سال گذشته، یکی از همین روزهای اردیبهشت‌ماه بود. صبح زود شهروندان تهرانی یکی‌یکی از خانه‌ها خارج می‌شدند تا مثل هر روز راهی محل کارشان شوند.
کد خبر: ۹۰۴۷۹۱

مثل روزهای گذشته در مسیر، برنامه روزانه خود را در ذهنشان مرور می‌کردند؛ برنامه‌ای که باید معجزه‌ای رخ دهد تا از تکرار خارج شود. اما ‌در خیابان‌ها چیزی بود که با روزهای پیشین فرق داشت. همه‌چیز مثل سابق بود، اما چیزی تغییر کرده بود. بیشتر دقت کردند: بیلبوردهای شهر! دیگر از تبلیغات رنگارنگ تجاری خبری نبود. نه این که بیلبوردهای تبلیغاتی را از جا درآورده باشند، تا مردم را خوشحال کنند و شرکت‌های تجاری را ناامید! بلکه به جای فلان بانک و فلان بیمه و فلان گوشی همراه، روی این بیلبوردهای بعضا عظیم، تصویر آثار نقاشان و هنرمندان بزرگ ایران و جهان نقش بسته بود.

این بیلبوردها که چهره شهر را دگرگون کرده بودند، لحظه‌ای شهروندان تهرانی را از دور باطل زندگی روزمره شهری خارج کردند تا جایی‌که ذهن چند شهروند تهرانی را چنان در عالم خیال غرق کرد که اگر خدا به دادشان نمی‌رسید، باز بزرگراه‌های تهران شاهد تصادفات مرگباری ‌بودند.

امسال هم قرار است شهروندان تهرانی دوباره روی بیلبوردهای کلانشهرشان تصاویر آثار جاودانه هنرمندان نامی ایران و جهان را ‌ببینند، اما نه در اردیبهشت‌ماه! چراکه شهرداری تهران در معرفی نمایشگاه کتاب و مکان جدیدش سنگ‌تمام گذاشته و بیلبوردهایش را به کتابخوان‌ها اختصاص داده است. قرار است دور دوم این حرکت فرهنگی که «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» نام گرفته و از جمعه هفته گذشته کلید خورده، به طور رسمی از اول خردادماه آغاز شود و تا دو هفته ادامه داشته باشد. اما نگارخانه امسال کمی با سال گذشته فرق دارد، شاید برای این که به ورطه تکرار نیفتد. آن طور که سیدمجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر به جام‌جم می‌گوید، امسال به دلیل همزمانی با روز جهانی موزه‌ها (29 اردیبهشت) و هفته میراث فرهنگی، در کنار آثار هنرمندان نامی ایرانی و خارجی معاصر، بخش بیشتری از تصاویر بیلبوردهای سطح شهر به نمایش آثار ارزشمند موزه‌های ایران باستان، ملک و... اختصاص خواهد یافت تا شهر تهران در هفته میراث فرهنگی به «موزه‌ای به وسعت یک شهر» تبدیل شود.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها