برنامه غربالگری شایع ترین سرطان زنان تصویب شد

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، گفت: برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان سینه در کارگروه کشوری سرطان سینه بررسی و تصویب شد.
کد خبر: ۹۴۴۲۷۵
برنامه غربالگری شایع ترین سرطان زنان تصویب شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از وبدا، دکتر علی قنبری مطلق گفت: دستورالعمل تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان سینه روز گذشته در کارگروه کشوری سرطان سینه با حضور متخصصین جراح پستان، بهداشت باروری و رادیولوژی، همچین روسای ادارات سرطان و سلامت میانسالان معاونت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و کلیات این برنامه، با پیشنهاد تغییراتی در دستورالعمل پیشنهادی، به تصویب رسید.

وی افزود: سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان جهان بوده و میزان بروز آن در حال افزایش است.

قنبری مطلق ادامه داد: در برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان ، هدف شناسایی و ثبت بیماران مشکوک به سرطان سینه و ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است. این برنامه به صورت پایلوت در ۴ شهرستان مراغه، شهرضا، بافت و نقده اجرا شده است و در حال بررسی برای توسعه به شهرهای دیگر است.

وی اظهار داشت: مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه کشوری، در این برنامه زنان ۳۰ تا ۶۹ سال توسط بهورز یا مراقب سلامت فراخوان شده و به ماما ارجاع داده می شوند. ماما زنان ارجاع شده را از نظر سوابق خانوادگی و فردی همچنین علائم مشکوک سرطان پستان، ارزیابی و سپس معاینه می کند و در صورت نیاز برای انجام اقدامات تکمیلی از جمله ماموگرافی، به سطح ۲ ارجاع می دهد. بررسی ها نشان می دهد حدود ۱۰ درصد افراد نیازمند خدمات تکمیلی در سطح ۲ هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صدراله البرزی
-
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
۰
۰
به نام خدا
باسلام و درود
برنامه تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان سینه در كشورخیلی مهم هست و امیدوارم هرچه زودتر با جدیت پیاده شود .سرطان سینه در دنیا بخصوص در كشور ما خیلی رایج شده است.پیشنهاد میكنم وزارت بهداشت،درمان و اموزش پزشكی برنامه ای بلند مدت با تعیین یك هدف( مثلاكاهش سرطان سینه در ده سال اینده به یك عدد مشخص جهت دستیابی)مشخص و بودجه و امكانات تحقیقاتی و اجرایی برای این پروژه مهم هرچه زودتر اقدام نمایند.ضمنا پیشنهاد میكنم با برنامه های اموزشی (با استفاده از رسانه های عمومی) و اجرای دوره های اموزشی رایگان در كشور موجب افزایش اطلاعات زنان كشور در مورد پیشگیری از سرطان سینه صورت گیرد.از سن 50 سال به بالا لازمست زنان ماموگرافی هر سال داشته باشند.پیشگیری بموقع خیلی مهم و حیاتی در ارتباط با موضوع سرطان هست.
باارزوی توفیق روز افزون
صدراله البرزی
مدرس،مشاور،پژوهشگر،نویسنده و مترجم

نیازمندی ها