برای واکاوی این که چرا در کشور جرمی اتفاق می‌افتد، باید مجموعه شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را رصد و ارزیابی کرد.
کد خبر: ۸۹۶۳۷۹

واقعیت این است که جرم پدیده‌ای ناشی از نابسامانی‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی است . زمانی که جرمی رخ می‌دهد اگر بسترهای وقوع آن از طریق مبادی ذی‌ربط ریشه‌کن نشود یا اصلاح مجرمان اتفاق نیفتد، این جرم تبدیل به پدیده‌ای حرفه‌ای و عادت می‌شود و مشکل بزهکاری مزمن رخ می‌نماید.

آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد که بزهکاران در هر حالت و موقعیتی اقدام به تکرار جرم می‌کنند که این یا با انگیزه کسب درآمد یا با هدف ارضای تمایلات روحی و روانی است، به همین علت است که این افراد حتی از فضای بسته‌ای همچون زندان به هدایت پروژه‌های مجرمانه دست می‌زنند. اما با روش‌هایی می‌توان این وضع را کنترل کرد ازجمله شناسایی روابط بزهکارانه و بستن راه‌های ارتکاب جرم، گرچه علم جرم‌شناسی تاکید دارد برای جلوگیری از ارتکاب جرایم باید سازوکارهای عمومی را برگزید از جمله بهبود شرایط اقتصادی مردم (برای کاستن از تعداد مجرمانی که به علت وضع نابسامان معیشت دست به جرم می‌زنند) و آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات تا از یک قربانی بالقوه به قربانی بالفعل تبدیل نشوند.

در این میان رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی داشته باشند بویژه در زمینه شفاف‌سازی ترفندهای مجرمانه، بنابر این هنوز شاه‌بیت مبارزه با جرایم و جلوگیری از تکرار وقوع آنها، آموزش مردم است که لازم است مسئولان آن را جدی بگیرند.

دکتر محمدعلی نجفی‌توانا

جرم‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها