دکتر عنادی در مراسم تودیع مدیرعامل سروش مطرح کرد؛

سروش منحل نخواهد شد/ سیاست رسانه ملی در مورد موسسات وابسته،درآمد زایی است

رئیس موسسه و مدیرمسئول جام جم گفت: می خواهیم سروش را به سمت درآمدزایی ببریم. آقای دکتر سرافراز می خواهد سازمان را نجات دهد. او مدیری است که شجاعت و جسارت دارد. سازمان صدا و سیما به مرور زمان تبدیل به یک نهاد عریض و طویل شده است.
کد خبر: ۸۸۸۳۱۹
سروش منحل نخواهد شد/ سیاست رسانه ملی در مورد موسسات وابسته،درآمد زایی است

به گزارش جام جم آنلاین ، مراسم تودیع و تقدیر از مهدی فضائلی مدیر عامل انتشارات سروش عصر روز گذشته (سه شنبه 18 اسفند) با حضور مدیران رسانه ای و فرهنگی کشور در محل این انتشارات برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمدحسین صفارهرندی در این مراسم با بیان اینکه کسانی هستند که اسم شناسنامه‌شان با رسم درونی‌شان نمی خواند در این باره توضیح داد: عده‌ای هم هستند که اسم خودشان را معتدل می گذارند، اما افراطی اند. امروز هم شاهد میدان‌داری همین افراد هستیم.

وی در ادامه به نام فضائلی اشاره و خاطر نشان کرد: فضائلی اسم شناسنامه ای قشنگی دارد که همه آرزویش را دارند. من به اعتبار آشنایی که از عملکرد فضائلی دارم، شهادت می دهم که نامش با رسم عملی اش متفاوت است.

وی در ادامه سخنانش فضائلی را فردی موفق دانست و افزود:فضائلی جامعه اسلامی دانشجویان را تاسیس کرد همان زمانی که بدعت بزرگی محسوب می شد و معتدلان امروز به او اعتراض می کردند.

وزیر ارشاد دولت نهم با تاکید بر این مسئله که نهال جامعه اسلامی دانشجویان آن روز که فضائلی آن را کاشت، امروز درخت تناوری شده اظهارداشت: فضائلی موسس خبرگزاری فارس بوده و من یک دوره عضو شورای تعیین خط مشی این خبرگزاری بودم که جلسات هفتگی داشت و کارهای فضائلی را دنبال می کردم. مدیریت او باعث شد که این خبرگزاری ظرف مدت کوتاهی تبدیل به خبرگزاری اول کشور بشود.

صفارهرندی ارزیابی خود را از فضائلی منوط به مسئولیتش در سروش ندانست و ابراز داشت: فضائلی را به اعتبار مسئولیتی که در سروش داشته نمی توانم ارزیابی کنم ولی اجمالا از روی آثار و برکات حضورش در مقایسه با ادوار دیگر سروش می توان گفت دوره او دوره ای نیست که باعث شرمندگی باشد. من فضائلی را به عنوان یک کنشگر سیاسی فرهنگی در دوره تلاطم و بحران دیده ام.

وی در پایان سخنانش اینگونه کلام را تمام کرد که، فضائلی فرد ثابت قدمی است، شخصی نیست که در تلاطم بحران ها این سو و آن سو بشود.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نویسنده و فعال فرهنگی هم در این مراسم گفت: آقای فضائلی شخصیت باصلابت و قاطعی دارد که متناسب با شرایط با دیگران برخورد می کند. دو کار مهم آقای فضائلی در سروش توجه من را به خود جلب کرده است: توجه به سرمایه معنوی سروش و دیگری توجه به صدا و سیما برای پشتیبانی و تبلیغ سروش. ظرفیت سروش نیز مانند خیلی از سرمایه های عظیم گاهی به درستی شناخته نمی شود .

وی گفت: متاسفانه سروش مثل دیگر ظرفیت‌های صدا و سیما قدرش شناخته نمی‌شود و شبیه یک ساختمان کارگزینی با آن برخورد می‌شود. سروش بیش از این اندازه بزرگ است که با یک امضا وضعش تغییر کند.

وی با برشمردن سابقه 40 ساله سروش اذعان داشت: «بهانه مشکل مالی بهانه کودکانه است.»

هر روز یک شایعه نسازیم!

دکتر مراد عنادی رئیس موسسه و مدیرمسئول جام جم در ادامه مراسم گفت: من نه افراطی می خواهم صحبت کنم نه خیلی معتدل، بلکه می خواهم عقلانی صحبت کنم.

وی با تشکر از برگزاری این جلسه گفت: سروش و جام جم هر دو متعلق به خانواده بزرگ صدا و سیما هستند. خود جناب فضائلی هم تایید خواهند کرد تصمیم در مورد انتشارات سروش در سال 88 در کمیته ساماندهی سازمان در مورد مجامع وابسته به صداوسیما گرفته شده و امضاء آقای اشعری، آقای سیاهکلی و... پای آن سند است. از جمله مصوبات آن سند این است که سروش و جام جم به عنوان بازوهای مکتوب سسازمان در حوزه انتشار روزنامه، مجله و کتاب با مدیریت یکپارچه و حفظ برند یکسان سازی شوند .

انحلال سروش شایعه است

رئیس موسسه و مدیرمسئول جام جم یادآور شد: متاسفانه نمی دانم چرا از وقتی که این مسئله مطرح شد، عده ای بر چه اساسی دارند دامن می زنند که سروش منحل می شود ! اصلا چنین چیزی نیست، سروش با همین برند و توانمند تر از همیشه به راه خود ادامه می دهد و اصلا تردید نکنید.

وی با اشاره به سخنان زائری بیان کرد: اقای زائری ای کاش بودند و نمی رفتند. من همینجا در حضور همه تک تک شما امضا می دهم سال آینده همین موقع همین ساعت، اقای زائری بیاید ببیند که سروش یک پله بالاتر ایستاده یا نه؟! اگر نبود من استعفایم را می نویسم می روم.

دکتر عنادی افزود: این بی انصافی است که اینطور صحبت کنیم که دور آقای سرافراز آدم عاقل نیست، این حرف یعنی چه؟ دور و بر آقای سر افراز همه تحصیلات دانشگاهی دارند و رتبه های نخست کنکور هستند. آقای دکتر سرافراز را آقای صفار و آقای فضائلی بهتر از من میشناسند ایشان انسان سخت کوش ، پرکار ، پاکدست و فردی است که حضرت آقا درمورد ایشان 14 ویژگی گفته اند که در مورد هیچکس نگفته اند، چنین انسانی را نباید بخاطر یک سری مباحث تخریب کنیم، ایشان شجاعت دارد می خواهد یک سری تصمیمات معطل مانده را اجرا کند، ایا این باید باعث شود ایشان را بکوبیم؟!

از اسوه های اخلاق انتظار بیشتری می رود

وی خاطرنشان کرد: به نظر من این بدخلاقی است و از اسوه های اخلاق که ما باید از آن ها درس اخلاق بیاموزیم چنین قضاوتی بی انصافی است.

چابک سازی رسانه ملی با جراحی

رئیس موسسه و مدیرمسئول جام جم گفت: شایعه دیگری هم مطرح می شود که قرار است عده ای از کارکنان سروش اخراج شوند. خیر، همه هستند و کسی قرار نیست اخراج شود. ما می خواهیم سروش را به درآمدزایی برسانیم. جناب فضائلی زحمت کشیده اند ما هم خدمتشان ارادت داریم .یک سری مسائل است که شاید ایشان هم مقصر نباشد و شاید بروکراسی سازمان بوده و خود آقای سرافراز هم دارد تلاش می کند با جراحی سازمان را چابک سازی کند .

وی با بیان اینکه شجاعت می خواهد از 2900 مدیر 700مدیر را بخواهید تعدیل کنید گفت: یک تایپیست را بخواهید جابجا کنید 10 نفر به شما زنگ می زند، جابجایی 700 مدیر سونامی ایجاد می کند و به این سادگی نیست.

عنادی تاکید کرد:‌آقای دکتر سرافراز می خواهد سازمان را از این وضعیتی که عریض و طویل و بی در و پیکر شده که با 45 هزار نیرو ، با کسری بودجه وحشتناک و دولتی که بودجه را کاملا بسته و یک ریال به صداوسیما نمی دهد روبرو است نجات دهد.

سیاست رسانه ملی در مورد موسسات وابسته، ترغیب درآمد زایی است

مدیر موسسه جام جم یادآور شد: حضرت آقا فرمودند صداوسیما قرارگاه مقدم جنگ نرم است، قرارگاه مقدم جنگ نرم باید در عرصه ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی تغذیه شود ،چه کسی باید حمایت کند؟ دولت که حمایت نمی کند و هیچ بودجه ای نمی دهد و همان هم که داده با تخصیص های زمان دار استمهال می کند و انواع اذیت و ازار می کند تا یک پولی بخواهد اختصاص بدهد. در چنین شرایطی هر کدام از ما باشیم راهی نداریم جز تعدیل ساختار ، رفع کاستی ها و رفتن به سمت درآمد زایی ، این در مورد جام جم به ما تکلیف شد که در مورد سیما چوب، تکتا،سروش صوتی و تصویری و ساراتل همه این مجامع باید به سمت درآمدزایی بروند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم زحمات مدیران قبلی و آقای فضائلی را نادیده بگیریم. ایشان زحمت کشیده اند و کارهای ارزشمندی هم صورت پذیرفته و ما آمده ایم بخشی از کار را ادامه بدهیم .

5میلیارد کتاب دارد خاک می خورد!

عنادی ادامه داد: میخواهیم اگر بشود 5میلیارد کتابی که در انبار غزالی دارد خاک می خورد را یک طوری بفروشیم،کار سختی هم هست اما باید با یک فرمولی این کار را انجام بدهیم چون سرمایه این مملکت و صداوسیما است. در مورد برند سروش ،کتاب ها و مجلاتش هم می دانید که مهم اند و یک زمان مجله سروش جایگاه ویژه ای داشت که الان این جایگاه را ندارد.

وی اضافه کرد: البته می توانیم بگوییم علتش شبکه های مجازی و اجتماعی است اما همه اش این نیست، بازنگری در شکل و محتوا متناسب با ذائقه مخاطب امروز را باید طراحی کنیم.

عنادی با اشاره به اهمیت سروش در حوزه کتاب بیان کرد : در مورد سروش برنامه ما این است با یک هم افزایی با موسسه جام جم با حفظ برند سروش با جایگاه حقوقی اش این مسیر را پیش ببریم اگر روزی اتفاقی بیفتد از حالت دولتی خارج شود و خصوصی شود که این هم فرایند حقوقی دارد، یعنی سهامدارانش باید سهام را بخرند و در این چارچوب فعالیتشان را ادامه دهند.

برند سروش حفظ می شود

وی با قدردانی مجدد از فضائلی در مدت تصدی سروش در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: هم روزنامه جام جم و هم سروش هر دو از خانواده صدا و سیما هستند. دوستانی که اهل علم هستند اگر تورقی داشته باشند می بینند که در جام جم، ایران فرهنگی با آن عظمت گنجید، حالا چطور سروش نگنجد؟ البته ادعای ما این نیست که سروش در دل جام جم بگنجد که بعد بگوییم جام جم کوچک تر از آن است که سروش در آن بگنجد. اصلا چنین چیزی نیست ، برند سروش حفظ می شود و سروش و جام جم به عنوان دو بازوی مکتوب سازمان صداوسیما مسیر خود را قوت و قدرت ادامه خواهند داد.

برخی سخنرانان را صداوسیما بزرگ کرده

عنادی تاکید کرد: من این حرف ها را نمی زنم چون آقای سرافراز مدیر من است بلکه به عنوان کسی که در سازمان بزرگ شدم می گویم و اگر شهرتی هم پیدا کردم از باب همین آنتن بوده کما اینکه خیلی از آقایانی هم که الان سخنرانان مشهوری هستند را همین صداوسیما بزرگ کرده و اگر صداوسیما نبود این افراد را مساجد محلشان هم نمیشناختند. بنابراین جا دارد از آقای سرافراز و خانواده بزرگ رسانه ملی تشکر و دعا کنیم که این مدیر سخت کوش و سالم موفق شود و هر روز یک شایعه برایش درست نکنیم و عملیات روانی علیه اش ایجاد نکنیم یک بنده خدایی پیدا شده دارد سالم کار می کند کمکش کنیم تا منویات مقام معظم رهبری در حکم و پیوست حکمی که دارند اجرا کند و به نحو احسن به سرانجام برساند.

مدیران فرهنگی مظلومند

وی در خاتمه سخنان خود گفت: این بحثی که حضرت اقا می فرمایند فرهنگ مظلوم است کار فرهنگی و مدیر فرهنگی هم مظلوم است و ما که از جنس فرهنگ هستیم نباید اجازه دهیم این مظلومیت مضاعف شود و باید کمک کنیم تا مدیران وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند.

برنامه های بی ثمر دولتی!

منیژه شعاعی، سردبیر سابق مجله سروش کودکان با بیان آنکه «در روزگاری که جوانان حق خود را از قانون می‌ستانند؛ ولی از آنجا که کودکان در صندوق رای سهمی ندارند، نادیده گرفته می‌شوند» فضایلی را از معدود مدیرانی برخواند که درک درستی از تفاوت کودک و خردسال داشت و موجبات انتشارات سروش خردسال را مهیا کرد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌ها و جلسات بی‌ثمر دولتی در حوزه کودک گفت:«اگر بر فرض کارهای آموزش و پرورش ضد پرورش ندانیم، این وزارتخانه برنامه‌ای برای پرورش ندارد.»

محسنیان راد: سروش را خصوصی نکنید

مهدی محسنیان‌راد هم در این مراسم طی سخنانی گفت: مطلبی درباره خصوصی کردن سروش دارم. این کار را نکنید چون فرو می ریزد. من چند کتاب دارم که ناشران خصوصی چاپشان می کنند. همه این ناشران نسبت به اوضاع و بازار مضطرب هستند. 22 سال پیش گفتیم صدا و سیما باید ساختار خود را کاملا عوض کند، ولی این کار را نکردید.

وی در پایان سخنانش گفت: آقای فضائلی از شما متشکرم که هر وقت می خواستم به سروش بیایم، ادای مدیرعامل های دک و پوزی را در نمی آوردید.

حمزه‌زاده: سروش وقتی ضعیف شد که نشریه هایش را پشت سر هم زیاد کرد

محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل انتشارات سوره مهر هم در این مراسم ابراز داشت: اگر قرار بود حنجره بدریم و انتقاد کنیم باید آن زمانی حرف می زدیم که اینجا از نظر مدیریتی ضعیف تر می‌شد و مدیرانی با دوره مدیریت شش ماهه بر سروش مدیریت می کردند.

وی در پایان گفت: من این مسئله را به آقای فضائلی هم گفتم که کار مجله با کار کتاب مثل آب و آتش است. یعنی وقتی به سمت مجله بروی، کار کتاب نابود می شود. به نظرم سروش هم وقتی نشریه هایش را پشت سر هم زیاد کرد، از نظر چاپ کتاب نحیف و ضعیف شد.

حمزه‌زاده تصریح کرد در زمان مدیریت فضایلی باد بر پرچم انتشارات سروش وزیده شد

فضائلی: هیچ‌کس به دنبال حذف سروش نبوده و نخواهد بود

به گزارش فارس ،‌مهدی فضائلی در آئین تقدیر از سال‌ها فعالیتش اظهار داشت: به نظرم این بداخلاقی و بی انصافی است که مدیران ما به جای اثبات خود و فعالیت هایشان به دیگران حمله می کنند.

وی با تقدیر و تشکر از مدیران پیشین که در رسیدن سروش به این جایگاه نقش مهمی ایفا کرده‌اند تصریح کرد: وظیفه خودم می دانم که اگر امروز انتشارات سروش، سروش شده و بخشی از فرهنگ این کشور است، از مدیران قبلی تشکر کنم. وضعیت فعلی سروش مرهون یک تلاش بیش از 40 ساله است. دوران 37 ساله پس از انقلاب، دوران طلایی این انتشارات است و 1700 عنوان از کتاب های سروش مربوط به این مقطع زمانی است.

مدیرعامل سروش ادامه داد: به این دلیل با برگزاری مراسم امروز مخالفت نکردم چون کار در یک مجموعه را هیچ وقت متعلق به خودم نمی دانستم.

فضائلی با بیان اینکه وقتی به انتشارات سروش آمدم تعدادی از آثار معطل مانده بود که تعدادشان خیلی زیاد بود تصریح کرد: همان زمان پالایشی کردم. به این ترتیب خیلی از آثار از مجموعه کارهای سروش خارج شده و قراردادهایشان حذف شد.

وی در پایان از حذف سروش هم سخنانی را بازگو کرد و اینگونه توضیح داد: هیچ‌کس به دنبال حذفش نبوده و نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها