این روزها رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از چند جهت تحت فشار است. مساله داعش که به سوی حامیانش کمانه کرده و هرروزه حمله یا انفجاری را علیه نیروهای نظامی ترکیه ترتیب می‌دهد، اختلاف ترکیه با اتحادیه اروپا برسر مهاجران و کنار کشیدن احمد داوود اوغلو از نخست وزیر. این درحالی است که ترکیه همچنان با گروه‌های کرد بشدت درگیر بوده و در داخل نیز به دلیل سرکوب روزنامه‌نگاران مورد انتقاد قرار دارد .
کد خبر: ۹۰۳۶۲۱

روزگذشته یک بمب جدید در محله «الحاج بکر» واقع در شهر کردنشین وان ترکیه منفجر شد که کشته شدن دو نیروی پلیس و زخمی شدن یک نفر دیگر را به دنبال داشت. در خبری دیگر سه نظامی ترکیه بر اثر انفجار بمبی در شهر نصیبین در جنوب شرق این کشور کشته شدند. جنگنده‌های ارتش ترکیه نیز متقابلاً مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را بمباران می‌کنند .

به گزارش شبکه العالم نه تنها مناطق کردنشین ترکیه ناآرام شده بلکه مرزهای این کشور با سوریه نیز ناآرام است زیرا گروه‌های تروریستی که از حمایت لجستیک دولت آنکارا برخوردار هستند، امنیت ترکیه را هم ناآرام کرده و به حملات انتحاری در این کشور مبادرت می‌کنند. این گروه‌ها خاک ترکیه را تقریباً هر روز با موشک‌ها و خمپاره‌های خود هدف قرار می‌دهند و اردوغان به همین دلیل آمریکا و متحدانش را به رها کردن ترکیه در میدان مشکلات تروریستی و امنیتی متهم می‌کند. اردوغان در تازه ترین اظهارات خود گفت: آنها (آمریکا و متحدانش) ما را در میدان مبارزه با گروه پ‌ک‌ک تنها گذاشته‌اند.

پدرخوانده تروریست‌ها

این خبرها و گلایه‌ها درحالی است که ترکیه همواره در رسانه‌ها به عنوان «پدرخوانده تروریست‌ها» ازجمله گروه داعش معرفی می‌شود. طی دوسال گذشته بارها رسانه‌ها از ارسال کمک‌های نظامی و تجهیزاتی به تروریست‌ها به صورت مخفی خبر دادند. روز گذشته نیز سایت وزارت دفاع روسیه، مرکز ویژه هماهنگی آشتی در حمیمیم با استناد به اطلاعات ساکنان محلی در حلب اعلام کرد که 70 فرد مسلح به همراه سه خودروی زرهی با مهمات از ترکیه وارد روستای «عندان» شدند تا به جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه در عملیات‌ها علیه نیروهای دولتی کمک کنند.

در بیانیه این مرکز آمده است: تروریست‌های جبهه النصره همچنان به عملیات نظامی خود علیه نیروهای دولتی در شهر حلب ادامه می‌دهند تا آتش بس را به شکست بکشانند. آنها محله‌های شیخ مقصود و العامریه و فرودگاه نظامی النیرب در این شهر را هدف حملات خود قرار داده و به اردوگاه حندرات نیز حمله کردند.

اختلاف با اروپا

اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی از احتمال عمل نکردن اردوغان به تعهداتش در قبال توافق با اروپا بر سر بحران مهاجرت، در حال بررسی یک طرح جایگزین برای کنترل هجوم پناهجویان است .این مطلب را روزنامه آلمانی «بیلد» آورده است. نگرانی اروپا از هفته گذشته و همزمان با اعلام کناره‌گیری احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه از قدرت تشدید شده است. داووداوغلو یکی از حامیان مهم توافق با اتحادیه اروپا درباره بحران پناهجویان بود. از سوی دیگر اتحادیه اروپا خواهان اعمال تغییرات در سیاست‌های مبارزه با تروریسم از سوی ترکیه است؛ مسأله‌ای که بشدت مخالفت اردوغان را بر انگیخته است. اردوغان جمعه گذشته گفت، ترکیه تغییری در قوانین تروریسم این کشور به منظور هماهنگ کردن آن با معیارهای اتحادیه اروپا ایجاد نخواهد کرد؛ موضوعی که یکی از شروط اتحادیه اروپا برای اعطای مجوز سفر بدون روادید ترک‌ها به اروپا به ازای کمک این کشور به کنترل بحران پناهجویان محسوب می‌شود.

بحران سیاسی ترکیه با خالی بودن پست نخست وزیری

در شرایطی که تنها دو هفته تا نشست فوق‌العاده کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه باقی مانده است، تلاش‌ها برای یافتن جایگزینی برای نخست‌وزیر افزایش یافته و یک مقام ارشد هم گفته است که احتمالا فرد جدیدی بزودی از سوی احمد داووداوغلو معرفی می‌شود.

حزب عدالت و توسعه قرار است نشست فوق‌العاده خود را 22 می‌(دوم خرداد) برگزار کند تا جانشین احمد داووداغلو، رهبر کنونی حزب مشخص شود. این اقدام در پی اعلام کناره‌گیری داووداوغلو انجام می‌شود که به دلیل اختلافاتی که با اردوغان پیدا کرد قصد دارد دیگر رهبر این حزب نباشد. احتمال می‌رود بن‌علی ییلدیریم، وزیر راه و ترابری یا بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری که هر دو از نزدیکان اردوغان هستند، جانشینان احتمالی داووداوغلو باشند. البته بعضی منابع از برات البیرق داماد اردوغان نیز به عنوان نخست‌وزیر آینده ترکیه سخن می‌گویند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها