ابراهیم حاتمی‌کیا: این فضا و این فرش قرمز برای من حرام است

گرد و خاک «بادیگارد»

فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا که تا اینجا جزو صدرنشینان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر است، شامگاه جمعه علاوه بر برج میلاد و کاخ جشنواره در بسیاری دیگر از سینماهای مردمی هم به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان همراه شد. این استقبال در حالی رقم خورد که حاتمی‌کیا و پرستویی حاضر نشدند روی فرش قرمز جشنواره حاضر شوند، اما شوخ‌طبعی و شادابی این دو در نشست رسانه‌ای فیلم در روز بعد، یکی از بهترین لحظات جشنواره امسال را شکل داد.
کد خبر: ۸۷۹۶۱۵
گرد و خاک «بادیگارد»

به گزارش جام‌جم، شهادت شخصیت‌های علمی بزرگی چون مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد و مصطفی احمدی روشن در سال‌های گذشته، علاوه بر نشان دادن چهره واقعی دشمنان، مساله‌ای به نام امنیت را در این حوزه میان مردم و مسئولان جدی‌تر کرد. حالا ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان همیشه دغدغه‌مند سینمای ایران که سال‌ها از جبهه و جنگ و دوران هشت سال دفاع مقدس گفته، این بار در یکی از بزنگاه‌های حساس تاریخ ایران تصمیم گرفته است موضوع فیلم تازه‌اش را بر حفاظت بیش از پیش از دارایی‌های گرانقدر کشور اختصاص دهد؛ دارایی‌هایی که یکی از بارزترین مصداق‌های آن همین دانشمندان و نخبه‌های هسته‌ای کشور هستند.

سربلندی بادیگارد

نمایش فیلم بادیگارد در برج میلاد برای خبرنگاران، منتقدان و هنرمندان و میزان استقبال بالا از آن در آرای مردمی نشان داد حاتمی‌کیا همچون همیشه در کانون توجه است و همان طور که انتظار می‌رفت، جدیدترین ساخته این کارگردان از بخت‌های اصلی دریافت سیمرغ‌های جشنواره در بخش‌های مختلف است. حاتمی‌کیا و پرستویی البته پیش از شروع فیلم در رفتاری خارق عادت جشنواره فیلم فجر، حاضر نشدند در فرش قرمز حاضر شوند که این مساله باعث بروز حاشیه‌هایی شد. موضوعی که این دو در نشست رسانه‌ای این فیلم درباره آن توضیحاتی دادند.

فلاش‌بک به دوران جنگ

پرویز پرستویی:

همکاری دوباره با حاتمی‌کیا افتخار بزرگی است. بعد از چند فیلمی که از حاتمی‌کیا در سینما دیدیم و من در آنها غیبت داشتم، حضورم در بادیگارد، اتفاق بسیار بزرگی بود و این باعث خوشحالی من است که توانستم در این خاطره جدید و تجربه بزرگ حضور داشته باشم.

حاتمی‌کیا ابتدای صحبت‌هایش در نشست رسانه‌ای هجدهمین فیلمش، به‌گذشته نقبی زد و گفت: حال این جشنواره برای من حال سال 65 و نخستین سالی است که با فیلم اولم، «هویت» در جشنواره حضور داشتم. این فیلم با عملیات کربلای 5 همزمان شده بود و من خیلی خجالت کشیدم که فیلم ساخته بودم، اما همه بچه‌های روایت فتح در جبهه بودند. الان هم خجالت می‌کشم باز با فیلمی در جشنواره حضور دارم و کنار رزمنده‌ها و فیلمسازان مستند در سوریه نیستم.

هشدار درباره داعش

کارگردان بادیگارد، در حاشیه نشست رسانه‌ای بادیگارد، از انفعال فیلمسازان درباره خطر داعش گفت. حاتمی‌کیا بیان کرد: امسال دمِ درِ برج میلاد ایکس‌ری ـ دستگاه کنترل امنیتی ـ گذاشته‌اند که معنای بسیار مهمی دارد و نشان می‌دهد در کشور ما اتفاقاتی افتاده و داعش دارد به ما نزدیک می‌شود، اما خدا کند فیلمسازان ما این موضوع را بفهمند و متوجه شوند وضعیت ما در حال تغییر است. بچه‌های ما تلاش می‌کنند، امنیت کشور را حفظ کنند، اما چرا این کوشش‌ها در فیلم‌های ما منعکس نمی‌شود؟ متأسفانه فیلمی هم که درباره داعش ساخته می‌شود به جشنواره فجر راه پیدا نمی‌کند. من غصه می‌خورم که چطور متوجه نیستیم ایکس‌ری دمِ درِ برج میلاد معنی دارد.

فرش قرمز پرماجرا

مریلا زارعی:

وقتی فیلمنامه را خواندم احساس کردم نقش حیدر برای آقای پرستویی نوشته شده است. به آقای حاتمی‌کیا گفتم اگر روزی روزگاری به‌هر دلیلی،‌ آقای پرستویی این نقش را بازی نکنند بهتر است این فیلم ساخته نشود. او سرتیم بازیگران در فیلم بادیگارد بود.

حاتمی‌کیا درباره شرکت نکردن در مراسم فرش قرمز بادیگارد گفت: من حال این فضا را ندارم و اصلا آن را نمی‌فهمم. حتی خجالت می‌کشم. پرویز هم همین حس را دارد. برای همین از عوامل گروه اجازه گرفتم روی فرش قرمز حاضر نشوم. می‌گویند کراوات برای برخی مشکلی ندارد، برای بعضی‌ها حرام است و برای برخی دیگر مکروه. من هم فکر می‌کنم این فضا برای من حرام است. ضمن احترام به آقای غریب‌پور و آداب جشنواره، این نوع پوشش خیلی هم به ما نمی‌آید. پرستویی هم در این خصوص خاطره بامزه‌ای تعریف کرد و گفت: من حسن نیت مسئولان جشنواره را درک می‌کنم و هیچ اشکالی هم ندارد. به دوستانی که از روی این فرش قرمز رد شدند، بی‌احترامی هم نمی‌کنم، اما واقعا حالم این نیست و در چنین شرایطی تعادلم را از دست می‌دهم. من در عمرم یک بار کت و‌شلوار پوشیدم که آن هم شب دامادی‌ام بود.

پرویز، سردار من است

حاتمی‌کیا با اشاره به اینکه همه عوامل فیلم زحمت کشیدند، گفت: من خجالت می‌کشیدم از بس به محمود کلاری ـ مدیر فیلمبرداری ـ فشار می‌آوردم. پرویز پرستویی همچنان در حال تاوان دادن برای صحنه‌های سخت موتورسواری زیرباران است. دستش شکست و هنوز به فیزیوتراپی می‌رود. پرویز همیشه می‌گوید من سربازم، اما او سردار است و وقتی بعد از مدت‌ها دوباره به او رسیدم، دوست داشتم از وجودش استفاده کنم. برای همین چیزهایی به او وصل می‌کنم که باید بار فیلم را به دوش بکشد و دلم می‌خواهد برخی از آن موتیف‌ها و عناصر فیلم‌هایی چون «آژانس شیشه ای» را با حضور او تداعی و تکرار کنم.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها