تجلیل از مجید مجیدی، جواد محدثی، یک خواننده و نویسنده فقید در چهاردهمین جشنواره امام رضا (ع)

فرهنگ رضوی مشکلات لاینحل جامعه را حل می‌کند

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با تجلیل از خادمان برگزیده فرهنگ رضوی شامل چهار نویسنده در بخش ملی و 8 خادم برگزیده از کشورهای انگلستان، اندونزی، لبنان، پاکستان، آذبایجان، سنگال، بلژیک و عراق به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۹۳۲۵۶۹
فرهنگ رضوی مشکلات لاینحل جامعه را حل می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونانش،‌ استاندار خراسان رضوی و جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه و مهمانانی از 30 کشور جهان، شب گذشته (شنبه 23مرداد) در مشهد مقدس برگزارشد.

در بخشی از این مراسم، از خادمان برگزیده فرهنگ رضوی به شرح زیر در بخش داخلی تجلیل به عمل آمد:

ـ آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه و رئیس حوزه‌های علمیه کشور به دلیل کمک به گسترش جشنواره امام رضا(ع) در بسیاری از نقاط جهان،‌ظرفیت سازی برای تکمیل و تدوین و نظارت بر تألیف دانشنامه امام رضا(ع)

ـ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی،‌ پژوهشگر و محقق، به دلیل تألیف و ترجمه ده‌ها کتاب و مقاله در عرصه فرهنک رضوی

ـ‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شهریاری، مدیر مؤسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور به دلیل تولید آثار دیجیتالی و نرم‌افزارهای مرتبط در عرصه فرهنگ رضوی

ـ‌ مجید مجیدی، نویسنده و کارگردان، به دلیل کارگردانی و تولید آثار فاخر و ماندگار رضای رضوان

ـ سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری به دلیل نهادسازی در دانشگاه‌ها با اجرای طرح نهضت رضوی

ـ‌ جواد نعیمی، نویسنده کودک و نوجوان به دلیل تولید ده‌ها اثر برای کودک و نوجوان در عرصه فرهنگ رضوی

ـ سیدجلال درخشه، محقق و مدرس دانشگاه به دلیل سردبیری فصلنامه فرهنگ رضوی

ـ مصطفی بهارلویی،‌ دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازاریان کشور به دلیل تأثیرگذاری در نهادینه‌سازی جشن‌های دهه کرامت با مشارکت گسترده مردمی اصناف و بازاریان

ـ بزرگ عالم‌زاده، نویسنده، محقق و پژوهشگر به دلیل تألیف آثار متعدد در حوزه فرهنگ رضوی. وی در اواخر ماه شوال به رحمت ایزدی پیوست.

ـ‌ غلامرضا صنعتگر،‌ خواننده به دلیل تولید آثار هنری و آوایی رضوی

همچنین در بخش بین‌المللی 8 چهره از سه قاره جهان به شرح زیر تجلیل شدند:

ـ‌ اصغر علی مولادینا از انگلستان. وی رئیس کنفدراسیون خوجه‌های شیعه اثنی‌عشری و مؤسس مراکز دینی و فرهنگی متعدد به نام امام رضا(ع) است.

ـ مفتاح فوزی رحمت از اندونزی. وی عضو برجسته اتحادیه ناشران جهان اسلام و مؤلف کتاب‌های هجرت حضرت معصومه و زیارت امام رضا(ع)‌ است.

ـ لیلا سورانی از لبنان. وی مؤلف کتاب جامع ابعاد زندگانی امامرضا(ع)‌است.

ـ شیخ محمد امین از پاکستان. وی ناشر چندین عنوان کتاب با موضوع ابعاد زندگانی امام رضا(ع) است.

ـ نورالدین دارآفرین از آذربایجان، وی مولف آثار منظوم با موضوع فرهنگ رضوی است.

ـ حجت‌الاسلام محمد مانی از سنگال. وی مؤسس مرکز اسلامی امام رضا(ع) در سنگال است.

ـ حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی از عراق. وی رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی عراق و مؤسس مرکز فرهنگی مذهبی امام رضا(ع) است.

حجت‌الاسلام مصطفی بوعزیز از بلژیک. وی مدیر و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در بروکسل است.

سید جواد جعفری در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه در آیه 32 سوره حج برای اهل تقوا نشانه‌هایی ذکر شده است که یکی از آنها تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی است، گفت: برپایی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) یکی از مصادیق تام و تمام عمل به این آیه شریفه و شور و نشاط تسکین‌ناپذیر مردم در بزرگداشت دهه کرامت است.

وی این جشنواره را نمایشگاهی از حضور اقشار مختلف مردم و احساسات پاک عنوان کرد و افزود: این احساسات هرکدام روایتی حیرت‌آور است و اگر روزی مستند شود کتابی قطور از روایت‌های واقعی و حادث شده را دربرمی‌گیرد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) تصریح کرد: این جشنواره روایت پیرمرد مومنی است که اندک اندوخته‌اش را نذر جشنواره می‌کند و به گفته خودش این تنها کاری است که از عهده‌اش برآمده است و یا روایت بانوی سالخورده 86 ساله‌ای است که نوه‌هایش او را تشویق می‌کنند تا در رقابت‌های علمی و فرهنگی جشنواره شرکت کند.

جعفری ادامه داد: این جشنواره روایتی از ورزشکارانی است که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، مسیر جاده ولایت را از شلمچه تا خراسان به یاد ردپای امام طی 17 روز با دو استقامت طی طریق می‌کنند یا روایت کتابدارانی است که 238 هزار نفر را برای رقابت کتابخوانی رضوی فرا می خوانند.

وی تاکید کرد: شاید این جشنواره روایت 565 هزار نفر از ارباب هنر، اصحاب فرهنگ و اهالی قلم باشد که آفرینش‌های بدیع از خامه و قلم و زبانشان در عرصه فرهنگ رضوی روییده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا(ع) رمزگشایی جست‌وجوی هر قشری را در آیینه فرهنگ رضوی ناشی از امام رضا(ع) دانست و تبیین کرد: فرهنگ رضوی می‌تواند گره‌های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را حل کند.

جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ عامل دستیابی آرمان اصلی ملت ایران که رسیدن به جامعه‌ای رشید، موحد، پرنشاط، دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت است، گفت: در همین راستا، با دستور مستقیم وزیر، تشکیل اتاق فکر در کنار هریک از برنامه‌های موضوعی جشنواره صادر شده است تا اثربخشی این رویداد بیش از پیش تضمین شود.

وی با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برای آسیب‌شناسی برنامه‌های موضوعی جشنواره واکاوی اساسی و همراهی عاشقانه 360 ساختار حقوقی اعم از دولتی، غیردولتی و مردمی را تشکیل داده‌ایم، افزود: خادمان فرهنگ رضوی این دوره از جشنواره اعم از گستره ملی و بین‌المللی خادمان‌ فرهنگ‌رضوی ادوار از قاره اروپا، آفریقا و آمریکا که در این مجلس حضور دارند به سهم خود به پویایی جشنواره رونق مضاعف بخشیدند.

ارتقای بخش بین‌الملل در چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع) ستودنی است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن صبای صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) پاره تن پیامبر(ص) است و حرم مطهر او مرکز زیارت شیفتگان قدسی آن حضرت است، اظهار داشت: حرم مطهر امام رضا(ع)‌ مرکز عاشقان این امام رئوف است و پیمان یاران او همواره پایدار می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه عزت ایرانیان از وجود با برکت حرم مطهر رضوی در خراسان رضوی است، بیان کرد: از برکت وجود این حضرت خراسان در هنر و فرهنگ بی‌نظیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشهدالرضا را نقطه کانونی حقیقت برشمرد و افزود: همه مشهد را به نام شهید این دیار یعنی امام رضا(ع)‌ می‌شناسند و از نقاط دور و نزدیک برای زیارت این امام همام به مشهدالرضا می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه دامنه الطاف و محبت‌های امام رضا(ع)‌ در جهان گسترده است، یادآور شد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ تنها به ایشان منتهی نمی‌شود، بلکه جشنواره‌ای از فرهنگ و معارف چهارده ستاره پرنور آسمان یعنی چهارده ائمه اطهار(ع) است.

جنتی، جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ را چکیده و عصاره معارف رضوی دانست و متذکر شد: این جشنواره بزرگترین مسابقه و رقابت فرهنگی و هنری در جهان محسوب می‌شود که تأثیر و نفوذ آن در 77 کشور و 2400 نقطه جهان دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار برگزاری جشنواره‌های تخصصی فیلم، تئاتر و موسیقی اهتمام جدی در برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) دارد، اضافه کرد: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)‌ با محوریت تولید شعر و فیلم در حالی به کار خود پایان می‌دهد که امسال در جشنواره فیلم رضوی بیش از 600 اثر و در جشنواره شعر رضوی 10 هزار قطعه شعر به رقابت پرداختند.

این مسئول با تأکید براینکه این جشنواره کاملاً مردمی برگزار شده است، یادآور شد: این رویداد مهم فرهنگی در شهرستان‌های کشور بیش از 3 تا 4 هزار مخاطب داشت که این امر نمونه‌ای از مردمی برگزار شدن آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ با همکاری جامعة‌المصطفی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی موفق شد بخش بین‌الملل خود را نسبت به سال‌های گذشته بهتر برگزار کند، بیان کرد: در سال گذشته مجمع جهانی خادمان قاره آمریکا تشکیل شد و امسال نیز در کنار تشکیل 2 مجمع جهانی خادمان اروپا و آسیا مجمع خادمان رضوی نیز تشکیل می‌شود.

جنتی در پایان جشنواره امام رضا(ع) را از جمله برنامه‌های مکمل آستان قدس رضوی برشمرد و تشریح کرد: ترویج فرهنگ رضوی با ابعاد گسترده از جمله اهداف مهم این جشنواره محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها