با زینب کبری موسوی دارنده باارزش‌ترین مدال تاریخ یخ نوردی بانوان ایران

برفراز صخره های یخی

افتخار بزرگی بود؛ کسب مدال نقره قهرمانی آسیا و قرار گرفتن در میان ده یخ‌نورد برتر دنیا در مسابقات جهانی 2016. زینب کبری موسوی با این عناوین باارزش یک بار دیگر توان بالای دختر ایرانی را به رخ دنیا کشید و ثابت کرد با اراده‌ای پولادین می‌توان کمبود امکانات، بی‌توجهی‌های مرسوم و البته نبود اسپانسر را کنار زد و روی سکوی قهرمانی ایستاد.
کد خبر: ۸۷۷۶۹۱

موسوی که در رقابت‌های جهانی و آسیایی یخ‌نوردی درخشش خوبی داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار جام بانوان درباره سختی‌هایی که در زندگی داشته و انتخاب رشته دشوار یخ‌نوردی صحبت کرد.

او ابتدا از خودش گفت و نحوه آشنایی‌اش با این رشته: متولد سال 70 هستم و از شش سالگی ژیمناستیک کار می‌کردم و رشته‌های بدنسازی، دوچرخه‌سواری و اسکواش را هم انجام دادم. یکی از خواهرانم در سال90 با سنگ‌نوردی آشنا شد و به تبع آن من به این رشته علاقه‌مند شدم. ابتدا هم از سنگ‌نوردی در طبیعت آغاز کردم و سال 92 خیلی جدی‌تر به دنبال این رشته رفتم. از زمانی هم که متاهل شدم تصمیم گرفتیم به جایی برویم که امکانات سنگ‌نوردی مهیا باشد، به همین دلیل به زنجان رفتیم. در این شهر امکانات مناسبی برای سنگ‌نوردی وجود دارد و بسیاری از قهرمانان هم در این شهر حضور دارند.

یخ به جای سنگ

موسوی با بیان این‌که بعد از چند ماه تمرین به پیشرفت قابل توجهی رسید، اظهار کرد: بعد از چند ماه تمرین در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کردم به فینال می‌رسیدم و همه از پیشرفت من متعجب بودند. در همان سال 92 در مسابقه‌های ترکیه شرکت کردم و با قهرمانی در این رقابت‌ها باور کردم که می‌توانم با تلاش به موفقیت‌های خوبی برسم. در جام فجر همدان برای نخستین بار در مسابقه یخ‌نوردی شرکت و اولین بار صعود با دستکش را تجربه کردم و در نهایت هم ششم شدم. بعد از این رقابت‌ها متوجه شدم که واقعا از این رشته لذت می‌برم و به این نتیجه رسیدم که یخ‌نوردی همان رشته گمشده من است. خیلی سخت بود که رشته‌ام را عوض کنم چون من به خاطر سنگ‌نوردی از خانواده‌ام دور شدم و باید برمی‌گشتم تهران و می‌گفتم که می‌خواهم یخ‌نوردی را ادامه بدهم.

پشتیبانی همسر

موسوی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که برای فراهم کردن تجهیزات داشتم، اما خیلی زود همه چیز فراهم شد و خدا همه چیز را برای من مهیا کرد. در واقع به معنای واقعی حضور خدا را در زندگی‌ام حس کردم. مقطعی بود که من به تنهایی در سالن دیهیم و با استفاده از فیلم و با آزمون و خطا تمرین می‌کردم و بعد از حدود دو ماه به اردویی در روسیه رفتم که خیلی زیاد به پیشرفتم کمک کرد. سفر سختی برای من بود، چون برای اولین بار و به تنهایی خارج از کشور می‌رفتم ولی سود زیادی برای من داشت و دانشم را تا حدی بالا برد که وقتی برگشتم به برخی از بچه‌های قدیمی‌تر نکاتی را آموزش دادم. البته باید این موضوع را بگویم که به خاطر کمبود امکانات بارها خواستم این رشته را کنار بگذارم. علاوه بر امکانات کم، بی‌توجهی هم وجود داشت و تنها پشتیبانم همسرم بود که به من می‌گفت باید بجنگی و همین انگیزه زیادی به من می‌داد.

او با بیان این‌که برخی مواقع فکر می‌کردم نمی‌توانم موفق باشم، گفت: با وجود شرایط سخت زندگی و مشکلاتی که داشتم موفق شدم. این شرایط سخت زندگی باعث شده بود تا حدودی اعتماد به نفسم برای برخی از کارها کم باشد و خودم را باور نکنم و به خودم می‌گفتم که زینب تو نمی‌توانی. وقتی از اردوی روسیه برگشتم و در جام فجر شرکت کردم واقعا باورم نمی‌شد که در طول سه ماه به شرایط مناسبی رسیده باشم. نتایجم باعث شد مخالفت‌های خانواده از بین برود چون از درست بودن مسیری که انتخاب کرده بودم مطمئن شدند و همه باور کردند می‌توانم در آسیا و جهان موفق باشم.

بانوی یخ‌نورد ایران با بیان این‌که هیچ‌گاه از تلاش خسته نشده، گفت: در مسابقه‌های انتخابی تیم ملی تبر از صخره رها شد و به خاطر ناکامی در این رقابت‌ها ضربه سختی خوردم، اما تلاشم را ادامه دادم. به خودم گفتم باید خیلی زود به موفقیت برسی و نباید منتظر گذشت زمان باشی. برای رسیدن به موفقیت خیلی تلاش می‌کنم و دوست دارم زود به هدفم برسم.

هدف؛ سکوی جهانی

موسوی در ادامه افزود: من سال‌های آینده حتما روی سکوی رقابت‌های جهانی هستم و با وجود این‌که کار سختی است مطمئن هستم که می‌توانم به آن برسم. اگر با همین برنامه و روال جلو بروم حتما به این هدف می‌رسم. در رقابت‌های جهانی و آسیایی کره جنوبی که چندی پیش برگزار شد جزو ده نفر برتر جهان قرار گرفتم و در رشته سرعت و لید به ترتیب دوم و چهارم آسیا شدم. این اتفاق خیلی خوبی بود و نشان داد که می‌توانم.

او درباره میزان توجه مسئولان به این رشته گفت: فدراسیون تا جایی که بتواند امکانات را برای ما فراهم می‌کند و تا الان هم حمایت خوبی از بچه‌ها انجام داده است. با توجه به این‌که این رشته از سال 2018 المپیکی می‌شود، می‌خواهم مسئولان وزارت ورزش توجه ویژه‌تری به آن داشته باشند تا ورزشکاران، تجهیزات و امکانات این رشته بیشتر شود.

موسوی با تاکید بر این‌که ورزشکاران زن باید مورد احترام بیشتری قرار بگیرند، اظهار کرد: باید ارزش و احترام ورزشکاران بویژه بانوان بالا برود، چون مشکلات زیادی دارند. جامعه باید به خانمی که زندگی‌اش را در ورزش می‌گذارد، احترام قائل شود. در این مدت بانوان افتخارات زیادی کسب کردند و نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد و توجه ویژه به آنها باعث دلگرمی می‌شود.

شبنم روحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها