عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین:

خودرو با حاشیه سود 50 درصد گران فروخته می شود

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس گفت : قیمت خودرو با حفظ حاشیه سود 50 درصد گران فروخته می شود ،این درحالیست که خودرو های تولیدی از کیفیت لازم هم برخوردار نیست .
کد خبر: ۹۲۱۴۲۱
خودرو با حاشیه سود 50 درصد گران فروخته می شود

احمد بزرگیان در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ، با اشاره به شبه دولتی بودن صنعت خودرو سازی در کشور اظهار داشت : اگر نخواهیم بگوییم انحصار کامل اما خودروسازان داخلی شبه انحصاری هستند که خود همین مسئله باعث می شود رقابت یک مقدار بی معنی شود .حمایت های بی دریغ دولت به خاطر انتفاع دولتی ها از صنعت خودرو باعث شده است که خودرو سازان احساس پشت گرمی داشته باشند که هر جا قرار است زمین بخورند کسی به نام دولت پشتیبانشان است و به بهانه ها و ابزار های لازم می تواند آنها را بلند کند . همین باعث شده است که در مجموع خودروسازان به خصوص دو خودرو ساز بزرگ که بیشترین بازار داخلی هم در دستان آنهاست خیلی به فکر ایجاد رقابت و یا ایجاد مزیت برای جلب مشتری نباشند.

قیمت واقعی پژو 12 میلیون

وی قیمت های کنونی خودرو در کشور را غیر واقعی دانست و افزود : قیمت پراید نباید بیش از 7-8 میلیون و قیمت پژو نیز نباید بیش از 10 -12 میلیون تومان باشد و اگر هزینه های تولید را از نظر میزان دستمزدها ، انرژی و مواد اولیه مورد آنالیز قرار دهیم می توان گفت خودرو 50 درصد با حفظ حاشیه سود گران فروخته می شود .

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه آقایان خودرو ساز آنالیز قیمت نمی دهند،خاطر نشان کرد : متاسفانه گفته نمی شود که چقدر ازقطعات خودرو با دلار یا یورو وارد کشور می شود و چه میزان تولید داخلی است .اگر مبنا بر این بود که تولید داخلی تقویت و از قطعه ساز حمایت شود ، نباید با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو تا این حد بالا می رفت ، این نشان می دهد وابستگی بیش ازآن چیزی است که آقایان شعار می دهند . هم اکنون قیمت تا حدی افزایش یافته که نه جای افزایش دیگری دارد و نه دیگر به سادگی پایین می آید .

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود سرمایه گذاران خارجی به صنعت خودروسازی ،می توان امیدوار بود که قیمت ها کاهش یابد ؟ گفت : اگر مدیریت اصلاح نشود و خصوصی سازی واقعی شکل نگیرد ، با ورود سرمایه گذاری خارجی هم مشکل حل نخواهد شد . تنها راه نجات صنعت خودرو را سرمایه گذاری خارجی معرفی کردن ،دروغ و اشتباه است و باید مدیریت های اشتباه گذشته اصلاح شود.

وی عدم تطابق کیفیت خودرو با قیمت آن را یکی از دلایل رکود در بازار خودرو دانست و افزود : تا زمانیکه ساختارها تغییر نکند و وصنعت خودرو با مدیریتی شبه دولتی اداره شود اختضاص وامهای خرید هم برای ایجاد رونق در این بازار تاثیر گذار نخواهد بود . من گمان می کنم خودرو سازان باید یک فکر اساسی برای خودشان بکنند چون نه آن وام 25 میلیونی خرید نجاتشان داد و نه این وضعیت داخلی بازار. بنابراین باید یک بررسی شود و کیفیت با قیمت تطابق داشته باشد.

صنعت خودرو سازی کشور خصوصی نیست

این کارشناس خودرو افزود: در تمام دنیا همه به این سمت می روند که هزینه ها را کاهش و کیفیت کار را افزایش دهند ،اما درایران اینگونه نیست .اگر خودرو سازان افزایش تیراژ تولید داشته باشند هزینه ها سر شکن می شود به فرض وقتی شما یک قالب برای موتورخودرویی می سازید وقتی10 هزار قطعه تولید شود یک قیمت پیدا می کند، وقتی 100 هزار قطعه تولید شد یک قیمت دیگر ، یعنی هزینه باید روی 100 هزار قطعه سرشکن شود . امروز نوع قالب هایی که می سازند چه در داخل و چه قالب هایی که از خارج وارد می شود ویژ گی هایش طوری است که با تیراژ باید رابطه معکوس داشته باشد ،متاسفانه آقایان این رابطه معکوس را حفظ نمی کنند

بزرگیان با تاکید بر این موضوع که صنعت خودرو سازی کشورخصوصی نیست، گفت : مجلس باید کمک کند وزمینه خصوصی شدن این صنعت را در یک فضای رقابتی فراهم کند و لازم است وزارت صنایع لایحه ای را در این زمینه تهیه و به تصویب دولت برساند تا شرایط به گونه ای فراهم شود که این شرکت ها وارد بازار واقعی بورس شوند نه آنکه با زد وبند بیایند و تعادل را در بازاربه هم بزنند و حباب قیمتی ایجاد کنند .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ضروری هست خودرو سازان داخلی با هم ادغام شوند ،گفت : اگر این ادغام منجر به انحصار شود خیر، اشتباه است . اما اگر به شرکت سهامی عامی تبدیل شود که شرکت های متعدد با هم هماهنگی داشته باشند ، می تواند مفید باشد ، شما هم اکنون اگر شرکت بوئینگ و ایرباس را هم نگاه کنید شاید آمریکا 10 درصد در تولید آن نقش داشته باشد اما باقی در کشورهای دیگرتولید می شود ، همین کار را ما در داخل کشور می توانیم انجام دهیم یعنی این شرکت ها با هم هماهنگی داشته باشند ، هم برند را حفظ کنند و هم به هم خدمات دهند.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
حاجی
-
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
۰
۰
خبر تكراریه!
مهم اینه قانونی هست كه این معضل حل بشه؟!
مجید
-
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
اون موقع عضو كمیسیون بودی چرا ساكت بودی .حالا عضو سابق شدی زبون باز كردی و دلت بحال مردم سوخت؟
رضا
-
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
دلش به حال مردم نسوخته عزی،ز قبلا سود فروش خودرو ها بهش میرسیده الان نمیرسه .
سید
-
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
۰
۰
همانطور كه این كار شناس هم اشاره كردن باید این موضوع در مجلس و دولت جدی گرفته بشود و صنعت خودرو سازی واقعا خصوصی شود تا در فضای رقابتی هم كیفیت افزایش پیدا كند و هم قیمت پایین بیاید.
میلاد
-
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
۰
۰
كاش این فرمایشات را وقتی در مجلس بودن می فرمودند
علیرضا
-
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
۰
۰
این چه عكسه زشتیه برای خبر شماره سه تون انتخاب كردین؟ ینی عكس از این قشنگ تر نداشتین؟
سعید
-
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
۰
۰
واقعا چرا خودروسازان كاری نمی كنند پولی كه از مردم ایران برای خودرو گرفته می شه در كشورهای اروپایی می توان یك ماشین خوب و با كیفیت خرید
جانبازو بازنشسته
-
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
جام جم عزیز حرف های مردم بر گرفته شده از واقعیاتی است كه در یك جامعه اتفاق می افتد
بینوا
-
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۰
۰
واگذارتون به خدا 12 تومن كجا و 38تومن كجا اخه این قدر سود ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
م
-
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
بیچاره مردم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها