نمایندگان مجلس در حالی دیروز با تصویب طرح دوفوریتی خود، دولت را ملزم به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ملت ایران از کودتای 28 مرداد 1332 تاکنون کردند که به گفته وزیر دادگستری، پرونده‌های زیادی تا امروز در این زمینه در محاکم جمهوری اسلامی ایران بررسی شده و تاکنون 51 میلیارد دلار خسارت واقعی از آمریکا به ملت ایران محاسبه شده است.
کد خبر: ۹۰۶۰۰۴

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری این مطلب را در گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب بیان کرد و با اشاره به قوانین مصوب مجلس در سال‌های 78 و 90 برای پیگیری مطالبات خسارت دیدگان از اقدامات آمریکا گفت: پرونده‌های بزرگ دیگری همچنان در دست رسیدگی است که با مختومه شدن آنها بیش از صد میلیارد دلار خسارت دیگر به مجموع خسارت‌های آمریکا به ملت ایران اضافه خواهد شد.

پورمحمدی با اشاره به گزارش کارگروه دولت درخصوص دستبرد دو میلیاردی آمریکا از ایران گفت: شورای عالی امنیت ملی، پیگیری حقوقی این مساله را در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه تصویب کرده است.

وی با اشاره به اهمال صورت گرفته درخصوص فروش اوراق قرضه کشورمان تصریح کرد: نمی‌شود با اموال ملت این‌گونه با خوش خیالی برخورد کرد و با تحلیل بسیار ساده‌انگارانه به این مساله نگریست.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در نشستی خبری درباره موضوع برخورد با اهمال‌کاران و مقصران توقیف اموال دو میلیاردی بانک مرکزی در آمریکا گفت: قوه قضاییه باید در این زمینه اقدام کند و دولت نیز در محاکم جهانی موضوع را پیگیری می‌کند. ما منتظریم در چارچوب قانون و مقررات نسبت به کسانی که سهل‌انگاری، قصور و تقصیر کرده‌اند براساس تشخیص قوه قضاییه برخورد شود.

همزمان با این اظهارات نوبخت، جلسه علنی دیروز مجلس هم به تصویب طرح دوفوریتی نمایندگان برای اقدام متقابل درخصوص مصادره اموال کشورمان از سوی آمریکا اختصاص داشت و در زمان تصویب این طرح، یکی از پیشنهادهای جنجالی، پیشنهاد حمید رسایی بود که معتقد بود دولت می‌تواند حسب شرایط از طریق ضبط اموال ایالات متحده که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، نسبت به بازپس‌گیری حقوق ملت ایران اقدام کند.

اما مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ضمن مخالفت با این پیشنهاد گفت: برخی موضوعات در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و ناامن کردن خلیج‌فارس به زیان ایران است.

وی افزود:‌ در حال حاضر و طبق قوانین قبلی مجلس، محاکم ایران بیش از 50 میلیارد دلار علیه آمریکا و اقدامات خصمانه، حکم صادر کرده‌اند. سرانجام نمایندگان مجلس با تصویب پیشنهاد حمید رسایی مخالفت کردند و طرح دوفوریتی نمایندگان تقریبا با همان حالت قبل که چند روزپیش منتشر شده بود، تصویب شد.

اقدامات قوه قضاییه برای درخواست غرامت

دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه هم درباره اقدامات دستگاه قضایی برای پیگیری حقوق ایران در زمینه دستبرد دو میلیاردی آمریکا اظهار کرد: ما در دو زمینه می‌توانیم اقداماتی را در این خصوص انجام دهیم که یکی از آنها عمل متقابل طبق قانون مصوب مجلس در سال 1378 است.

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ما می‌توانیم نسبت به مواردی که آمریکایی‌ها ضربه‌های سنگینی به شهروندان زدند در دادگاه مربوط که اکنون دادگاهش نیز مشخص شده، طرح دعوی و اقدام کنیم. لاریجانی تصریح کرد: اقدام دیگر در این زمینه طرح موضوع در مجامع بین‌المللی و مکانیسم‌های بین‌المللی است که قوه قضاییه نیز پشتیبان دستگاه دیپلماسی برای پیگیری آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها