زیباترشدن اصفهان با آب زاینده‌رود

حدود دو ماه و نیم می‌گذرد از آخرین باری که کام خشک زاینده‌رود با آب پشت سد زاینده‌رود تر شد و طعم حیات و طراوت را چشید، پس از آن دوباره قطع آب و خشکی و بی‌جانی گریبان این رود همیشه زنده و زاینده را گرفت. حالا اما دوباره از فلات مرکزی ایران خبر می‌رسد که بخت به این منطقه و رود باستانی اش رو کرده و با باز شدن دریچه‌های سد، زندگی و حیات از روز گذشته به زاینده‌رود و شهر اصفهان بازگشته است.
کد خبر: ۸۸۳۳۸۶
زیباترشدن اصفهان با آب زاینده‌رود

به گزارش جام‌جم، خشکسالی‌های ده سال اخیر و کاهش نزولات آسمانی، سرچشمه‌های زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری را چون بسیاری از چشمه‌ها و روان‌آب‌های کشور با چالش کم آبی مواجه کرد؛ امری که زاینده‌رود همیشه جاری را هم با تنش جدی کم‌آبی روبه رو ساخت و عملا از سال 87 موجب قطعی جریان آب در بستر آن شد؛ گرچه طی هشت سال گذشته، برای جلوگیری از نابودی کشاورزی در استان اصفهان، سالی دو سه بار به طور موقت آب پشت سد زاینده‌رود رهاسازی شده و لب‌های خشک رودخانه را تر می‌کرد. آخرین باری که طی امسال آب با هدف مصارف کشاورزی رهاسازی شد، 13 آبان بود که آب تا 15 آبان به اراضی کشاورزی اصفهان رسید و جریان مایه حیات تا نیمه آذرماه ادامه داشت. پس از آن جریان آب قطع شد و زاینده‌رود زمستان خشک و بی‌آبی را پشت سر گذاشت. اما این جریان این روزها دوباره از سرگرفته شده، به طوری که آب زاینده‌رود ظهر جمعه (30 بهمن)، در بستر طبیعی خود به پل تاریخی فلاورجان رسید و پس از آن با عبور از شهر درچه و بیشه ناژوان، صبح روز گذشته به شهر اصفهان رسید و با عبور از پل‌های تاریخی، حال و هوای دیگری به این شهر بخشید.

رهاسازی آب برای نجات کشاورزی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان دراین باره به جام‌جم می‌گوید: امسال میزان بارش‌ها در استان اصفهان و در حوضه زاینده‌رود نسبت به میانگین بلندمدت آن کمتر بوده و 10درصد کاهش داشته است، اما از آنجا که در پاییز برای کشت پاییزه کشاورزان شرق استان آب توزیع کرده بودیم و کشاورزان به کشت اقدام کرده بودند و در چند ماهه اخیر در محدوده استان بارندگی قابل ملاحظه‌ای نداشتیم، کشت انجام شده در معرض خطر نابودی قرار داشت، بنابراین طی جلسه‌ای با کمیته پنج‌نفره آب استان مقرر شد برای جلوگیری از نابودی کشت، یک دوره آب خارج از نوبت بین کشاورزان توزیع شود.

علی بصیرپور با بیان این‌که این دوره رهاسازی آب 20 روزه خواهد بود، می‌افزاید: در این دوره، آب سد زاینده‌رود از 29 بهمن و با شدت تمام رهاسازی شد و پس از رسیدن به مزارع که یکی دو روز طول می‌کشد، تا 20 روز یعنی 22 اسفند جریان خواهد داشت، پس از آن آب برای کشاورزی قطع خواهد شد.

زیبایی زاینده‌رود در نوروز

وی درخصوص وضعیت زاینده‌رود در تعطیلات نوروز 95 هم می‌گوید: گرچه پس از دوره 20 روزه آب کشاورزی قطع خواهد شد، اما سعی خواهیم کرد آب را با جریان ضعیف همچون سال گذشته برای نوروز باز نگه داریم. کمااین که در بحث توزیع آب، از سال گذشته حجم محدودی هم برای مصارف محیط زیستی در نظر گرفته شده که شامل حفظ حیات خود زاینده‌رود و در صورت امکان آبگیری تالاب‌ها خواهد بود، از همین رو جریان آب زاینده‌رود به طور کامل قطع نخواهد شد و با شدت کم ادامه خواهد یافت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به این که زمستان سال گذشته نیز آب برای مصرف کشاورزی رهاسازی و با شدت کمی در ایام نوروز رودخانه زنده نگه داشته شد، یادآور می‌شود: امسال ورودی و حجم آب پشت سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته کمتر است. بر این اساس سال گذشته در اواخر بهمن، حجم آب پشت سد 280 میلیون مترمکعب بود، درحالی که امسال و اکنون به 247 میلیون مترمکعب کاهش یافته و این درحالی است که حجم کلی سد، یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است که در بهترین حالت و به طور متوسط 600 میلیون مترمکعب آبگیری داشته است.

بصیرپور تاکید می‌کند: با توجه به شرایط موجود، وضعیت زاینده‌رود همچنان بحرانی است و برای حفظ و احیای رودخانه ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود.

تصمیم‌گیری برای ادامه رها‌سازی آب

فضل‌الله کفیل، فرماندار اصفهان با اشاره به این‌که 28 هزار هکتار از اراضی زیر کشت غله حوضه زاینده‌رود با رهاسازی آب، از طریق شبکه آبیاری سیراب می‌شود، می‌گوید: به منظور توزیع عادلانه آب در حوضه آبریز زاینده‌رود مقرر شد بعد از آبگیری کانال‌های رودشت، کار آبگیری کانال‌های آبرسانی شبکه آبشار نیز انجام شود. وی می‌افزاید: با پایان یافتن این دوره از رهاسازی، دوباره در دهه اول فروردین سال آینده با ارزیابی شرایط و وضعیت بارندگی‌های انجام شده، درمورد مرحله پایانی رهاسازی آب تصمیم‌گیری می‌شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها