«از یک سال و نیم قبل رابطه با زنان را آغاز کرده و گاهی نیز مشروب می‌خوردم.» این بخشی از صحبت‌های پسر نوجوانی است که با ارتکاب جنایتی هولناک در ورامین خبرساز شد. او پس از قتل ستایش شش ساله سعی کرد با ریختن اسید روی او، جسد را از بین ببرد اما وقتی نتوانست، ماجرا را به دوستش و خانواده‌اش گفت. بعد هم همراه پدرش به کلانتری مراجعه و خود را تسلیم کرد.
کد خبر: ۹۰۱۵۳۷

او درباره روز حادثه می‌گوید: با دیدن ستایش وسوسه شدم او را مورد آزار و اذیت قراردهم. بعد هم با چاقو او را کشتم. البته اول می‌خواستم با چاقو روی گردنش خط بیندازم اما گلویش را بریدم. وقتی ستایش جان باخت، به کوچه رفتم و دیدم مادرش در جست و جوی اوست. باید کاری می‌کردم کسی جسد را نبیند. روز بعد از مصالح‌فروشی محله که با هم آشنا بودیم، چهار لیتر اسید خریدم. جسد را داخل جعبه «ارگ» گذاشتم و روی آن اسید ریختم. اسید باعث سوختگی سطحی جسد شد. موضوع را به دوستم گفتم اما او فکر کرد شوخی می‌کنم. بعد هم وقتی جسد را دید، موضوع را به امام‌جمعه گفت.

خانواده‌ات متوجه قتل نشدند؟

من تنها پسر خانواده بودم و خانواده‌ام توجه ویژه‌ای به من داشتند و هیچ چیزی در خانه کم نداشتم. من در طبقه بالا اتاقی داشتم و آنجا این کار را انجام دادم.

چاقو از کجا آوردی؟

چاقوی خانه بود.

مشروب مصرف می‌کنی؟

بله، از 15 سالگی.

پیش از این جنایت با زنی ارتباط داشتی؟

از حدود یک سال و نیم قبل با سه زن ارتباط داشتم. این زنان از خودم بزرگ‌تر بودند.

سیگار هم می‌کشی؟

گاهی می‌کشم. بعد از قتل چهار نخ سیگار کشیدم.

پشیمانی؟

بله. امیدوارم بتوانم اشتباهاتم را جبران کنم.

آخرین دفاعیات متهم به قتل در دادسرای ورامین اخذ شده و تیم قضایی این شهر منتظر نظریه کارشناس مددکاری هستند تا پرونده را تکمیل و با کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارسال کنند.

قاضی ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومی و انقلاب ورامین دیروز در گفت‌وگو با جم‌جم عنوان کرد: این متهم در تحقیقات قبول کرده گاهی مشروب می‌خورده و با زنان ارتباط داشته که این موضوع ضرورت توجه بیشتر والدین بر رفتار فرزندانشان را نشان می‌دهد. همچنین او مدعی شده مسئولان مدرسه به وی اعتماد داشتند و براحتی تلفن همراه هوشمند خود را به مدرسه می‌برده و روز قتل نیز در مدرسه فیلم‌های مستهجن را از طریق شبکه اجتماعی تلگرام دانلود و تماشا کرده بود.

وی ادامه داد: متهم به قتل به مسائل دینی مقید نبوده و به گفته خودش هر وقت کاری در مسجد داشته، نماز می‌خوانده است. او در شبکه‌های اجتماعی بخصوص تلگرام مسائل غیر‌اخلاقی را دنبال می‌کرده است. خانواده‌ها باید به فعالیت فرزندان خود در شبکه‌های اجتماعی و نیز گروه‌ها و کانال‌هایی که عضو هستند، نظارت داشته باشند.

وی درباره مجازات متهم به قتل گفت: ما کیفرخواست پرونده را صادر می‌کنیم و دادگاه کیفری یک استان درباره حکم مجازات تصمیم می‌گیرد.

مرادطلب درخصوص تهدید متهم از سوی برخی اتباع افغان در کانون اصلاح و تربیت نیز اظهار کرد: برخی اتباع افغان متهم را تهدید کرده بودند اما او با این افراد هم‌بند نبود.

دادستان ورامین درباره آخرین وضعیت پرونده هم گفت: روز دوشنبه متهم پرونده ستایش به دادسرای ورامین منتقل و دفاع آخر از وی اخذ شد. همچنین مددکاران اجتماعی فرصت پیدا کردند تا با متهم مصاحبه کنند. براساس قانون جدید مجازات اسلامی در پرونده‌هایی که متهم زیر 18 سال دارد، باید مددکاران اجتماعی با متهم مصاحبه کنند و نظریه مددکاران اجتماعی در پرونده ثبت شود. مددکاران اجتماعی با متهم درباره‌ نحوه قتل و انگیزه‌ وی صحبت کردند و متهم قصد و نیت خود را عمل منافی عفت اعلام کرده است. پس از آن‌که نظر مکتوب مددکاران به دادستانی واصل شود، از سوی شعبه رسیدگی‌کننده قرار مجرمیت صادر و پس از صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه کیفری شماره یک استان تهران ارجاع می‌شود.

درس‌هایی از پرونده ستایش

پرونده قتل ستایش در ورامین به آخرین مرحله رسیدگی در دادسرا رسیده و پرونده بزودی با صدور کیفرخواست برای محاکمه به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال می‌شود. پس از افشای این جنایت، شایعات و شائبه‌های بسیاری درباره قتل مطرح شد و برخی نیز قصد سوء‌استفاده و بر هم زدن امنیت شهر را داشتند. در این شرایط بهترین راهکار رسیدگی سریع به پرونده و اطلاع دقیق از روند رسیدگی به آن بود که دادستان ورامین این وظیفه را به عهده گرفته و هر روز با حوصله به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد. این اطلاع‌رسانی شفاف و تشریح روند رسیدگی بهترین پاسخ به شایعه‌سازان بود و روند جریان را به سمتی برد که گروه‌های اتباع افغان در ایران از روند رسیدگی به پرونده ستایش و دستگاه قضا تشکر کنند. از سوی دیگر به جای تمرکز روی مجازات سریع قاتل، دادستانی تهران و قضات جنایی به گفت‌وگو با متهم به قتل و دو متجاوز دیگر پرداختند تا علل وقوع این جنایت‌های سیاه را ریشه‌یابی کنند. پرونده ستایش و تجربه‌هایی که در رسیدگی به آن تا کنون به دست آمده، تجربه‌ای قابل استفاده در پرونده‌های مهم دیگر است و اثبات‌کننده این موضوع است که اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و شفاف می‌تواند علاوه بر کمک به بازگشت آرامش به فضای جامعه، از انتشار شایعات جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها