دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان خبر داد

شناسایی عامل اغفال دختران در فضای مجازی/ متهم دستگیر شد

تنها در مدت کمتر از 10 روز چهار سوءاستفاده از افراد مختلف در شبکه‌های مجازی علنی شده و به صفحات روزنامه‌ها و سایت‌های خبری راه یافته است، از سوءاستفاده مالی تا تعرض. مرد و زن هم ندارد.
کد خبر: ۸۸۴۳۳۸
شکـار دختران دم‌بخت در اینترنت

به گزارش جام جم آنلاین، زنان قربانی خواستگاران قلابی می‌شوند و پس از گرفتار شدن در دام‌های شیطانی زندگی خود را از دست می‌دهند و مردان هم قربانی مردان زن‌نما یا مجرمان زن می‌شوند و دارایی خود را بر باد می‌دهند.

همه این موارد در مدتی کوتاه نشان از ناهنجاری بزرگی در جامعه امروز دارد ناهنجاری‌ای که بارها و بارها تاکید شده به‌دلیل ناآگاهی، کوتاهی دستگاه‌ها و شیوه غلط تربیتی خانواده‌ها و عواملی از این دست گسترده‌تر می‌شود.

آنچه مسلم است توجه به نکته مهمی به نام معضلات متعدد شبکه‌های مجازی و دنیای بی‌انتهای مجازی است که در وهله اول باید آن را به جامعه گوشزد کرد وگرنه چه دلیل دارد ظرف مدت کوتاهی شاهد تعرض‌ها، باجگیری‌ها و اعتمادهای به پشیمانی در این وادی منجر باشیم.

در عین حال نباید فراموش کرد که این اتفاق‌هایی که در مدت کوتاه رخ داده است تنها قسمتی از واقعیتی است که توانسته از لابه‌لای اتفاق‌های مکرر عیان شود.

کافی است سری به اخبار حوادث بزنید تا ببینید چند نفر از ارتباط‌های عجیب شبکه‌های مجازی گلایه کرده و می‌گویند مورد سوءاستفاده، دزدی یا حتی تعرض قرار گرفته‌اند. آنها فقط یک اشتباه داشتند.

اعتماد به هویت‌های مجازی. هویت‌هایی که همیشه ایده‌آل بوده و هرآنچه شما بخواهید در آنها دیده می‌شود.

یکی از این مجرمان که به بهانه خواستگاری و ازدواج دختران را فریب می‌داد و از آنها فیلم سیاه می‌گرفت بعد از دستگیری مدعی شد، برای فریب دختران کافی است خوش‌تیپ باشی و بلد باشی چطور صحبت کنی.

دختران از راه گوش احساسات را دریافت می‌کنند و من تبحر خاصی در این کار داشتم. وقتی بتوانی طعمه را در گام اول فریب دهی دیگر دروغگویی راحت می‌شود و هر چه به آنها بگویی قبول می‌کنند.

متهم دیگر زنی بود که به بهانه ارائه تسهیلات بانکی زنان را فریب می‌داد و از آنها کلاهبرداری می‌کرد. او خیلی حرفه‌ای عمل می‌کرد و بدون این‌که مردان او را ملاقات کنند به بهانه پرداخت وام 60 میلیون تومان از مردان کلاهبرداری کرد.

او حتی از عکس‌های دختران دیگر استفاده می‌کرد. قربانیان در شکایت‌های خود گفته بودند با دختری 26 ساله چت کرده‌اند، اما پس از دستگیری با زنی 45 ساله روبه‌رو شدند.

در پرونده‌ای دیگر مردی پس از دوستی اینترنتی با دختران و زنان، به خانه آنها راه پیدا می‌کرد و در فرصتی از کلید خانه قربانیان یدک تهیه کرده و با آن به خانه دستبرد می‌زد.

دختران جوان پس از افشای راز سرقت‌ها تازه متوجه شدند که خواستگار مهندس آنها یک سارق سابقه دار بوده که خیلی راحت با حرف‌هایش و عکس‌هایی از خانه دوستانش آنها را فریب داده بود.

برای بررسی دلایل اعتماد بدون تحقیق برخی افراد به هویت‌های مجازی گفت‌وگویی با سعید خراط‌ها، آسیب‌شناس داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

خراط‌ها معتقد است: اتفاق‌هایی که در شبکه‌های مجازی شاهد آن هستیم بیشتر ناشی از ناآگاهی و عدم آموزش استفاده‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی در این زمینه است، اما این‌که بخواهیم بگوییم دخترها بیشتر قربانی این ارتباطات ناهنجار می‌شوند یا پسرها، نمی‌توانیم به‌طور خاص به آن اشاره کنیم.

وی افزود: به اعتقاد من هر دو قشر می‌توانند قربانی ارتباط‌های تعریف نشده و پنهانی شده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته و از آنها سوءاستفاده مالی و احساسی شود.

البته نمی‌توان همه این موضوعات را هم به گردن عدم آموزش صحیح استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی انداخت.

وقتی فرد خودش می‌خواهد حرف‌های فرد دیگری را که هنوز هویتش را به‌طور کامل شناسایی نکرده است ، باور کند بجز مشکل آموزش باید مشکلات دیگری هم در این مسیر وجود داشته باشد که فرد را به سمت ناهنجاری سوق بدهد.

گاهی تنهایی فرزندان که ناشی از مشغولیت‌های والدین در طول روز است باعث می‌شود رفته‌رفته فرزند به فرد بی‌هویتی در شبکه اجتماعی علاقه یافته و عدم صمیمیت او با خانواده هم باعث می‌شد این ارتباط به‌قدری ادامه یابد که دچار صدمات احساسی و جسمی شده یا حتی مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

این آسیب‌شناس همچنین ادامه داد: در عین حال که نمی‌توان برای قربانیان حوادث شبکه‌های اجتماعی سن و جنسیت مشخص کرد.

اما می‌توان این موضوع را به‌طور قطع اعلام کرد که بیشترین قشر آسیب‌دیده از این ناهنجاری را افرادی تشکیل می‌دهند که نسبت به مخاطرات این شبکه‌ها اطلاعی ندارند.

ضمن این‌که افرادی که از صمیمیت کمتری با والدین و خانواده خود برخوردارند و به نوعی به نیاز احساسی و عاطفی‌شان به‌درستی در خانه پاسخ داده نمی‌شود بیشتر می‌توانند جزو قربانیان باشند هر چند که خود فرد می‌تواند با خودمراقبتی اجازه ندهد طعمه افراد شیادی شود که برایش دام پهن کرده‌اند.

وی با اشاره به این نکته که متاسفانه جامعه در راستای آگاه‌سازی جوانان اقدامات خوبی را در مواجه با اتفاقات عجیب و غریب شبکه‌های اجتماعی انجام نداده، یادآور شد.

متاسفانه فضای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در کشور فضایی رها شده است و کسی نیست که بر روابط و قرارهایی که بیرون از این شبکه راه می‌یابد نظارت کند شاید پلیس فتا هم در این زمینه آن‌طور که باید فعال باشد فعال نبوده و همین امر باعث شده عده‌ای از این خلأ سوءاستفاده کنند و بخواهند در این زمینه فعالیت‌هایی داشته باشند.

همچنین این موضوع هم باید مورد توجه قرار بگیرد که برآورده نشدن نیازهای افراد در فضای واقعی گاه افراد را به برآورده کردن آن نیازها در شبکه‌های اجتماعی می‌کشاند که باعث ایجاد مشکلات عجیب و غریب و بوجود آمدن مخاطرات می‌شود.

خراط‌ ها مشکل دیگری که در زمینه رواج اتفاقات ناخوشایند و ناهنجاری‌های وجود دارد را معضلات و ناهنجاری‌های مخفی در خانواده می‌داند.

او می‌گوید: وقتی فرزند یاد نگیرد به خانواده اعتماد کند و خانواده‌اش را مرجع سنجش درستی قرار دهد و به مخفیکاری عادت کند و والدین پیگیر او نباشند، وقتی او حتی به اولیای مدرسه هم نتواند اعتماد کند و از آنها کمک بگیرد مشکلات و ناهنجاری شدت می‌گیرد.

مجرمانی با هویت جعلی

سرهنگ «کامبیز اسماعیلی»، رئیس پلیس فتا کرمان می‌گوید: یکی از ویژگی‌های فضای مجازی پنهان ماندن هویت یا امکان جعل هویت واقعی است که مجرمان از این ویژگی برای رسیدن به مقاصد و اهداف شوم خود حداکثر استفاده را می‌کنند.

به‌دلیل پنهان ماندن هویت در فضای مجازی بسیاری از افراد فریب ظاهر دروغین مجرمان را می‌خورند و براحتی به افراد اعتماد می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

به استناد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا بیشترین آسیب در این خصوص متوجه بانوان است و در بسیاری از موارد مجرمان هویت واقعی خود را پنهان می‌کنند و از این طریق به ارتکاب اعمال مجرمانه دست می‌زنند.

شهروندان و کاربران باید به این نکته توجه داشته باشند که گرچه احقاق حق شاکی صورت می‌پذیرد و مجرمان سایبری توسط پلیس فتا شناسایی، دستگیر و به مقام قضایی تحویل داده می‌شوند اما آبروی رفته قربانیان براحتی باز نمی‌گردد.

توصیه ما به شهروندان بویژه خانم‌ها این است که به هویت افراد در فضای مجازی و خصوصا شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنند و از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی خود در فضای مجازی اجتناب کنند.

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها