معاون اجتماعی ناجا در گفت‌و‌گو با جام‌جم خبر داد

پشت‌ پرده مدلینگ‌های انسانی

سردار سعید منتظرالمهدی در این دیدار از نقش شبکه‌های اجتماعی در پشت پرده مدلینگ‌های انسانی یا همان مدل خیابانی گفت و افرادی که رواج دهنده مدل ها هستند را افرادی دانست که از روی ناآگاهی اقدام به این کار می‌کنند.
کد خبر: ۹۳۶۷۷۸
پشت‌ پرده مدلینگ‌های انسانی

ماجرای تیراندازی به خودروی حمل زندانیان، جمع آوری معتادان متجاهر ، ادعای شکایت پلیس از برگزارکنندگان جشن حافظ و وضعیت جرایم سایبری از دیگر موضوعات مهمی است که معاون اجتماعی ناجا در حاشیه این دیدار درباره آنها توضیح داد.

سردار سعید منتظرالمهدی درخصوص ادعای شکایت پلیس از برگزارکنندگان جشن حافظ عنوان کرد: کار پلیس رسیدگی به شکایت‌هاست نه این که خودش شکایت کند. مونیتورینگ، رصد و پایش فضای جامعه و اعلام به مبادی ذی‌ربط نیز وظیفه ذاتی پلیس است.

سردار منتظر المهدی درباره مدلینگ‌های انسانی گفت: بر اساس آنچه ما بررسی کرده‌ایم مدلینگ‌های انسانی و حضورشان در خیابان‌ها به صورت سازماندهی شده نیست و سرنخی در این خصوص به دست نیاورده‌ایم.

به گفته وی، هیچ جریان سازمان‌یافته‌ای پشت مدلینگ های خیابانی نیست و سرنخی دراین باره به دست نیاورده ایم.

وی افزود: همچنین گزارشی از فعالیت باندهایی که به‌صورت عمدی افرادی را اجیر کرده‌اند تا مدل و پوشش‌های خاصی را در سطح معابر رواج دهند وجود ندارد. البته شبکه‌های مجازی در این حوزه نقش مهمی دارند که از آن سوی مرز روی آن کار می‌شود. درخصوص لباس‌های دارای نوشته‌های لاتین نیز تذکرات لازم به صنوف و فروشندگان این پوشاک داده شده که با همکاری مناسب فروشندگان و صنوف و درک صحیح مردم از موضوع شاهد کاهش استفاده افراد از این لباس‌ها هستیم. برخی افراد ناآگاه به دنبال رسمی کردن مدلینگ یا شوی لباس هستند که تاکنون پلیس موافقتی با این موضوع نداشته است.

جزئیات تیراندازی برای فرار2 قاتل

وی در تشریح حادثه حمله به خودروی حمل متهمان در بوکان نیز گفت: صبح دیروز در زمان انتقال دو زندانی متهم به قتل به دادگاه در شهرستان بوکان، خودروی حامل این افراد مورد حمله چند فرد مسلح قرار گرفت. این دو نفر از اعضای گروهی هستند که مشتق شده از پژاک بودند. آنها چندی قبل به یک پاسگاه حمله کرده بودند. خودروی متهمان در مسیر خودروی حمل زندانی قرار گرفته بود و برای فراری دادن دو قاتل اقدام به تیراندازی کردند که یکی از سرنشینان خودرو مجروح شد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: به دلیل حضور مردم در محل تیراندازی و برای حفظ جان آنها، ماموران تیراندازی نکردند و با اقدام خوب راننده خودرو در انتقال دو قاتل به محلی دیگر، این نقشه ناکام ماند. دو قاتل به زندان منتقل شدند و تحقیقات برای دستگیری افراد مسلح ادامه دارد.

افزایش طرح‌های امنیت اجتماعی

معاون اجتماعی ناجا، اظهار نظرها در خصوص کاهش طرح‌های امنیت اجتماعی در سال 95 را رد کرد و گفت: طرح‌های امنیت اجتماعی با قوت ادامه دارد و امسال شاهد افزایش 25 درصدی این طرح‌ها هستیم. البته تمکین مردم به تذکرات در این حوزه افزایش یافته است. در صورت کشف حجاب در خودرو هم ماموران تذکر داده و شماره خودرو را یادداشت می‌کنند. به طور کلی تمکین افرادی که به نوعی هنجارها را رعایت نمی‌کنند به تذکرات پلیس بیشتر شده و دستور کار ما هم تذکر است.

15هزار معتاد متجاهر در تهران

منتظرالمهدی در پاسخ به پرسشی درباره حضور معتادان متجاهر در سطح شهر و گلایه مردم از این موضوع اظهار کرد: آسان‌ترین کار دربرابر معتادان متجاهر جمع کردن آنهاست. تهران 15 هزار معتاد متجاهر دارد. اراده و عزم جدی برای جمع‌آوری و نگهداری این افراد در کمپ‌های ترک اعتیاد است.

وزیر کشور پای کار آمده و شهرداری هم کارهای مثبت زیادی کرده است. در خوشبینانه‌ترین حالت بین 1.5 تا دو میلیون معتاد داریم که می‌توان فکری به حالشان کرد، اما باید دید چه کار کنیم که این تعداد بیشتر نشود. اعتیاد از قدیم بوده، حالا هست و خواهد بود؛ زیرا جریان اقتصادی بالایی دارد. ما آمادگی جمع‌آوری روزانه 700 معتاد متجاهر را داریم، اما مهم‌ترین نکته محل نگهداری و زیرساخت‌هاست.

وی ادامه داد: باید در حوزه مبارزه با موادمخدر تلاش کنیم جوانان تاب‌آوری روانی داشته باشند. متاسفانه جوانان بعد از هر شکست عشقی یا دعوایی در خانواده به سمت اعتیاد می‌روند تا خودشان را راحت کنند. باید تاب‌آوری روانی را در آنها افزایش دهیم و نخستین ایستگاه نیز خانواده است. مدارس و مجامع آموزشی، محله‌ها و گروه‌های همسالان در رده‌های بعدی مقابله با موادمخدر قرار دارند.

کلاهبرداری، رکورددار جرایم رایانه‌ای

سخنگوی ناجا درباره آمار جرایم سایبری در کشور نیز گفت: تلگرام در ایران بیش از 46 میلیون کاربر دارد که 29 میلیون آن، جوانان هستند.

این جوانان نیاز به آموزش و مهارت دارند، در غیر این صورت بیش از پیش قربانی جرایم رایانه‌ای خواهند شد. در فضای مجازی کلاهبرداری مالی با آمار 81 درصدی رکورددار تخلفات است.

همچنین 13 درصد تخلفات در فضای سایبر در حوزه اخلاقی رخ می‌دهد. وی افزود: بیش از 60 درصد جرایم رایانه‌ای مربوط به وبسایت‌هاست.چند سال قبل خلافکاران هیکل‌های بزرگ و مغزهای کوچک داشتند، اما امروز مجرمان هیکل‌های کوچک و مغزهای بزرگ دارند.

تقدیر از صفحه حوادث جام جم

سخنگوی ناجا در حاشیه این بازدید با تقدیر از عملکرد صفحه حوادث روزنامه جام جم اظهار کرد: استفاده از نظرات کارشناسان در کنار اخبار حوادث برای هشدار به شهروندان و پیشگیری از وقوع جرم اقدام مثبتی است که صفحه حوادث جام جم و ضمیمه تپش در چارچوب نگاه تحلیلی به حوادث برای پیشگیری از جرایم و کج‌روی‌ها مورد توجه قرار داده است.

محمد غمخوار - حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها