیه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها