مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص احقاق حق، مالکیت ملک، ارثیه و صلاحیت قیومیت به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۹۰۷۴۹۷

چند سال قبل یک دستگاه آپارتمان در ساختمانی چهار واحده خریدم که دو انباری داشت. انباری کوچک‌تر را یک واحد و انباری بزرگ‌تر را دو واحد دیگر به صورت مشترک مورد استفاده قرار داده‌اند و تنها واحد من انباری ندارد. حال چگونه می‌توانم احقاق حق کنم؟

هر کس مالک چیزی است که در سند مالکیتش قید شده است. اگر در سند خانه شما قید شده که یکی از انباری‌ها متعلق به شماست می‌توانید براحتی با شکایت در دادگاه حق خود را بگیرید.

بر اثر بازسازی ساختمان مجاور، سقف و دیوار آپارتمان ما تخریب شده است. مالک به دلیل هزینه کارشناسی و رفت و آمد مکرر، حاضر نیست شکایت کند و وکالتی هم به افراد خانواده در این زمینه نمی‌دهد. آیا بقیه اعضای خانواده می‌توانند اقدام یا شکایتی در این زمینه داشته باشند؟

رسیدگی به هر دعوا، موکول به خواسته خواهان (مدعی حق) است و اگر مالک نخواهد، بدون تقاضای وی کسی حق ورود به دعوا را ندارد.

همسرم در زمان حیات خانه‌ای که داشتیم را به نام من کرد. حالا بعد از فوت همسرم پدر وی می‌خواهد سند را باطل کند، آیا می‌تواند چنین کاری را انجام دهد؟

اگر دلایل شرعی و محکمه‌پسند داشته باشند مبنی بر این که غیرحق سند منزل به نام شما تنظیم شده است و ملک متعلق به وی بوده است نه پسرش، احتمال امکان ابطال سند وجود دارد.

آیا مستاجر حق دارد قبل از اتمام وقت قانونی مطالبه پول رهن خود را بکند یا خیر؟ یا شرط بگذارد اگر پول رهن را ندهید پول اجاره را نمی‌دهم؟

اگر مدت اجاره تمام نشده و مستاجر پول رهن را مطالبه کند، موجر الزامی برای استرداد آن ندارد. البته اگر در ضمن عقد اجاره توافق کردند که موجر باید یک ماه قبل از اتمام مدت اجاره پول رهن را به مستاجر بدهد در آن صورت با مطالبه مستاجر موجر ملزم به تحویل آن می‌باشد.

مستاجر نمی‌تواند پرداخت اجاره را موکول به استرداد پول رهن کند مگر این‌که در ضمن عقد اجاره توافق کرده باشند که در پایان مدت اجاره موجر باید پول رهن را بدهد و اگر مسترد نکرد مستاجر هم اجاره پرداخت نکند.

همسرم فوت کرده و یک دختر یک ساله دارم و پدرشوهرم هم صلاحیت قیومیت را ندارد. آیا برای درخواست قیومیت و انحصار وراثت می‌توان یک دادخواست ارائه داد یا خیر؟ آیا ابتدا باید انحصار وراثت صورت گیرد و سپس دادخواست قیومیت داد؟

هر کدام از دادخواست‌ها باید جداگانه نوشته شود و تقدم و تاخری ندارند. می‌توان ابتدا حصر وراثت گرفت و سپس قیم نصب شود و هم می‌توان اول قیم نصب و سپس حصر وراثت گرفت. لکن در این مورد چون فرزند شما ولی قهری دارد ابتدا باید به استناد ماده 1184 قانون مدنی تقاضای عزل ولی قهری و سپس تقاضای نصب قیم کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها