کشاورزان اصفهانی برای نجات آهوان این استان از خشکسالی، علوفه نذر و اهدا می‌کنند

«نذر محیط‌زیست» پدیده‌ای جدید و فرخنده

در حالی‌که خشکسالی‌های پی در پی زندگی را برای حیات وحش اصفهان بویژه آهوان این استان دشوار کرده است، کشاورزان خیر اصفهانی با نذر و اهدای علوفه برای نجات این حیوانات می‌کوشند؛ امری که مراجع عظام نیز آن را پسندیده می‌خوانند و ترویج آن را جایز می‌شمارند.
کد خبر: ۹۲۴۴۷۵
«نذر محیط‌زیست» پدیده‌ای جدید و فرخنده

به گزارش جام‌جم، کسی نیست که این روزها از خشکسالی گله نداشته باشد. از مسئولان گرفته تا کشاورزان و دامداران و صنعتگران و... حتی در استان‌هایی که روزگاری از زیادی آب و سیلاب در امان نبودند؛ حالا تصور کنید حیواناتی که در طبیعت زندگی می‌کنند با چه شرایطی روبه‌رو هستند.

آن‌طور که فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اصفهان می‌گوید، خشکسالی بشدت بر موته و کلاه‌قاضی اصفهان که زیستگاه آهوان منطقه است اثر گذاشته و چراگاه‌های آنها از بین رفته است. مرتضی جمشیدیان با بیان این‌که 8000 رأس آهو در مناطق کلاه‌قاضی، موته و قمیشلو زیست می‌کنند، به جام‌جم می‌گوید: در موته 5500 رأس آهو، در کلا‌ه‌‌قاضی 2000 رأس و در قمیشلو هم 1400 رأس زندگی می‌کنند. با از بین رفتن چراگاه‌های آنها، این آهوان به مزارع کشاورزی پناه می‌برند اما شکارچیان و افراد فرصت‌طلب از این موقعیت سوء‌استفاده و این حیوانات را شکار می‌کنند.

نذر و اهدای علوفه؛ پدیده خجسته

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اصفهان با بیان این‌که اداره کل محیط‌زیست این استان برای مقابله با خشکسالی و نجات حیواناتی نظیر آهو، علوفه خریداری و در منطقه توزیع می‌کند، می‌افزاید: از اول خرداد تاکنون 100 تن علوفه به مبلغ صد میلیون تومان خریداری و در منطقه توزیع شده است. اما این میزان کفاف همه حیوانات منطقه را نمی‌دهد. از سوی دیگر، تنها بخشی از این آهوان از علوفه‌ای تغذیه می‌کنند که در مناطق مختلف توزیع می‌شود. ما تنها در مناطقی که امن هستند و خبری از دامداران و احشامشان نیست علوفه می‌ریزیم تا آهوان بتوانند از آن تغذیه کنند.

در این میان یکی از اهالی اصفهانی 700 کیلوگرم علوفه خریداری و نذر آهوان کرد که با انتشار خبر آن، چند کشاورز اصفهانی نیز این حرکت نیکوکارانه را تکرار کردند و به اهدای علوفه یا گندم به حیوانات دیگر دست زدند. برای مثال کشاورز دیگری 5/3 تن علوفه اهدا کرد و اواخر هفته گذشته فرد دیگری محصول 5/1 هکتار از زمین کشاورزی خود را به این آهوان اهدا کرد که 4 تن یونجه تازه از آن برداشت شد و توسط محیط‌بانان به پارک ملی کلاه قاضی انتقال یافت.

همچنین یک بانوی خیر اصفهانی مبلغ 500 هزار تومان به حساب یک کشاورز واریز کرده و حدود 600 کیلوگرم یونجه برای آهوان پارک ملی کلاه قاضی خریداری و در اختیار محیط‌بانان پارک گذاشت.

جمشیدیان با اشاره به این‌که اهدای علوفه یا نذر آن تاکنون سابقه نداشته است، عنوان می‌کند: سازمان محیط‌زیست به عنوان یک نهاد دولتی امکان دریافت کمک‌های نقدی مردم را ندارد، برای همین ما این کمک‌ها را در قالب اهدای علوفه می‌پذیریم. جالب است که به گفته او، بیشتر این خیرین درخواست کرده‌اند که نامی از آنها برده نشود. به گفته جمشیدیان، 700 کیلو علوفه غذای یک روز 500 آهوست.

نذر برای موفقیت فرزند

محمدجواد خوبان، از روستای سراور گلپایگان که 700 کیلو علوفه را نذر آهوان امام رضا (ع) کرده درباره این اقدامش، به نابودی محیط‌زیست توسط برخی انسان‌ها برای تامین منافع شخصی اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر خشکسالی هم مزید بر علت شده و به جان کشور افتاده و زیستگاه‌های حیوانات را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.

او می‌گوید: یک روز که با اتوبوس از اصفهان بازمی‌گشتم دیدم چند آهو کنار جاده ایستاده‌اند. اتوبوس در فاصله 50 تا 60 متری آنها نگه داشته بود و در پنج دقیقه‌ای که توقف داشتیم دیدم بچه یکی از این آهوها دو سه بار می‌خواست شیر بخورد، اما مادرش شیری نداشت. خیلی دلم سوخت و اشک از چشمانم سرازیر شد. با خودم گفتم این زبان‌بسته‌ها در این بیابان بی‌آب و علف چه دارند تا بخورند؟

خوبان که کارگاه بلوک‌زنی سیمانی دارد و سر و کارش با مصالح ساختمانی است، عنوان می‌کند: شکر خدا توانستم مقداری علوفه برای آنها بخرم و در اختیار یگان حفاظت محیط‌زیست قرار دهم. هرچند برخی از مردم این کار را مسخره می‌کنند، اما من کار خودم را می‌کنم.

او که 52 سال دارد و تنها آرزویش سلامتی و موفقیت فرزندش است، برای موفقیت فرزندش در آزمون سراسری مقداری علوفه نذر آهوان کرده و امیدوار است فرزندش نیز با تحصیل در دانشگاه به مردم و دیگر مخلوقات کمک کند. او می‌افزاید: پسرم هم بتازگی عیدی‌ها و پس‌اندازش را به من داد تا برای این حیوانات علوفه بگیرم.

نظر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره «نذر محیط‌زیست»

روزنامه جام‌جم نظر مرجعیت دینی درباره نذر و وقف برای حیوانات را جویا شد. در متن استفتای جام‌جم از حضرت آیت‌‌الله ناصر مکارم‌شیرازی آمده است:

احتراما به عرض می‌رساند مدتی است که برخی از کشاورزان و خیران کشور بخشی از دسترنج خود را در قالب علوفه و خوراک به حیوانات رها در طبیعت کشور اهدا کرده‌اند؛ حیواناتی که با خشکسالی‌های اخیر در مضیقه قرار گرفته‌اند و یافتن غذا برایشان غیرممکن شده است. از سوی دیگر، یکی از نیکوکاران اصفهانی در اقدامی خیرخواهانه مقدار زیادی علوفه را نذر این حیوانات کرده است، امری که از آن می‌توان به عنوان «نذر یا وقف در راه محیط‌زیست» یاد کرد.نظر حضرتعالی درباره نذر یا وقف برای حیوانات چیست و آیا ترویج آن توسط علمای دینی و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌ها جایز است؟

ایشان در پاسخ به این استفتاء چنین مرقوم فرمودند:

بسمه تعالی

با اهدای سلام

در صورتی‌که حیواناتی باشند که قابل ترحمند، نذر مذکور اشکالی ندارد.

همیشه موفق باشید.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها