جنگ نرم، جنگ سفید، جنگ رسانه‌ای و به هر عنوان دیگر که خوانده شود، حضورش مشهود و به اثبات رسیده است و حتی خوش‌بین‌ترین افراد نمی‌توانند وجود خارجی و ابعاد آن را تکذیب کنند و به بیراهه انکار بزنند.
کد خبر: ۸۹۰۷۰۹
رسانه ملی و اصلی‌ که فدای مصلحت نشد

به گزارش جام جم سیما ، دیگر دوران جنگ‌های فیزیکی و سخت‌افزاری سرآمده است؛ حالا همه چیز بر مدار حرکات زیرپوستی هوشمندانه می‌‌‌گردد.

عصر، عصر جنگ نرم است؛ جنگی که نه فقط جغرافیا و خاک یک کشور که همه ارکان و وجودش را مورد هجمه قرار می‌دهد و چشم طمع به آن دارد. حوزه‌ تهدید جنگ سخت، امنیتی و نظامی است و دایره تاثیرات جنگ نرم، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. جنگ سخت با دولت‌ها سر و کار دارد و جنگ سرد، حاوی تهدیدهایی برای محیط فروملی و فراملی و بالطبع هویت‌های فروملی و جهانی است.

جان کالینز، تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا، جنگ نرم را استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن، برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه‌هایی می‌داند که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می‌شود.

طراحی عملیات پیچیده

دشمنان نظام و انقلاب که از نبرد فیزیکی و یورش همه‌جانبه در قالب یک جنگ فرسایشی و پرخسارت هشت ساله طرفی نبسته بودند، با برنامه‌ریزی و طراحی عملیاتی پیچیده، چند لایه و هوشمندانه موسوم به جنگ نرم، همه توان خود را به کار گرفتند تا کشور را به بن‌بست برسانند.

بر‌اساس همین هدفگذاری، اقداماتی همچون استحاله سیاسی و فرهنگی، ایجاد رعب و وحشت، اختلاف‌افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام‌های نظامی و سیاسی کشور، ترویج روحیه یاس و ناامیدی، بی‌تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور، کاهش روحیه و کارایی در میان نظامیان، ایجاد اختلاف در سامانه‌های کنترلی و ارتباطی، تبلیغات سیاه با هدف براندازی و آشوب، تقویت نارضایتی عمومی و تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور در دستور کار آنان قرار گرفته و با تمام ابزارهای به‌خصوص رسانه‌ای خود در جهت نیل به آن تلاش می‌کنند.

با توجه به اخذ چنین سیاست‌ هوشمندانه‌ای از سوی معاندان و بدخواهان، دستگاه‌ها و نهادهای رسانه‌ای و فرهنگی کشور بیش و کم توان خود را به کار گرفته‌اند تا اثرات این اقدامات بدخواهانه را خنثی کنند و حتی به خود موجدانش بازگردانند.

در راس سازمان‌ها و نهادهایی که متولی مقابله با جنگ نرم بوده‌اند و این مهم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند، بی‌گمان صداوسیما نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری دارد. گواه این ادعا هم سخنان رهبر معظم انقلاب است، در دیدار با رئیس و مدیران رسانه ملی.

نبرد عجیب و عظیم

طبق رهنمود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رسانه ملی در صحنه این نبرد عجیب و عظیم و درگیری ناخواسته و ناگزیر قرار دارد که همان عرصه پیچیده و بسیار مهم جنگ نرم است.

دکتر محمد سرافراز، رئیس رسانه ملی نیز با اشاره به همین اظهارات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان مبنی بر حضور رسانه ملی در خط مقدم جنگ نرم، تصریح کرده است: هدف کسانی که جنگ نرم را طراحی می‌کنند، برخلاف جنگ سرد، نشانه‌گیری باورها، عواطف و احساسات افراد است و از طریق رسانه‌ها باورها و احساسات مردم را نسبت به دوستی‌ها و دشمنی‌ها عوض می‌کنند. از وظایف اصلی رسانه ملی این است که اعتقادات درست مردم را حفظ کند و نگذارد جابه‌جایی در این زمینه صورت بگیرد.

با این رویکرد اساسی، سازمان صدا و سیما در سال 94 هم به سیاق سنوات گذشته، کنش‌ها و اقداماتی را در جهت حضور فعال‌تر در عرصه مقابله با جنگ نرم عملیاتی کرد و به سرانجام رساند که از آن جمله است،‌ برگزاری همایش رسانه و جنگ نرم با چهار محور اصلی سیر تحول جنگ نرم و رسانه، حوزه تکنیکی جنگ نرم و رسانه، جنگ نرم و راهکارهای مقابله و آینده‌پژوهی رسانه و جنگ نرم. رسانه ملی همچنین با ادغام واحد مرکزی خبر و شبکه جام‌جم، اقدام به راه‌اندازی خبرگزاری مرجع صوتی، تصویری و مکتوب صدا و سیما کرده است تا همه توان خود را برای دفع شیطنت‌ شبکه‌ها و رسانه‌های خبری معاند بسیج کند.

سیاست‌های راهبردی

تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به شکل‌ها و قالب‌‌های مختلف، یکی دیگر از اقدامات سازمان صدا و سیما در جهت مبارزه با جنگ نرم بوده است. این تولیدات بخصوص در ساخت مجموعه‌های نمایشی جذاب و فاخر، رنگ و بوی جدی به خود گرفته و اثراتش بالطبع مضاعف بوده است. ساخت سریال‌های سنگین و طویل مانند معمای شاه و کیمیا با همه کاستی‌های مالی و بودجه‌ای که رسانه ملی با آن دست به گریبان است، درجهت سیاست راهبردی، حضوری جدی و موثر در عرصه و میدان جنگ نرم است و با تدارک مجموعه‌های نمایشی برای سال آینده، به نظر می‌رسد این رویکرد، موجدانه پیگیری خواهد شد.

رسانه ملی، نه تنها در ابعاد داخلی که در حوزه برون‌مرزی هم همه توان خود را برای خثنی‌سازی یکجانبه‌گرایی و یکسویه‌نگری رسانه‌های بیگانه ـ که ارائه چهره‌ای مخدوش و غیرواقعی از ایران را به مخاطبان خود در دستور کار قرار داده‌اند و اخباری جهت‌دار و مسموم را به آنان القا می‌کنند ـ به کار گرفته و از هیچ‌ کوششی در این خصوص دریغ نمی‌کند. 24ساعته شدن سیماهای شش‌گانه شبکه جهانی سحر، شاید مهم‌ترین این اقدامات باشد. تقویت شبکه پرس‌ تی‌وی نیز راهکار دیگر سازمان صدا و سیما بوده است، در عرصه مقابله با عوارض جنگ نرم در محدوده‌ای فراتر از مرز‌های جغرافیایی ایران.

اعزام بموقع و مستمر خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما برای پوشش خبری رخدادهای صورت گرفته در کشورهای مختلف و بخصوص حوزه خاورمیانه و مناطق بحران‌زده از دیگر فعالیت‌های انجام شده در حوزه برون‌مرزی به منظور جلوگیری از بازتاب یکسویه و زاویه‌دار اخبار در سال 94 بوده است.

مواجهه با هجمه‌های همه‌جانبه

در داخل کشور هم راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی به بهانه مناسبت‌های خاص مانند اربعین حسینی و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وارد فاز عملیاتی شد تا مقابله شود با فرافکنی‌ها و شبهه‌آفرینی‌ دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای معاند در باره این دو واقعه مهم تاریخی.

همه اینها و سایر اقدامات، باعث شده سازمان صداوسیما در خط مقدم جبهه جنگ نرم بایستد، به حق و برآمده از آمارها و داده‌ها. نکته قابل تامل و تعجب این‌که با وجود اذعان دوست و دشمن به نقش بی‌بدیل رسانه ملی در مواجهه با هجمه همه‌جانبه و چند شکل و لایه معاندان و بدخواهان نظام، این سازمان در چند سال گذشته با کمبودها و نقصان‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متعدد دست و پنجه نرم می‌کند.

بودجه سازمان صدا و سیما در مقام رسانه ملی و پرچمدار مبارزه با جنگ نرم نه‌تنها متناسب با هزینه‌ها و نیاز‌های آن نیست که همین مصوب اندک به شکل قطره‌چکانی به بدنه‌اش تزریق می‌شود. با این‌حال، مدیران و سیاستگذاران این سازمان، هرگز مباحث مادی را با مقوله حیاتی و استراتژیک جنگ نرم درنیامیخته‌اند و اصول را فدای مصلحت نکرده‌اند. رسانه ملی با وجود تمام چالش‌هایی که با سازمان‌های متولی تخصیص و ارائه بودجه دارد، هیچ‌گاه بر سر اصول و آرمان‌های خود گروکشی نکرده و کم نگذاشته است.

اگر مقابله با جنگ نرم به عنوان یکی از مبانی مبرهن و غیرقابل تغییر نظام جمهوری اسلامی پذیرفته شده، شایسته و بایسته است که پرچمدار و سردمدار این مهم را یاری کنند و دستش را از بودجه و امکانات حداقلی خالی نگذارند.

محسن محمدی - ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها